Americký kapitál podnietil vzostup európskych startupov

Veľa časť investícií z Európy aj zo Spojených štátov mieri do technologických startupov v Londýne.

Každý jedenásty Brit v produktívnom veku podniká. Rozvíjajúci sa technologický sektor v Londýne prilákal za posledné 3 mesiace o 66 % viac rizikového (venture) kapitálu ako tomu bolo o rok predtým.

„Londýn ukázal, že dokáže vytvárať výnimočné spoločnosti, ktoré rýchlo rastú a stávajú sa významnými hráčmi na medzinárodnej scéne,“ povedala Sherry Coutuová, britský podnikateľský anjel, pre domáci denník Financial Times.

Investície do britských technologických spoločností naznačujú, že rastie dôvera v ich schopnosti uspieť v globálnom meradle. Rizikový kapitál, ktorý Londýn prilákal, je iba zlomkom z toho, čo každoročne získajú technologické spoločnosti v Kalifornii. Britom však v tomto smere pomáha ich spriaznenosť so Spojenými štátmi.

Americký odborný portál TechCrunch vysvetľuje, že európskych podnikateľov láka Londýn ako vstupná brána na svetový trh, najčastejšie teda ako možnosť preniknúť ďalej do San Francisca a do Silicon Valley: „Londýn je zároveň aj naďalej predmostím pre americké startupy, ktoré sa chcú rozrásť do Európy.“

Dostupnosť rizikového kapitálu v USA je tiež častou príčinou, prečo sa európske IT spoločnosti napokon rozhodnú presídliť do Spojených štátov, uvádza Financial Times.

Neskoro, ale predsa

Spoluprácu s digitálnymi startupmi v začali v ostatnom čase objavovať aj tradičné nemecké spoločnosti, ktoré doteraz v investíciách do internetových a telekomunikačných technológií zaostávali.

Prevažná väčšina veľkých nemeckých technologických firiem má pôvod ešte v 19. storočí. Jedna z najmladších korporácií SAP má 43 rokov. V porovnaní s tým, asi polovica z tridsiatich najväčších spoločností na americkej burze Nasdaq vznikla až po roku 1980.

Farmaceutická spoločnosť Bayer, Deutsche Telekom alebo chemický gigant Evonik preto už dnes vytvárajú vlastné fondy s rizikovým kapitálom, ktoré im majú pomôcť načerpať schopnosti a inovácie začínajúcich podnikov.

„Každá veľká korporácia má problémy s tým, že sa prispôsobuje pomalšie ako startupy,“ uviedol pre agentúru Reuters predseda Nemeckej asociácie startupov Christian Miele.

Napriek tomu nemeckí podnikatelia veria, že sa im nové trendy podarí zachytiť. „Stratili sme možno v prvom kole, to však neznamená, že nemôžeme uspieť v druhom alebo treťom,“ tvrdí výkonný viceprezident mediálnej skupiny Axel Springer Christoph Keese.

EurActiv.sk/Reuters

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA