Elektromobily sú pre naplnenie Parížskej dohody nevyhnutné. Ale nebudú stačiť

Ak má elektromobilita prispieť k zníženiu emisií, bude musieť ísť ruka v ruke s rozvojom obnoviteľných energií.

Štrnásť percent na celom svete a jedna štvrtina v Európskej únii. Taký je podiel dopravy na emisiách skleníkových plynov. Splnenie záväzkov z Parížskej dohody si bude vyžadovať zníženie emisií v doprave.

Bez rozmachu elektrických vozidiel to nepôjde, upozornilo výskumné konzorcium Climate Action Tracker (CAT).

Európska environmentálna agentúra (EEA) však dodala, že ani elektromobily nebudú stačiť. Ak má elektromobilita priložiť ruku k dielu, bude musieť ísť ruka v ruke s rozvojom obnoviteľných energií.

EEA tak medzi riadkami poslala odkaz Poľsku, ktoré chce elektromobily poháňať elektrinou z uhoľných elektrární.

Sektor dopravy nemá na výber

Nižšia spotreba na kilometer a vyššie emisné štandardy pomôžu výraznej dekarbonizácii dopravy v najbližších desaťročiach. „Ale treba urobiť viac,“ konštatuje konzorcium CAT, ktoré tvoria výskumné inštitúty New Climate Institute, Climate Analytics, Ecofys a Potsdam Institute for Climate Impact Research.

„Bez rýchleho a rozsiahleho nasadenia elektrických vozidiel poháňaných čistou elektrinou nebude zníženie (emisií) v doprave stačiť pre dosiahnutie prísnejšieho dlhodobého cieľa Parížskej dohody, teda obmedzenia otepľovania na 1,5 stupňa Celzia,“ píše CAT v septembrovej analýze.

Posledné auto so spaľovacím motorom by sa podľa CAT muselo predať okolo roku 2035. „A aj to by mohlo byť neskoro,“ dodáva.

Aj v záujme skromnejšieho cieľa – obmedzenia otepľovania na dva stupne Celzia – by musela väčšina krajín zdvojnásobiť emisné štandardy do roku 2030 a dosiahnuť 50-percentný podiel elektromobilov na cestách.

Čo sa týka elektrických vozidiel, sektor dopravy „nemá na výber,“ uviedol podľa portálu EurActiv.com Markus Hagemann, expert z New Climate Institute.

Poľské riešenia sú protichodné

Boj s klimatickými cieľmi a elektromobilitu podporuje aj Poľsko.

V piatok 30. septembra odobrilo v Rade EÚ Parížsku dohodu. Krátko pred tým ohlásilo ambiciózny plán uviesť na cesty milión elektromobilov do roku 2025.

Štátny tajomník ministerstva energetiky Michal Kurtyka na tlačovke vysvetlil, že elektromobily sa budú nabíjať z nočnej elektriny z obrovských uhoľných elektrární. V noci, keď je spotreba nižšia, sa totiž nedajú odstaviť. Namiesto plytvania môže elektrina slúžiť na dekarbonizáciu dopravy.

Vozidlá s nulovými emisiami a výroba elektriny postavená na uhlí sú však dve protichodné riešenia. Vyplýva to aj z najnovšej analýzy EEA.

„V krajinách s vyšším podielom elektrární na fosílne palivá by mohol dopyt zo strany elektrických vozidiel viesť k vyšším emisiám CO2,“ uvádza agentúra. „Environmentálna výhoda elektrických vozidiel by v tomto prípade nebola naplno zrealizovaná.“

Nárast dopytu po elektrine

Jeden zo scenárov, z ktorých EEA vychádzala, bol 80-percentný podiel elektromobilov na cestách v roku 2050.

Agentúra predpovedá, že nasadenie elektrických vozidiel povedie k vyššiemu dopytu po elektrine. Nárast bude ešte výraznejší, ak ho nebude sprevádzať zníženie spotreby v priemysle a domácnostiach.

Čo sa týka európskej ekonomiky, „výsledné zníženie emisií v cestnej doprave bude celkovo prevažovať nad vyššími emisiami spôsobenými pokračujúcim využívaním fosílnych palív v elektroenergetike.”


EEA však varuje, že rozvoj elektromobility môže vytvoriť nápor nielen na výrobu elektriny, ale aj na elektrické siete. Podiel elektrických vozidiel na spotrebe elektriny bude v roku 2050 až 9,5 percenta. Namiesto 0,03 percenta v roku 2014.

Agentúra preto zdôrazňuje, že „užšia koordinácia medzi cestnou dopravou a energetickým sektorom v oblasti tvorby politík a investícií bude kľúčová.“

Európa potrebuje dodatočných 150 GW

Štúdia, ktorú si EEA objednala, odhaduje, že do roku 2050 bude Európa potrebovať dodatočných 150 GW výrobných kapacít.

Podiel elektromobilov na celkovej spotrebe EÚ má byť 9,49 percenta. V Poľsku a na Slovensku to bude percentuálne menej – 5,9 a 5,42.

Ak sa zrealizuje scenár 80 percent elektrických vozidiel do roku 2050, celkové emisie EÚ sa znížia.

Štúdia tiež presne zmerala pomer emisií, ktoré sa zvýšia v elektroenergetike, a emisií, ktoré sa znížia v doprave. Pre celú Úniu predpovedá pomer 17 percent v roku 2030 a 10 percent v roku 2050. To znamená, že napríklad v roku 2030 bude zvýšenie emisií z výroby elektriny predstavovať 17 percent zo zníženia emisií v doprave.

Údaje za jednotlivé krajiny sa však výrazne líšia. A práve poľský pomer je v roku 2003 najvyšší: až 47 percent. Poľsko teda najmenej využije potenciál elektrických vozidiel.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA