Francúzi znevýhodnili majiteľov dieselových áut. Idú aj po výrobcoch

Vyšetrovanie sa môže po Renaulte rozšíriť aj na ďalšie automobilky.

Keď bolo znečistenie v Paríži zvlášť vysoké, prefekt púšťal na cesty autá podľa ich poznávacích značiek. V jeden deň mohli jazdiť párne, ďalší zase nepárne čísla.

Od pondelka 16. januára to už neplatí. V časoch zvýšeného znečistenia budú vozidlá jazdiť podľa skutočnej miery exhalátov, ktoré vypúšťajú. Najviac túto zmenu pocítia majitelia najstarších dieselových motorov.

Zlú správu priniesli posledné dni aj výrobcom nafťákov. Vyšetrovanie vo veci podvádzania pri emisných testoch sa môže po Renaulte rozšíriť aj na ďalšie automobilky.

Aj vozidlá registrované v zahraničí

Už od pondelka musia byť autá v Paríži povinne označené špeciálnou nálepkou, „certifikátom kvality vzduchu“.

Ministerstvo životného prostredia ich nechalo vytlačiť 2,5 milióna.

V časoch výnimočne znečisteného ovzdušia prefekt podľa nálepiek rozhodne, ktoré autá vozidlá môžu jazdiť a ktoré nie. Označené budú všetky typy motorových vozidiel – osobné a nákladné autá, mestské a diaľkové autobusy, motorky a skútre, ako aj úžitkové vozidlá.

Nálepku musia mať aj vozidlá registrované vo Francúzsku aj v zahraničí.

Teraz Paríž, neskôr ďalšie mestá

Štát zaviedol šesť typov nálepiek prezývaných Crit’Air.

Prvú kategóriu predstavujú vozidlá s nulovými emisiami ako napríklad elektromobily.  Stredné kategórie sa vzťahujú na autá s benzínovým pohonom. V poslednej, najšpinavšej kategórii skončili dieselové motory vyrobené medzi rokmi 1997 a 2000.

Nové nálepky

Motoristi si musia Crit’Air objednať cez internet. Jedna nálepka stojí 3,7 EUR plus poštovné. Doručované sú 30 dní od zadania objednávky.

Crit’Air sa postupne rozšíri na ďalšie mestá, ktoré dlhodobo trpia znečisteným ovzduším.

Začali vyšetrovať Renault

Terčom francúzskych úradov sa minulý týždeň stali aj výrobcovia dieselových motorov.

Vo štvrtok 12. januára nariadila parížska prokuratúra vyšetrovanie automobilky Renault vo veci „podvádzania o podstatných vlastnostiach a vykonaných kontrolách“. Francúzskeho výrobcu podozrieva z obchádzania emisných testov podobne, ako to robil Volkswagen.

V piatok klesli akcie Renaultu na parížskej burze o vyše štyri percentá a skončili na najnižšej úrovni za posledný mesiac.

Výrobca sa ohradil s tým, že dodržiava všetky zákony týkajúce sa emisií zo svojich automobilov. Poprel, že by do nich inštaloval softvér, aký mali Volkswageny.

Rozšírenie radov podozrivých

Ministerka životného prostredia Ségolène Royalová zriadila v októbri 2015 – po prevalení škandálu Dieselgate – špeciálnu komisiu nezávislých expertov. Tá vykonala testy na približne stovke vozidiel, ktoré sa predávajú vo Francúzsku.

Na základe zistení komisie začali francúzske úrady vyšetrovať Volkswagen a teraz aj Renault. Prokurátorovi sa však možno nevyhnú ani ostatní.

V prípade Renaultu „skutočné emisie zďaleka prekračovali povolené štandardy. To je v rozdielnej miere prípad aj ďalších výrobcov,“ povedala Royalová pre posledné vydanie nedeľníka Journal du Dimanche. „Môžeme sa dočkať ďalších vyšetrovaní,“ dodala ministerka s tým, že nezasahuje do práce vyšetrovateľov.

Zároveň však odmietla, že by „Renault podvádzal ako Volkswagen.“

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA