Päť miliónov a dosť. Elektromobily narazili na ministerstve financií

Rezort hospodárstva presadil dotácie pre elektromobily z recyklačného fondu. Ostatné fiškálne stimuly mu neprešli.

Štát bude elektromobilitu podporovať, ale nesystémovo. Na tom sa zhodnú zástupcovia predkladateľa – ministerstva hospodárstva aj prijímajúceho sektora elektromobility.

V stredu 9. novembra má vláda schváliť dva kľúčové materiály – o rozvoji trhu s alternatívnymi palivami a o zavádzaní potrebnej infraštruktúry. Na ich základe štát podporí elektromobily dotáciami, ktoré sú silne obmedzené v čase aj výške. Sám minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) nazval tento spôsob podpory “neudržateľným”.

Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Peter Badík pre EurActiv.sk zase povedal, že „nejde o súčasť systematickej podpory ekologickej dopravy zo strany vlády.“.

Dotácie v spolupráci s automobilkami

Na zajtrajšom zasadnutí vláda schváli dva materiály: Návrh politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami Národná politika zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach SR.

Kľúčové opatrenia pre podporu elektromobility obsahuje materiál o rozvoji trhu s alternatívnymi palivami. Prvým opatrením je „podpora predaja… batériových elektrických vozidiel (BEV) alebo… plug-in hybrid elektrických vozidiel (PHEV).“

Výzva na žiadosti o pridelenie príspevku bude otvorená do konca roku 2017, „najdlhšie však do vyčerpania celkovej výšky objemu prostriedkov.“

Ministerstvo bude podporu poskytovať v spolupráci so Združením automobilového priemyslu (ZAP). Odvoláva sa pritom na európsku smernicu o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.

Riešenie je v lacnejších technológiách

Ako koncom októbra informoval portál Energia.sk, celková výška stimulu je päť miliónov eur. Ide o zostatkové platby ZAP z recyklačného fondu.

„Zo spomínaných piatich miliónov eur by sme chceli dávať dotáciu asi päťtisíc eur na nákup jedného auta,“ povedal minister na hospodárskom výbore NR SR. Podpora teda vychádza na tisíc vozidiel. Päťtisíc eur na auto má byť strop, PHEV získajú nižšiu podporu.

Minister zároveň priznal, že „nevidíme v tom ale riešenie, lebo to nie je udržateľné.“

Riešenie vidí v investíciách do výskumu a vývoja, ktoré povedú k poklesu cien technológií. „Inú cestu  jednoducho nevidím,“ dodal minister. Spolieha sa pritom na automobilky.

Treba doladiť detaily

Na detaily si však ešte treba počkať. Vo vládnom materiáli sa píše, že mechanizmus podpory bude podrobne definovaný v novom dokumente z dielne rezortu hospodárstva.

Keď sa EurActiv.sk obrátil na ministerstvo s otázkami o detailoch, odkázalo ho na tlačovku, ktorá sa bude konať vo štvrtok 10. novembra.

„V prvom rade som rád, že na Slovensku bude podporených prvých tisíc elektrických automobilov,“ reagoval pre portál EurActiv.sk Badík zo SEVA. „Pri súčasnom malom počte (cca. 350 elektrickych automobilov) to môže byť kľúčový impulz pre rozbeh tohto segmentu,“ pokračoval Badík.

Šéf SEVA si od rozšíreného využívania elektromobilov sľubuje najmä osvetu. „Toto nemôže nahradiť sebelepšia informačná kampaň,“ myslí si Badík. Päťtísíc eur je podľa neho dosť na to, aby cenovo zatraktívnili elektromobily zoči-voči benzínovým či naftovým motorom.

Slovensko najmenej aktívne vo V4

Zástupca sektora však kritizuje, že „zorganizovania podpory sa nakoniec muselo chytiť ZAP a nejde o súčasť systematickej podpory ekologickej dopravy zo strany vlády.“

„Bohužiaľ musím konštatovať, že naša vláda je spomedzi všetkých krajín V4 (nehovoriac o západnej Európe) najmenej aktívna v podpore dopravy na alternatívne palivá,“ sťažuje sa Badík. „Podľa všetkého sa to nijako nezmení ani po prijatí tohto dokumentu.“

Poľsko v septembri avizovalo plán na dotácie pre 100-tisíc elektromobilov. O desať rokov ich chce mať na cestách milión. Rovnaký počet vozidiel na elektrinu plánuje mať na cestách do roku 2025 Holandsko, ktoré je v Európskej únii lídrom.

Slovenské ministerstvo hospodárstva má skromnejší cieľ. V materiáli o trhu s alternatívnymi palivami odhaduje počet BEV a PHEV na 20-tisíc v roku 2025.

Diskusia o registračnom poplatku

Diskusiu v posledných mesiacoch vzbudil poplatok za zápis elektromobilov do evidencie vozidiel. Kým ministerstvo hospodárstva ho žiadalo úplne odpustiť, rezort financií navrhol zákon, ktorý ho ponechal v rovnakej výške.

Financmajsti napokon dosiahli svoje. Majitelia elektromobilov budú naďalej platiť 33 eur.

Rezort hospodárstva však dosiahol, že u ostatných vozidiel s alternatívnym pohonom (hybridný pohon, vodík, stlačený zemný plyn a skvapalnený zemný plyn) bude tento poplatok polovičný oproti vozidlám so spaľovacím motorom.

Znížené poplatky budú štátny rozpočet stáť podľa odhadu financmajstrov 788-tisíc eur.

Daňové úľavy neprešli

Naďalej sa pritom môže stať, že za nový elektromobil zaplatí jeho majiteľ vyšší poplatok ako za starý agregát. Ministerstvo financií sa odvoláva na náklady spojené s prvým zápisom – 33 eur. Stimul v podobe registračného poplatku považuje za „ekonomicky nevýznamný.“

Rezortu hospodárstva neprešli v pripomienkovom konaní ani ďalšie fiškálne stimuly na podporu elektromobility z pôvodného materiálu.

Platí to pre skrátenie doby odpisovania vozidiel s alternatívnym pohonom aj vypustenie daňovej povinnosti vo vzťahu k motorovému vozidlu s pohonom na alternatívne palivo poskytnutému na používanie na služobné a súkromné účely.

Šéf SEVA vidí budúcnosť v budovaní infraštruktúry. „Bolo by vhodné, aby existoval systém, ako s rastúcim počtom automobilov udržať v zodpovedajúcom tempe aj rozvoj nabíjacej infraštruktúry,“ vysvetlil Badík. „Napríklad verejné pomalé nabíjanie v našich mestách zúfalo chýba.“

ČÍTAJTE AJ .PDF ŠPECIÁL: ELEKTROMOBILY POD TATRAMI >>>

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA