Elektromobily na Slovensku: “Automobilová veľmoc” vypustila prvú lastovičku

Slovenskí zákazníci dostanú 5 000 eur na elektromobily, 3 000 eur na hybridné vozidlá.

Slovensko je automobilová veľmoc. Ale je oblasť, v ktorej výrazne zaostávame. A to je rozvoj alternatívnych palív a elektromobility na Slovensku,“ skonštatoval vo štvrtok 10. novembra minister Peter Žiga (Smer-SD).

Na brífingu oznámil, že neštátny recyklačný fond podporí predaj elektromobilov sumou päť miliónov eur. Ďalších 200-tisíc eur poskytne Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR. Od piatku 11. novembra dostanú slovenskí zákazníci 5 000 eur na čisto elektrické auto s batériou a 3 000 eur na nabíjateľné hybridné vozidlo.

Minister zároveň uistil, že vláda sa venuje aj modernizácii slovenského automobilového priemyslu.

Neštátne prostriedky

Na elektromobily neprispeje štát. Dotáciu z veľkej časti zafinancuje neštátny recyklačný fond. Doň prispievajú výrobcovia a dovozcovia vozidiel na Slovensku. Menšiu časť uhradí ZAP, ktorý bude zároveň celý mechanizumus administrovať.

„Nejde len to, že chceme dostať na cesty čo najviac bezemisných áut, ale aj o to, že v zmysle zákona o odpadoch sú distribútori povinní zabezpečiť, že auto sa bude dať v istom momente recyklovať,“ povedal novinárom šéf ZAP Juraj Sinay.

„Nemáme skoro žiadne skúsenosti v recyklovaní týchto nových technológií,“ vysvetlil Sinay.

Prémie budú udeľovať do konca roka 2017 alebo do vyčerpania dotácie. Hradiť ich budú postupne v priebehu niekoľkých rokov, aby zabránili predaju zadotovaného auta v zahraničí.

Dotácie schválila vláda v stredu 9. novembra.

Prvá lastovička

Dnes jazdí po slovenských cestách podľa Žigu približne 250 čisto elektrických áut a 600 hybridov.

Vyčlenené prostriedky umožnia podporu približne tisíc áut.

„Tá podpora nie je zásadná,“ pripustil Žiga. “Ale je to prvá lastovička,“ dodal minister.

Opatrenie má mať podľa Žigu osvetový efekt pre jednotlivcov aj firmy. „Toto by mal byť impulz, aby sa rozhodli investovať do elektromobilu.“

Verí, že budúcnosti vyjde aj iné formy podpory. „Napríklad výstavbou infraštruktúry. Dnes máme 100 nabíjačiek na celom Slovensku.“

Nižšie dane v budúcnosti?

Ak sa prostriedky vyčerpajú predčasne, minister si sľubuje podporu aj zo štátneho rozpočtu.

„Ja verím, že trh sa zobudí aj na základe tohto impulzu. Chceli by sme aj – a to je úloha pre ministra financií – znížiť niektoré dane,“ sľubuje si Žiga.

Daňové úľavy pre majiteľov vozidiel na alternatívne palivá navrhol rezort hospodárstva v pôvodnej verzii materiálu, ktorý včera schválila vláda. Ministerstvo financií ich napokon zamietlo.

Žiga údajne hovorí tiež s ministerstvom životného prostredia o zavedení bezemisných zón v mestských častiach či národných parkoch. „To je vo svete bežné,“ povedal minister.

Modernizácia slovenských automobiliek

Nástup elektromobility si vyžiada aj transformáciu automobilového priemyslu, na ktorom stojí slovenská ekonomika.

Nemecký koncern Volkswagen minulý mesiac avizoval, že výroba väčšieho počtu elektromobilov bude sprevádzaná zánikom desaťtisícov pracovných miest v priebehu niekoľkých rokov.

Elektrické autá sú totiž zložené z menšieho počtu komponentov.

Žiga pripustil, že „keď sa na to pozrieme úplne objektívne, budúcnosť je niekde v rámci elektromobilov a možno aj spaľovacích motorov, ktoré budú produkovať veľmi nízke emisie.“

Nielen montážne dielne

Keď sa portál EurActiv.sk sa ministra opýtal, či ministerstvo počíta s transformáciou slovenských automobiliek, odvolal sa na iniciatívu priemysel 4.0.

Koncepciu inteligentného priemyslu pre Slovensko schválila vláda koncom októbra. „Koncepcia priemyslu 4.0 hovorí o tom, že sa bude viac pozornosti venovať automatizácii, respektíve výmene dát,“ odpovedal minister.

To podľa neho umožní vytvorenie nových pracovných miest v riadiacich procesoch a v inováciách.

„Ak sme pred 10, 15 rokmi lákali investorov, ktorí budovali len montážne dielne, dnes už hovoríme o tom, že by sa tu mal rozvíjať výskum a vývoj. A práve to je cesta, ktorou by sme mali ísť pri lákaní ďalších investorov,“ doplnil Žiga.

Problematické financovanie

Schválená koncepcia inteligentného priemyslu však nie je krytá prostriedkami zo štátneho rozpočtu. Opäť na zásah ministerstva financií.

„Ak to štát priamymi alebo nepriamymi formami nepodporí, môže sa stať, že slovenský priemysel – v systéme automobilového priemyslu sú to hlavne naši domáci subdodávatelia – neudrží tempo s našimi koncovými výrobcami,“ varoval v rozhovore pre EurActiv.sk šéf ZAP Juraj Sinay.

„Obávam sa, že by to znamenalo zabrzdenie rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku.“

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: ELEKTROMOBILY POD TATRAMI >>>

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA