Europoslanci sa učia narábať s Facebookom

Členovia Európskeho parlamentu sa zúčastnia kurzov o tom, ako čo najlepšie využívať sociálne siete ako Facebook či Twitter, a zviditeľniť tak seba a svoju prácu. Cieľom kurzov je priblížiť poslancov viac k ľuďom.

Inšpiráciou k tomuto nápadu je francúzsky parlament, kde prednedávnom došlo k podobnému školeniu poslancov. Podobne aj tieto štyri hodiny školenia zorganizoval francúzsky stredopravicový poslanec Damien Abad. Výučba bude zahŕňať školenie o tom ako komunikovať s novinármi a využívať aplikácie ako Twitter, či Facebook.

Kurz, ktorý sa nazýva MEP 2.0 (MEP je skratka pre Members of Parliament, teda členov EP) poslancov naučí aj ako byť skutočne interaktívnym v komunikácii s občanmi, napríklad pomocou pre nich menej známych nástrojov ako Flickr, YouTube, či Daily Motion. Posledná hodina sa bude zameriavať na e-demokraciu a bude niesť názov „Čo sa mení v politike?“

„Práca europoslancov nie je príliš známa, takže toto zvýši jej povedomie u občanov,“ povedal Abad na zahájení, ktoré sa uskutočnilo minulý štvrtok (7. októbra). Predošlé pokusy priblížiť Európanom fungovanie inštitúcií EÚ pomocou internetovej komunikácie prebiehali pomaly, a to i napriek tomu, že stránka Európskeho parlamentu na Facebooku má už 82 810 fanúšikov.

Tradičné média sa stávajú zastaranými

„Musíme vytvoriť platformu, kde môžu europoslanci a občania priamo navzájom komunikovať,“ povedala na zahájení grécka europoslankyňa a podpredsedníčka Parlamentu zodpovedná za komunikáciu Rodi Kratsa- Tsagaropoulou a dodala: „Tradičné médiá budú čoskoro zastarané. Európsky parlament sa potrebuje veľmi rýchlo adaptovať na tieto zmeny ak si chcú udržať kontakt s občanmi.“

Abadova iniciatíva prichádza po tom, čo sa podobné školenie s úspechom uskutočnilo aj vo francúzskom parlamente. „Dvesto senátorov a poslancov vo Francúzsku sa zúčastnilo na štyroch workshopoch za rok. (Na sociálnych sieťach) boli voliči všetkých vekových skupín, tak sa politici rozhodli, že tam musia byť tiež,“ povedala francúzska ministerka pre rozvoj digitálnej spoločnosti Nathalie Kosciusko- Morizet. Za hlavné príčiny, prečo sa francúzski poslanci obávali používať sociálne siete označila riziko, že sa to ukáže ako negatívna skúsenosť a strach z toho, že sa poslanci stanú terčom. „Jednou z výhod sociálnych médií je kontrola. Nemusíte odpovedať každému a môžete kontrolovať, čo tam máte. Môžete si nechať čas na odpoveď,“ povedala Kosciusko- Morizet a uviedla: „Ak máte účet na Twitteri alebo na Facebooku, môžete kontrolovať čas a nebudete rukojemníkom tradičných médií.“ Ako príklad uviedla svoju cestu do Spojených štátov, pri ktorej si uvedomila, že ju odfotili keď bola tehotná a namiesto toho, aby nechala médiá nech o tom informujú, zverejnila túto správu sama na svojom účte na Twitteri a Facebooku v predstihu.

Parlament je „arogantný“ a „ťažký na pochopenie“

Francúzsky stredopravicový europoslanec Jean- Marie Cavada sa však domnieva, že korene problému komunikatívnosti Parlamentu siahajú oveľa hlbšie. „Som kritický voči nášmu vlastnému správanou. Potrebujeme normálnym ľuďom umožniť, aby chápali o čo ide, a to ešte viac vzhľadom na náš žargón. Je ťažké rozumieť naše dokumenty,“ povedal Cavada, ktorý predsedá výboru EP pre médiá. Dodal, že „spôsob, akým Parlament komunikuje po plenárnych zasadnutiach je arogantný a jeho pozícia má často ďaleko od toho, aby odrážala názor verejnosti. Nesmieme používať jazyk, ktorý tají naše postoje“.

Podpredsedkyňa Parlamentu Kratsa s Cavadom súhlasí, že jazyk európskych záležitostí je technokratický. Pričíta to zložitej povahe tém, ktorými sa bruselskí zákonodarcovia zaoberajú. „Potrebujeme tiež pomoc národných zákonodarcov na odkomunikovanie toho, čo tu robíme: bez toho to občania nikdy nepochopia,“ varovala Kratsa. Cavada doplnil, že Parlament bude musieť byť „jednoduchý, pravidelný a presný“ vo svojej komunikácii ak chce prelomiť svoju povesť, že je príliš inštitucionálny- tento problém už pritom existuje „viac ako 30 rokov“.

„Opatrne, hovoríte s novinármi“

Ďalší europoslanci varovali pred potenciálnymi nástrahami, ktorým čelia politici s kontami v sociálnych médiách. Švédska europoslankyňa Åsa Westlund, ktorá pred voľbami do Parlamentu v roku 2009 robila intenzívnu kampaň na Twitteri, Facebooku, Youtube a Flickri tvrdí, že bola zvolená práve vďaka svojmu mobilnému telefónu. Dodáva, že „vo Švédsku je demokracia online. Všetci politici sú na Facebooku a na Twitteri“. Varuje však, že „čo si ľudia musia uvedomiť je, že (použitím sociálnych médií) komunikujete aj s tlačou. Nehovoríte len so svojimi voličmi alebo priateľmi a rodinou“. Je preto potrebné „byť opatrný, lebo hovoríte s novinármi a veci môžu ísť dolu vodou veľmi rýchlo ak spravíte chybu. Pamätajte (že keď vám citujú), robia si len svoju prácu a podieľajú sa na demokracii ako každý iný,“ dodáva Westlund.

Osobný kontakt kľúčový k prebúdzaniu záujmu

Kosciusko- Morizet podčiarkla, že sociálne médiá sú politikom prospešné iba ak nesú „osobný kontakt“ a dodala: „Ak presvedčíte kolegov, aby vám tam „zavesili“ vašu agendu alebo tlačovú správu, je to zastarané, budete vyzerať nudne a iba váš asistent bude javiť záujem“. Zároveň uviedla, že by si poslanci mali vytvoriť svoj vlastný štýl. „Nemusíte hovoriť o svojom osobnom živote, ale ukážte viac profesionálnych emócií. Nehovorte len: „Išiel som na toto stretnutie,“ povedzte ako ste sa na ňom cítili,“ objasňuje.

Čas ukáže, koľko poslancov si tieto slová vzali k srdcu a či sa kurzy ukážu ako prínos. Prvá hodina sa má konať už 10. novembra tento rok.

Postoje

„Na sociálnych sieťach môžete chvíľku pozorovať. Otvorte si účet, pripíšte sa na pár RSS správ a najprv zistite, čo robia ostatní. Nechajte si čas na rozmyslenie toho, čo chcete povedať. A nikdy si nemyslite, že ste sami len so svojimi priateľmi,“ radí francúzska ministerka pre rozvoj digitálneho hospodárstva Nathalie Kosciusko- Morizet.

Zahájenie kurzu MEP 2.0 privítal predseda Európskeho parlamentu Jerzy Buzek, ktorý si otvoril svoj účet na Twitteri už v januári slovami, že kurz „poskytne jedinečnú príležitosť, ktorej sa musíme chopiť, aby sme zmierili občanov s EÚ“.

„S Twitterom a Facebookom máme našich občanov na dosah takmer na dennej báze. Sociálne médiá sú veľmi vážnou príležitosťou a vyzývam europoslancov, aby sa jej chopili,“ dodal Buzek.

„Sociálne médiá sú zábavným a neformálnym spôsobom pre europoslancov ako si zachovať kontakt s občanmi,“ povedala grécka podpredsedkyňa parlamentu zodpovedná za komunikáciu Rodi Kratsa- Tsagaropoulou a dodala: „Tieto workshopy umožnia poslancom využívať nástroje Web 2.0 efektívne.“ Uviedla tiež, že „europoslanci potrebujú dodať témam preberaným na sociálnych médiách politický rozmer- to je presne to, o čom je MEP 2.0.“

Holandská europoslankyňa za liberálov Marietje Schaake tvrdí, že „diktátori, zdá sa, majú lepšiu predstavu o sile nových médií, lebo mnoho mladých ľudí je vo väzení za to, že na internete zverejnili svoj názor“.

Dodala: „Musíme sa pozrieť na to, ako inštitúcie EÚ využívajú internet. Mali by sme nové nástroje využívať ako sa len dá.“ Uviedla zároveň, že „byť MEP 2.0 je viac ako len o sociálnych médiách. Je to tiež o transparentnosti, prístupe k informáciám a zodpovedaní sa“.

Francúzska politická blogerka Natacha Quester- Séméon uviedla: „Do roku 2014 bude mobilný internet využívať 40 percent občanov EÚ. Očakáva sa, že reklamný trh pre mobilné služby bude mať do roku 2014 hodnotu štyri miliardy. Mobilné telefóny umožňujú používateľom byť v strede vecí“.

Dodala: „Nepotrebujem nutne vedieť, čo robia moji europoslanci celý čas, ale zaujímajú ma poslanci EP z iných krajín.“

Ďalšie kroky

  • 10. november 2010: prvý kurz pre poslancov EP
  • 1. december 2010: druhý kurz
  • 26. január 2011: tretí kurz
  • 23. marec 2011: štvrtý kurz

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA