Google vyhral spor so značkou Louis Vuitton

Najväčší svetový vyhľadávač Google vyhral kľúčový, päť rokov trvajúci spor so značkou Louis Vuitton. Firma LVMH, ktorá značku vlastní, súdila Google za to, že pri vyhľadávaní ich výrobkov sa zobrazujú aj stránky ponúkajúce falzifikáty tejto značky.

Na Európsky súdny dvor sa Google obrátil po tom, čo francúzske súdy uznali americkú spoločnosť vinným z porušovania autorských práv skupiny LVMH. Európsky súdny dvor však teraz rozhodol, že vyhľadávač nie je zodpovedný za správanie jeho užívateľov a inzerentov.

Kľúčové slová ako konkurenčný ťah

Vyhľadávač Google funguje na princípe zobrazovania stránok na základe kľúčových slov, pričom výsledky sa zobrazia v zostupnom poradí podľa ich relevantnosti. Okrem toho však spoločnosť ponúka platenú službu nazývanú AdWords. Tá umožňuje inzerentom na základe výberu jedného alebo viacerých kľúčových slov zobraziť reklamný odkaz na ich stránku v prípade, že presne tie slová zadá bežný užívateľ pri vyhľadávaní. Odkazy sa potom zobrazujú buď napravo alebo v hornej časti obrazovky ako sponzorované odkazy.

Tento spôsob často krát využívajú konkurenčné spoločnosti, keď si napríklad firma predávajúca ojazdené automobily zaplatí ako kľúčové slovo „Fiat“. Tak sa každému užívateľovi zobrazí pri zadaní tohto slova do Google reklama na jeho spoločnosť. Mnohé firmy to považujú za „parazitovanie“ na svojich značkách.

AdWords, ktorý vznikol už približne pred desiatimi rokmi a funguje na spôsobe dražby týchto kľúčových slov, je hlavným zdrojom príjmov spoločnosti Google. Tie sa minulý rok vyšplhali na takmer 24 miliárd eur. Rozhodnutie ESD je preto pre nich veľkým prínosom.

„Google sa tento krát podarilo odraziť strelu,“ vyjadril sa pre britský denník Guardian partner v prestížnej londýnskej právnickej spoločnosti Wedlake Bell Michael Gardner a dodal: „AdWords je ich kľúčový zarábač peňazí, takže je to pre nich veľké právne víťazstvo. Ale inzerenti, ktorí užívajú ako kľúčové slová pri svojej reklame názvy iných značiek a spoločností ostávajú stále v možnej palebnej línii.“

Dôkazom je aj spor vo Veľkej Británii, kde žaluje najväčšia svetová spoločnosť na donášku kvetov, americká Interflora, britskú sieť Marks & Spencer za to, že používa slovo „interflora“ a jeho obmeny ako kľúčové slová- to znamená, že každému, kto si vo vyhľadávači zadá názov tohto kvetinárstva sa zjaví na boku stránky reklama na kvetinovú divíziu Marks & Spencer.

Falošné výrobky budú musieť mať označenie

Rozsudok ESD však pravdepodobne vyhľadávače donúti, aby lepšie odlišovali držiteľov autorských práv na určitý produkt od predajcov jeho kópií. Vo vyhásení  Európskeho súdneho dvora sa tiež píše, že inzerenti, ktorí jasne neoznačia, že nemajú žiadne obchodné právo na produkty vyhľadávanej spoločnosti ostávajú naďalej možným cieľom žaloby za porušovanie autorských práv.

Vo svojom blogu sa k tejto otázke vyjadril aj dlhoročný právny poradca spoločnosti Google Harjinder Obhi keď povedal: „Niektoré spoločnosti chcú obmedziť užívateľom výber stránok tým, že rozšíria svoje autorské právo tak, aby sa týkalo aj kľúčových slov pri internetovom vyhľadávaní. V konečnom dôsledku tak chcú dosiahnuť kontrolu nad informáciami, ktoré sú užívateľom k dispozícii a znemožniť ďalším spoločnostiam, aby inzerovali keď užívatelia zadajú ich značku ako kľúčové slovo. Inými slovami chcú kontrolovať a obmedzovať množstvo informácií, ktoré užívateľ dostane ako odpoveď na svoje vyhľadávanie,“ cituje Guardian.

Google však v prípade sporu argumentoval, že internetoví užívatelia, ktorí do Google zadajú slová „Louis Vuitton“ nehľadajú len značku, ale často krát aj informácie ako hodnotenie produktov či informácie o spoločnosti, uvádza Wall Street Journal a dodáva, že samotná spoločnosť LMHV, ktorá vlastní značku Louis Vuitton, minie ročne na reklamu na vyhľadávači Google medzi 10 a 20 miliónmi eur.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA