Elektromobily môžu pomôcť dodávateľom elektriny. Má to však háčik

Eurelectric žiada zvýhodnenie zelenej elektriny v smernici o energetickej efektívnosti.

Európa musí spotrebúvať oveľa viac elektriny, ak má mať akúkoľvek šancu dosiahnuť klimatické ciele z Parížskej dohody.

V analýze zverejnenej 19. apríla to tvrdí európske združenie elektroenergetických firiem Eurelectric.

Čím viac sa rozširujú elektrické autá, tým väčšiu úlohu bude zohrávať v dekarbonizácii doprava, zaznelo na podujatí, kde Eurelectric analýzu predstavil.

V čase, keď sa v Európskej únii diskutuje o veľkom legislatívnom balíčku Európskej komisie sa experti na podujatí vyslovili aj za prechod od fosílnych palív k elektrine vo vykurovaní.

Eurelectric takisto vyzval na také zmeny, ktoré by umožnili vyššiu spotrebu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Znamenali by uvoľnenie obmedzení uvalených z dôvodu energetickej efektívnosti.

Doprava zvýši dopyt po elektrine

Generálny tajomník Eurelectric Kristian Ruby na konferencii uviedol, že 56 percent elektriny v Európe pochádza z bezemisných zdrojov – z obnoviteľnej a jadrovej energie. Vďaka týmto zdrojom produkuje elektrické auto priemerne len 50 gramov emisií CO2 na kilometer.

To je oveľa menej, ako cieľ, ktorý si EÚ stanovila pre automobilovú dopravu vo všeobecnosti pre rok 2021: 95 gramov na kilometer.

Ruby na tlačovke vyzval na zavedenie prísnejších emisných limitov a cieľov, čo by pomohlo rozšíreniu elektrických áut. Pomôcť by to malo aj nabíjacej infraštruktúre, doplnil.

Šéf energetickej firmy Vattenfall Magnus Hall povedal, že po plnej elektrifikácii zvýši doprava dopyt po elektrine o 12 až 15 terrawatthodín za rok. „Znamenalo by to nárast švédskej spotreby asi o 10 percent,“ uviedol Hall.

„Nejaký čas to bude samozrejme trvať.“

V rozhovore pre portál Euractiv.com šéf Vattenfallu povedal, že energetický systém sa bude ďalej elektrifikovať najmä vďaka dopytu po elektrine v doprave.

Opatrenia v prospech zelenej elektriny

Vattenfall investuje veľké prostriedky do sektora dopravy.

V Nemecku, Švédsku a Holandsku vybudoval šesťtisíc nabíjacích staníc. Prisľúbil tiež, že svoju flotilu 3 500 vozidiel nahradí elektrickými modelmi.

„Naozaj si myslím, že práve z dopravy vieme vyťažiť najviac v najbližších piatich rokoch,“ uviedol Hall.

Okrem podpory elektrických vozidiel žiadajú dodávatelia elektriny aj legislatívne zmeny, ktoré by povzbudili spotrebu elektriny.

Ruby vyzval na prijatie takých opatrení, ktoré „by znížili spotrebu energie s vysokým podielom uhlíka skôr ako spotrebu elektriny zo zelených zdrojov.“

Zmena smernice o energetickej efektívnosti

Súčasná legislatíva pracuje s predpokladom, že elektrina je nevyhnutne neefektívnym spôsobom prenosu energie. Za každou jednotkou vyprodukovanej elektriny je primárna spotreba energie, ktorá je primárnym energetickým faktorom znásobená dvaapolkrát.

„Sme presvedčení, že faktor primárnej spotreby energie by sa mal odlišovať pre rôzne druhy zdrojov,“ povedal Ruby novinárom.

„Pre spoločnosť nemá zmysel investovať vo veľkom do zelenej elektriny… a potom snažiť šetriť rovnakú energiu, ktorej výrobu sme práve zadotovali,“ dodal Ruby.

Primárny energetický faktor pre jadrovú energiu by mal byť 1, píše sa v analýze Eurelectric. V prípade elektriny z vetra, slnka a ďalších obnoviteľných zdrojov by to mala byť nula.

To by zelenú elektrinu oslobodilo od prispievania k európskym cieľom energetickej efektívnosti. Za podmienky vhodného regulačného rámca a veľkých investícií by to tiež mohlo znamenať zvýšenie spotreby elektriny pri vykurovaní a chladení budov.

Európska komisia má iný pohľad

Európska komisia však uprednostňuje v novej smernici o energetickej efektívnosti menej radikálnu reformu primárneho energetického faktora.

„Navrhované zníženie faktora z 2,5 na 2,0 odráža rastúcu úlohu obnoviteľných zdrojov vo výrobe elektriny,“ napísal vo februári eurokomisár pre klímu a energetiku Miguel Arias Cañete v odpovedi na otázku dánskeho europoslanca Jeppeho Kofoda (S&D).

Argumentovanie Európskej komisie ukazuje, že k názoru Eurelectric má ďaleko.

Cañete o obnoviteľných zdrojoch predpokladá, že „jedna jednotka primárnej energie z (vetra a slnka) znamená jednu jednotku elektriny“, faktor je teda 1.

Jadro považuje Komisia z pohľadu množstva energie potrebnej pre výrobu elektriny za menej efektívne ako fosílne zdroje. Pridelila mu faktor 3.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA