Protekcionizmus a jednotný digitálny trh

Spoločný digitálny trh nemá odbúrať konkurenciu v Európe. Má zabezpečiť, že Európa dokáže uspieť celosvetovo, ubezpečoval počas návštevy v USA podpredseda Európskej komisie Andrus Ansip.

„Stratégia pre jednotný digitálny trh EÚ nie je o protekcionizme, ale o možnostiach,“ vyhlásil včera počas návštevy amerických miest podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip. Dodal, že ani európske inštitúcie ani Brusel nedokážu vytvárať inovácie, no môžu pre ne vytvárať správne prostredie.

Údajný protekcionizmus stratégie pre jednotný digitálny trh (Digital Single Market/DSM) je výhrada, ktorá zaznieva na oboch stranách Atlantiku. Britský analytik Philippe Legrain tvrdí, že plán Európskej komisie je „mišmaš drobných návrhov“. Z nich sú niektoré dobré a vedú k liberalizácii.

Nápad preskúmať úlohu internetových platforiem, akými sú vyhľadávače, obchody či sociálne siete, ktoré sú väčšinou americké, má podľa Legraina protekcionistický podtext.

Únia sa v ostatných mesiacoch dostala do sporov s Googlom pre zneužívanie dominantného postavenia na trhu, s Facebookom kvôli ochrane osobných údajov, a s Amazonom pre podozrenia z daňových únikov.

Spokojní budú všetci

Ansip dôrazne odmietol akýkoľvek antiamerický sentiment pri vytváraní jednotného digitálneho trhu. Vo štvrtok na Johns Hopkins University v Baltimore a na pôde think-tanku Brookings Institute ubezpečoval, že spoločný digitálny trh v Európe ocenia aj zahraniční investori.

Bývalý estónsky premiér na turné v USA pripomenul, že odhliadnuc od prvenstva vo výmene tovarov a služieb majú Spojené štáty a Európa aj najvyššie vzájomné dátové toky. Firmy zo starého kontinentu nie sú najväčšie v obore, no vynikajú v robotike a pri tvorbe vložených (embedded) operačných systémov, z čoho môžu profitovať aj americké spoločnosti.

Európska únia má záujem o vytváranie rovných príležitostí. Odstránenie vnútorných hraníc je predpokladom pre vznik podobného technologického centra, akým je Silicon Valley. Je to tiež veľká príležitosť pre slovenské startupy, zhodli sa účastníci nedávnej konferencie Jarná ITAPA 2015. [EurActiv.sk, 21. 5. 2015]

16 oblastí, v ktorých sa v rokoch 2015-2016 bude meniť európska legislatíva, povedú spoločne k jednotnému digitálnemu trhu. Únia sa chce sústrediť na dostupnosť tovarov z internetu, nové pravidlá pre oblasti telekomunikácií a duševného vlastníctva a na maximalizáciu rastového potenciálu ekonomiky.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA