Elektrina, vodík, plyn. Dokedy bude Brusel hájiť všetky alternatívne palivá?

Európska komisia čaká na signály z trhu, ten zase na signály od Komisie.

„Myslím si, že pre budúcnosť mobility neexistuje jediné riešenie, ale musíme sa pozrieť, ktoré možnosti sú dostupné dnes a v budúcnosti pre rôzne spôsoby dopravy,“ povedala v rozhovore pre EurActiv.sk eurokomisárka pre mobilitu a dopravu Violeta Bulcová v auguste 2016.

Jej slová potvrdzujú, že Európska komisia stále trvá na princípe technologickej neutrality. Podporuje vývoj viacerých alternatívnych palív s tým, že riešenie budúcnosti má vybrať trh.

Tu však hrozí začarovaný trh. Kým Komisia čaká na signál od trhu, trh čaká na signál od Komisie a národných regulátorov. Treba aspoň otvoriť diskusiu o princípe technologickej neutrality, odznelo na workshope „Výzvy a prekážky rozšírenia elektromobility“, ktorý sa konal 20. apríla v Európskom informačnom centre v Bratislave.

Nie vodíkovej ekonomike

„Koncept technologickej neutrality bol nastolený pred 10 rokmi. Je na čase, aby prešiel revíziou,“ navrhuje Peter Badík, ktorý spoluzakladal a manažuje elektromobilové spoločnosti Voltia a Greenway.

Badík poukázal na postupné vytláčanie biopalív z dopravy. Aj v prípade iných palív, zvlášť vodíka, je podľa neho potrebné zohľadniť nové fakty a skúsenosti.

Dieselgate oslabil automobilky a posilnil Európsku komisiu

„Som veľmi kritický k vodíkovej ekonomike. To nie je cesta vpred,“ podotkol Badík.

„Mali by sme veľmi zvážiť, či sa budeme za cenu technologickej neutrality rozptyľovať. Ide o dve cesty (elektrina a vodík), ktoré nie sú na rovnakej technologickej úrovni, ani z perspektívy ich rozumného časového nasadenia,“ myslí si Badík.

Vodíkové autá sú elektrické

Badík navyše tvrdí, že dilema medzi elektrinou a vodíkom je len o uskladňovaní energie, nie o novom koncepte auta.

„Treba si uvedomiť, že vodíkové autá sú elektrické autá,“ tvrdí.

„Nikto neuvažuje, že vodík sa bude vo valcoch priamo spaľovať. Vždy sa uvažuje o autách s palivovými článkami, kde sa z vodíka vyrába elektrická energia. Vyrobená elektrina potom poháňa elektrický motor ako v každom inom elektrickom aute,“ vysvetlil.

Zemný plyn je podľa neho „iná téma“. Plynári sa snažia presadiť ho v nákladnej doprave na cestách a na mori, ako aj v mestskej hromadnej doprave. Podobne vidí jeho budúcnosť aj Európska komisia.

Dilema pre automobilky

Princíp technologickej neutrality vytvára dilemy pre investorov.

„Nedá sa naraz investovať do spaľovacích motorov s nižšími emisiami, do autonómnych áut a zároveň do vozidiel na elektrinu a vodík,“ myslí si Ivan Hodač, bývalý generálny tajomník Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), ktorý založil a dnes šéfuje Aspen Institute Prague.

Hodač však nezatracuje vývoj vodíkových áut s oveľa väčším dojazdom. Aspoň nie v najbližších rokoch.

„Elektrické autá budú zo začiatku slúžiť na krátke vzdialenosti, budú sa používať v mestách, budú sa vracať z miesta A do miesta A každý večer,“ povedal s odkazom na veľkosť dojazdu, ktorá sa zatiaľ meria v zopár stovkách kilometrov.

Nedá sa vyvíjať všetko naraz

Bývalý generálny tajomník ACEA priznáva, že automobilový priemysel vždy chcel technologickú neutralitu.

„Dostávame sa však do bodu, keď je veľmi ťažké vyvíjať všetky tieto technológie naraz.“

Podľa Hodača nie je možné, aby na pumpách boli čerpacie stanice na vodík, na plyn, na klasické palivá a na elektrinu. „Buď to necháme na trh, alebo by mali európski zákonodarcovia nasmerovať vývoj k jednej alebo dvom technológiám,“ uviedol.

Malo by podľa neho dôjsť k dohode nielen na európskej, ale aj na svetovej úrovni. „Môžeme hovoriť o štandardizácii na globálnej úrovni, ktorá stále neexistuje.“

Europoslanec vyzýva na opatrnosť

Europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EĽS) si uvedomuje, že princíp technologickej neutrality starne.

„Súhlasím, že je potrebné otvoriť princíp technologickej neutrality,“ povedal Štefanec na workshope. „Bol by som však veľmi opatrný.“

Podľa europoslanca je potrebné zanalyzovať celkový vplyv na životné prostredie, zamestnanosť i na sociálne veci.

„Ak urobíme rozhodnutie v prospech jednej technológie, čo je vždy veľmi citlivé, niekto tým utrpí. Potrebujeme poznať dopady. Ešte nie sme vo fáze poznania týchto dopadov,“ uzavrel Štefanec.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA