Elektromobily sa u nás stále počítajú na desiatky, masívna kampaň sa nechystá

Jediným výrobcom elektromobilov na Slovensku zostáva Volkswagen.

Vlani sa na Slovensku registrovalo 100-tisíc nových vozidiel, len 169 z nich má však elektrický pohon. V utorok 17. januára to oznámili na tlačovej konferencii zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP).

Tento rok dúfa ZAP v lepšie výsledky vďaka dotačnej schéme pre elektromobily spustenej v novembri 2016. Chce sa zamerať aj na modernizáciu automobilového priemyslu.

Nastúpený trend k tisícke

Viceprezident ZAP Pavol Prepiak informoval, že vlani sa na Slovensku zaregistrovalo 157 vozidiel s elektrickým pohonom (elektromobily a plug-in hybridy) bez podpory. V novembri a decembri zapísala polícia ďalších 12 takýchto vozidiel, na ktoré budú vyplatené aj dotácie.

„Niekto môže povedať, že je to zanedbateľný počet,“ komentoval Prepiak. „Áno. Ale je tu trend.“

Od začiatku roka 2017 zaznamenal ZAP 74 žiadostí o dotáciu.

Podľa Prepiaka sa črtá trend, ktorý umožní naplniť kvótu dotačnej schémy. „Ak bude na konci januára 100 žiadostí, tak v roku 2017 naozaj poskytneme príspevky na plánovaných 1000 vozidiel,“ uviedol viceprezident ZAP.

Masívnu kampaň neplánujú

Až 25 zo 74 žiadostí predložených tento rok sa týka úžitkových modelov. Záujem súkromných subjektov – vrátane rôznych fabrík – o čistejšie vozidlá by mal rásť.

„Máme signály, že to pôjde v rámci ekologického prístupu,“  spresnil Prepiak.

ZAP však neplánuje žiadnu masívnu kampaň pre zviditeľnenie dotačnej schémy. Distribútori budú pracovať so zákazníkmi, ktorých už majú v portfóliu. „Nemá zmysel robiť veľkoplošné bilbordy. Je lepšie robiť to adresne,“ dodal viceprezident ZAP.

Zo štatistík ZAP vychádza, že ekologickejší je aj profil novopredaných spaľovacích motorov. Kým predaj benzínových osobných vozidiel narástol vlani medziročne o 21,4 percenta, predaj dieselových sa zvýšil len o 4,8 percenta.

Digitalizácia a priemysel 4.0

Medzi priority ZAP v budúcom roku patrí aj modernizácia výroby.

„Stojíme pred významnými výzvami svetových technologických trendov spojených s digitalizáciou podnikov a priemyslom 4.0, ale hlavne pred naliehavou potrebou čeliť týmto výzvam spolu s kvalifikovanými zamestnancami a kvalitnou vývojovou a výskumnou základňou,“ uviedol prezident ZAP Juraj Sinay.

Tento rok budú automobilky požadovať „spracovanie analýzy dopadov digitalizácie priemyslu na zamestnanosť a vzdelávací systém SR.“

Chcú sa tiež podieľať na vypracovaní hospodárskej stratégie rozvoja Slovenska.

Elektromobily vyrába len VW

Slovenská vláda vlani schválila stratégiu priemyslu 4.0, avšak bez krytia zo štátneho rozpočtu.

V oblasti inovácií pracuje len zlomok slovenských zamestnancov automobilového sektora.  Z celkových 250-tisíc pracovných miest v sektore pôsobí v oblasti výskumu a vývoja len necelých dvetisíc. Vlani sa ich počet podľa ZAP zvýšil o tristo.

V oblasti výroby elektromobilov sa na Slovensku nechystá žiadny veľký prielom. Na podnet portálu EurActiv.sk prezident ZAP Sinay uviedol, že jediným výrobcom zostáva Volkswagen so svojím modelom e-up!

Slovensko pritom vyrobilo v roku 2016 vyše milióna áut a zostáva svetovou jednotkou vzhľadom na počet obyvateľov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA