Automobilky nemajú skončiť ako Kodak. Šefčovič navrhne nižšie emisné limity

Výrobcovia áut a mimovládky žiadajú Brusel, aby sa zameral aj na lode a lietadlá.

Legislatíva spojená s budovaním energetickej únie z veľkej časti už leží na stole. Na začiatku minulého roka navrhla Európska komisia opatrenia v oblasti plynu a energetickej bezpečnosti. Na konci roka predložila balíček, ktorý má prebudovať celý energetický systém.

Toto tvorí 80 percent všetkej legislatívy pre energetickú úniu, zvykol hovoriť podpredseda Komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Veľkú časť zo zvyšných 20 percent oznámil Šefčovič v stredu 1. februára v druhej Správe o stave energetickej únie. Sú nimi nové pravidlá pre čistejšiu cestnú dopravu. Niektoré už Komisia avizovala vlani. Skutočnou novinkou je požiadavka na nižšie emisie osobných áut a vanov.

Vyhnúť sa kodakovému momentu

„Koncom roku by sme chceli prísť s novými emisnými limitmi na osobné autá a vany,“ povedal Šefčovič novinárom.

„Chceme urobiť všetko pre to, aby bol európsky automobilový priemysel najlepší na svete. Aby sme sa vyhli kodakovému momentu. Že v jeden deň predávate niečo, čo je najlepšie na svete, a na druhý deň to nikto nechce,“ vysvetlil eurokomisár.

Detaily návrhu Komisia ozrejmí neskôr v tomto roku.

Zrejme však budú povzbudením pre nízko- a bezemisné autá poháňané elektrinou či vodíkom.

Tlak zvnútra aj zvonku

Európa nie je svetovou baštou alternatívnych palív. Najväčším trh s elektromobilmi má Čína, najinovatívnejšieho výrobcu Spojené štáty – Teslu.

Na domácom trhu na automobilky tlačia nové trendy v doprave a nespokojnosť ľudí so špinavým ovzduším.

HolandskoNórsko už plánujú zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi v polovici budúceho desaťročia. A nemecká Spolková rada vyzvala na rovnaký zákaz v Nemecku od roku 2030. Európsku komisiu zároveň požiadala o koniec nových spaľovacích motorov na celoeurópskej úrovni.

Agresívnu politiku voči autám s výfukom zvolilo viacero miest vrátane Paríža.

Zmena modelu podnikania

„Výrobcovia automobilov v budúcnosti nebudú vyrábať už len autá, ale budú predávať mobilitu. Určite to bude viac o car sharingu, poskytovaní služieb,“ tvrdí Šefčovič.

Komisia má ambíciu „zabezpečiť, aby európsky automobilový segment reagoval na pulz tejto doby, aby reagoval na to, čo prinesie svetová konkurencia a požiadavky občanov.“

„Chceme vytvoriť podmienky pre lepšie využívanie elektrických a vodíkových áut a pre budovanie infraštruktúry,“ aivzuje eurokomisár.

Okrem nových limitov pre osobné autá a vany chce Komisia predložiť opatrenia týkajúce sa európskeho cestného mýta a emisií nákladných vozidiel.

Eurovignette a emisie nákladiakov

„Novelizáciu eurovignette návrh predložíme pred letnými prázdninami,“ spresňuje Šefčovič.

Návrh zameraný na diaľničné a cestné mýto sa bude riadiť princípom znečisťovateľ platí. „Aby sa viac zohľadňovala vzdialenosť, ktorú autá prekonajú, a menej dĺžka trvania známky,“ vysvetľuje eurokomisár.

Tretím plánovaným opatrením sú emisné limity pre nákladiaky. Šefčovič pripomenul, že Komisia vlani potrestala popredných výrobcov za kartel týkajúci sa merania emisií. Stropy pre emisie nákladiakov už zaviedli Spojené štáty aj Čína.

Až šesť percent emisií skleníkových plynov v Európe pochádza podľa Šefčoviča z nákladiakov. Osobné autá vypúšťajú 14 percent. „Je tam znepokojivý trend: dochádza k výraznému zvyšovaniu emisií z nákladiakov,“ doplnil eurokomisár.

ACEA: Lepšie technológie nestačia

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) sa však už vlani sťažovalo na horšie zaobchádzanie cestnými dopravcami ako s leteckými či lodnými.

Súťažia o podobných klientov.

Namiesto limitov by sa mala Komisia sústrediť na daňové úľavy pre čistejšie nákladiaky či budovanie lepších ciest, tvrdí ACEA.

„Zameriavať sa len na nové technológie bude mať obmedzené environmentálne dopady. Efektívnejším prístupom by bolo snažiť sa riešiť celú flotilu a pozrieť sa, ako sa vozidlá používajú,“ citoval portál EurActiv.com šéfa ACEA Erika Jonnaerta.

Mimovládky: Riešte aj lietadlá a lode

Environmentálne mimovládky naopak ocenili prístup európskej exekutívy.

Medzinárodná rada pre čistú dopravu vydala vlani štúdiu, podľa ktorej sú emisie z nákladiakov kľúčové pre cieľ Komisie znížiť emisie z dopravy o 30 percent do roku 2030 (v porovnaní s rokom 1990).

Aktivisti však tiež nechcú, aby z radaru zmizli lietadlá a lode.

„Hoci Komisia využila príležitosť dekarbonizovať vozidlá, opak je pravdou pre lietadlá a lode. Nesmieme dovoliť, aby emisie z lietadiel a lodí nahradili tie z vozidiel,“ uviedol vlani v júni pre portál EurActiv.com šéf združenia Transport & Environment Jos Dings.

1 Comment

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA