Autonómne vozidlá predbehli legislatívu

Právna úprava pre autá s nepretržitým pripojením na internet príde už nasledujúci rok. Zákony, ktoré upravia prevádzku áut bez vodiča sú v nedohľadne.

Veľké automobilové spoločnosti už niekoľko rokov testujú autonómne vozidlá bez vodiča. Nie vždy sa to zaobíde bez chýb. Google tento rok informoval o viacerých nehodách svojich áut v Spojených štátoch.

Napriek nehodám, začali niektoré európske spoločnosti s testovacími jazdami na verejných komunikáciách. Nemecký Daimler na to tento mesiac dostal povolenie od regionálnej vlády v Bádensku-Württembersku pod podmienkou, že bude v aute vodič.

Podobné usmernenia pre vozidlá bez vodiča vydala v lete britská vláda. Vyžadujú, aby bola v kabíne vozidla vždy osoba, ktorá môže jeho riadenie prevziať.

Zákonodarcovia sú opatrní

V stredu sa k téme vyjadrila podpredsedníčka Európskeho parlamentu Adina Văleanová: „Myslím, že je veľmi skoro hovoriť o autonómnych vozidlách. Nie preto, že by tam technologický vývoj zatiaľ nedospel, no zložitosť celej veci je obrovská. Pomyslite na prideľovanie frekvencií či na bezpečnosť sietí.“

Dohovor OSN o cestnej premávke už na situáciu reaguje. Po minuloročnej úprave je autonómna jazda povolená v prípade, že je v aute osoba, ktorá ju môže vypnúť. Európske krajiny sa k dohovoru pridali. USA, kde veľké technologické spoločnosti testujú vlastné vozidlá bez vodiča, nie sú signatármi.

BWM: Zatiaľ chýba veľa

Vozidlá, ktoré by fungovali úplne nezávisle od pokynov jazdca, sa stále len pripravujú. Viceprezident BMW Thomas Becker vysvetľuje, že v niektorých prípadoch vodiči nepoužívajú volant, v iných sa nedotýkajú pedálov.

„Každý pracuje na prvých fázach auta, ktoré bude postupne samostatnejšie. Veľkým problémom zostáva, že vodič je potrebný na zaistenie úplného prehľadu o tom, čo sa na ceste deje,“ vraví Becker.

Mieste úrady viedli s BMW dlhé rokovania, aby im povolili testovanie ich čiastočne autonómnych áut na verejných cestách aspoň na krátke vzdialenosti.

Viceprezident automobilky dodal, že kým bude spoločnosť schopná predávať úplne nezávislé autá, bude treba mnoho urobiť. Vysvetlil, že technológia autonómnych vozidiel tu predbehla legislatívu. Okrem zákonov, ktoré by umožňovali použitie existujúcej technológie, bude potrebné upraviť právne stránky vlastníctva dát a práva na súkromie v prípade pripojených áut.

Súbežne s testami autonómnych vozidiel pripravujú spoločnosti inovácie, ktoré by ich prepájali. Prostredníctvom internetu by merali údaje o polohe, bezpečnosti, spotrebe a zostatku pohonných hmôt a ďalšie funkcie.

Nemeckí výrobcovia sa spoja proti konkurencii

Audi, BMW a Mercedes sa minulý mesiac dohodli sa spoločnej akvizícii mapového systému HERE od Nokie. Táto služba ponúka presné určovanie polohy, ktoré by mohli využiť aj autonómne vozidlá.

Odborníci vnímajú odkúpenie máp HERE skôr ako spôsob, akým sa snažia v sektore pripojených áut konkurovať Apple a Googlu. „Traja nemeckí výrobcovia, BMW, Daimler a Audi, investujú do HERE aby, zabezpečili európsku konkurencieschopnosť do budúcnosti,“ uviedol včera Thomas Becker.

Siete 5G a vzájomná komunikácia áut

Dokumenty popisujúce plány Európskej komisie na vytvorenie jednotného digitálneho trhu obsahujú aj zmienku o tom, že mnohým automobilovým nehodám sa dalo „predísť prostredníctvom pripojených áut a komunikáciou medzi vozidlami a infraštruktúrou […] a v konečnom dôsledku tiež automatizovanou jazdou.“

Budúci týždeň začína Komisia verejnú konzultáciu legislatívy v oblasti telekomunikácií a širokopásmového pripojenia. Na konci mesiaca bude nasledovať konzultácia na tému voľných dátových tokov a cloudu. Legislatívne návrhy, ktoré budú mať vplyv aj na moderný automobilový priemysel, prídu v priebehu nasledujúceho roku.

Paul Timmers z Generálneho riaditeľstva pre komunikačné siete, obsah a technológie (DG CONNECT) hovorí, že internet vecí a rozvoj 5G mobilných sietí určia aj podobu regulácie pripojených áut.

Kyberbezpečnosť

Súčasný rozruch okolo pripojených áut so sebou priniesol aj obavu, že vozidlá sa spoliehajú na internetové pripojenie, ktoré je citlivé na hackerské útoky. Bezpečnostní experti aj zákonodarcovia spozorneli, keď vedci počas leta na diaľku ovládli auto spoločnosti Jeep a vyradili jeho brzdy a niektoré ďalšie funkcie.

Európska komisia pracuje na nástrojoch kybernetickej bezpečnosti pre autá, tvrdí Timmers: „Vo finančnom sektore hovoríme o strate miliónov eur, v automobilizme hovoríme o životoch.“

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA