Európskych filmov je veľa, divákov menej

Dve tretiny distribuovaných filmov v únii sú európske. Predajú len jednu tretinu lístkov. Už aj na Slovensku sa skúšajú nové spôsoby distribúcie.

V roku 2012 vzniklo v Európe 1300 snímok. Je to omnoho viac ako v USA, kde sa natočilo 800 filmov. Platí, že väčšina filmov  je uvedená len v krajine, v ktorej sa vyrába. Zriedkavo mimo jeho hraníc i v rámci únie. Len 8 % európskych filmov je uvedených mimo EÚ.

Snímky z USA predstavovali 20 % distribuovaných filmov v EÚ a 65 % predaných lístkov v kinách v EÚ

Európska komisia sa preto rozhodla pre podporu nových spôsobov distribúcie európskej kinematografie.

Výsledkom má byť väčšia kultúrna rozmanitosť a konkurencieschopnosť.

„Je to jeden z cieľov nášho programu Kreatívna Európa MEDIA. Teším sa na prvú diskusiu o tejto novej stratégii so zástupcami odvetvia na filmovom festivale v Cannes“, povedala Androulla Vassiliouová, európska komisárka pre vzdelávanie, kultúru, viacjazyčnosť a mládež.

Komisia chce zmeniť súčasný stav, v ktorom ide 70 % verejnej podpory pre kinematografiu na produkciu filmov, a nie na maximalizáciu diváckeho potenciálu.

Vzhľadom na rastúcu popularitu videa na požiadanie a sťahovania filmov odporúča viac experimentovania v tom, ako a kedy filmy premietať. V roku 2012 trh s videami na požiadanie zaznamenal nárast o 60 % v Nemecku a 15 % vo Francúzsku. Televízia je stále najrozšírenejšou platformou na sledovanie filmov

V slovenskom prostredí si po prvýkrát zvolili netypickú formu tzv. paralelnej distribúcie tvorcovia poviedkového filmu Slovensko 2.0. Čiastočne kopíruje to, o čo sa snaží Európska komisia.

Paralelne ho uviedli do kín, televízie, na DVD aj na internete spoplatnený prostredníctvom siete Piano. Podarilo sa im zasiahnuť neporovnateľne viac ľudí ako iné slovenské filmy v podobnej kategórii.

„Film sa nakrúca preto, aby ho ľudia videli. Správanie divákov sa s digitálnou dobou mení a menia sa aj distribučné modely. Paralelná distribúcia sa vo svete testuje už niekoľko rokov a filmy majú vďaka nemu zaujímavé výsledky. Rozhodli sme sa vyskúšať tento spôsob ako prví aj v slovenských podmienkach. Chceme, aby film videlo čo najviac divákov, bez ohľadu na distribučný kanál,“ vysvetlili pre agentúru SITA producenti Zora Jaurová a Mátyás Prikler.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA