Merkelová volala čínskemu premiérovi, aby oddialil kvóty na elektromobily

Nemecké automobilky nestíhajú vyrábať pre trh v Číne.

Elektrické autá sa stali problémovým bodom nemecko-čínskych vzťahov.

Nemecká kancelárka preto volala čínskemu premiérovi, informoval v pondelok 27. februára nemecký denník Handelsblatt. Angele Merkelovej sa vraj podarilo presvedčiť Li Keqianga, aby o rok oddialil kvóty pre výrobcov elektromobilov.

Podiel elektromobilov a hybridov u jedného výrobcu v Číne mal podľa vládnych plánov dosahovať 8 percent od roku 2018. Nemecké automobilky sa však sťažovali, že nedokážu súťažiť s dotovanými domácimi výrobcami.

Sťažovali sa aj domáci výrobcovia

Hovorca nemeckej vlády v pondelok potvrdil rozhovor Merkelovej s Liom. Nemecko podporuje plán Číny uviesť na cesty viac elektromobilov, ak nebude diskriminačný pre zahraničných výrobcov, dodal podľa Reuters Steffen Seibert.

Čína chcela pôvodne zaviesť 8-percentné a o rok neskôr 12-percentné kvóty. Handelsblatt píše, že kvóty majú po novom začať platiť až od roku 2019. A pravdepodobne budú nižšie.

Čína má bublinu na trhu s elektromobilmi. Chce ju riešiť kvótami

Okrem nemeckých výrobcov sa na kvóty sťažovali aj domáci. Vládny plán spochybnilo združenie automobilového priemyslu CAAM.

Primalý podiel elektromobilov

Na čínskom trhu sa dnes predávajú Volkswageny, Mercedesy-Benz aj BMW.

Najväčší podiel na trhu s osobnými vozidlami všetkých typov má Volkswagen. V roku 2016 to bolo až 16,8 percenta, uvádza Handelsblatt. Celkovo predal Číňanom až štyri milióny áut. Len zlomok z nich má elektrický pohon.

Presné čísla za VW nie sú k dispozícii, o situácii však vypovedá predaj BMW. V roku 2016 predalo v Číne celkovo 379-tisíc áut, z toho len 1 204 elektrických, píše portál Climate Change News.

Neférové súťažné praktiky

Ak kvóty výrobcovia nedosiahnu, budú si musieť výrobcovia kúpiť kredity od konkurentov, ktorý ich presiahli.

VW a ďalšie automobilky však tvrdia, že čelia neférovým praktikám. Nedostávajú totiž dotácie, pretože svoje modely v Číne nevyrábajú.

Už vlani v novembri pred svojou návštevou sa ich zastal nemecký vicekancelár Sigmar Gabriel. „Nemecké firmy sú ohrozené v dôsledku svojej vysokej kvality, keďže miestne spoločnosti majú výhodu, ktorá nemá nič spoločné so súťažou, napísal Gabriel v komentári pre denník Die Welt.

Čínsky trh je predotovaný

Čína je najväčším trhom pre elektrické vozidlá na svete. S počtom kusov 207-tisíc nových áut prekonala v roku 2015 aj Spojené štáty.

Lenže čínsky trh trpí nadmernými dotáciami pre domácich výrobcov. To spôsobuje dva problémy. Prvým sú nižšie marže pre výrobcov, ktorí investujú do nových technológií. Druhým problémom sú falošné výkazy o predaji. V roku 2015 sa v Číne údajne predalo o 30-tisíc vozidiel viac, ako bolo zaregistrovaných.

Peking to chcel riešiť sprísnením udeľovania licencií pre výrobcov. Výrobné kvóty mali byť druhým opatrením, ako sa s problémom popasovať.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA