Slovensko má inovačný talent

Riešia bežné problémy brilantným nápadom a majú pri tom nábeh na slušný biznis. Tak by mohla znieť najstručnejšia charakteristika ocenených začínajúcich podnikateľov na StartupAwards.SK.

Slovenskí „startupisti“ by najradšej vlastnili teleport a obdivujú slovenské firmy Eset a Sygic. Ukázalo sa to v krátkych anketách,  ktoré predchádzali 5-minútovým prezentáciám každého z dvanástich startupov na treťom ročníku StartupAwards.SK 2013.

Každý z finalistov sa tiež podrobil grilovaniu zo strany medzinárodnej odbornej poroty pred preplneným Mestským divadlom P.O. Hviedzoslava.

V sociálnej oblasti si cenu odniesol startup Speekle s mottom „one letter does matter“. Štvorica mladých ľudí s backgroundom v IT vyvinula hernú počítačovú platformu, ktorá pomáha prekonávať problémy s výslovnosťou u detí. Každý rok rieši tento problém so svojimi rodičmi v EÚ 3,5 milióna detí. Aplikáciu chce firma postupne ponúknuť za prijateľnú cenu rečovým terapeutom alebo priamo rodinám.

Startup InHiro bodoval v digitálnej kategórii. Aplikácia, ktorú už využilo 900 subjektov ponúka novú kvalitu inzerovania voľnej pracovnej pozície, najmä na sociálnych sieťach, keďže, ako tvrdia jej tvorcovia,  „hrdinovia, ktorých hľadáte“ nechodia na portály pracovných ponúk.  InHiro navyše výrazne pomáha  s manažmentom a prehľadným triedením potenciálnych uchádzačov.

Gas sensor, víťazný startup v kategórii Veda, založili v Inštitúte elektrického inžinierstva SAV. Dvojčlenný tím  vyvinul revolučný senzor plynu bez využitia drahých kovov. Vyrobiť ho teda vedia za zlomok ceny pri nízkych prevádzkových nákladoch a vysokej citlivosti. Senzory sú užitočné najmä pre bezpečnostné účely, napríklad pri rôznych typoch priemyselnej výroby, kde môže dochádzať k úniku plynu. Jeho zákernosť spočíva v tom, že je bez zápachu.

V kategórii Umenie a dizajn porota vybrala CulCharge, ktorému sa už dostalo pomerne veľkého ohlasu. Univerzálna nabíjačka na smartfóny vo veľkosti kľúčenky umožňuje nabiť mobil takmer kdekoľvek, kde človek nájde USB port. Momentálne prechádza procesom autorizácie na iPhony. Vyrába sa v Číne a pripravuje sa na spustenie predaja.

Cenu VOX POPULI – teda ocenenie verejnosti sledujúcej finále Startup Awards.SK sa ušlo startupu Datamolino. Softvér dostupný pre malé a stredné podniky vie úplne odstrániť manuálny a chybový prenos údajov z papierových alebo elektronických dokumentov v účtovníctve.

Pestovanie startupov

"Slovensko je malý trh, ak máte dobré nápady, ako napríklad tie, ktoré sme tu videli, musíte byť pripravení ísť na väčšie trhy," hovorí riaditeľ pre malé podniky Peter Matúš z Tatra banky.  Panelová diskusia ako súčasť Startup Awards.SK predstavila publiku v Bratislave aj ďalších troch zahraničných hostí.

S nutnosťou expanzie súhlasí aj Markus Duen z Wayra: „Malý ekosystém ťa okamžite núti pozerať sa za svoje hranice, čo napríklad v Londýne nemusíte“. Sám pôsobí v Prahe, kde má 8 z 9 startupov zo Slovenska. „Určite je tu talent. Napríklad Datamolino, na ktorých sme veľmi hrdí. Boli sme prekvapení, keďže ekosystém na Slovensku je pomerne mladý, že takéto niečo zo Slovenska vôbec vyšlo.“

Venture kapitalista Pekka Maki z 3TS Capital Partner, ktorý sa v regióne a v prostredí venture kapitálu pohybuje 20 rokov, uviedol, že sa za ten čas na Slovensku veľa zmenilo a už vidia „pozitívny cyklus“ s biznis anjelmi pre počiatočné fázy, akcelerátormi a transfermi.

Marcus Duen verí, že tu rastú biznisy vysokej hodnoty, hoci v Európe nie sú tak bežné státisícové „big exits“. V Európe podľa neho trochu potlačený sebamarketing. „Pokiaľ súdim z Českej republiky a zo Slovenska, vy to jednoducho nemáte radi.  Ste v niečom hlbší a myslím, že to je kompliment, ale je to aj váš hendikep“.

Američania lepšie predávajú a majú lepšie exity, dodáva Pekka Maki. Treba to podľa neho využiť. Spomína príklad rumunskej firmy, ktorú zmenili na americkú a predali pred pár týždňami za skoro 100 miliónov dolárov.  Európania sú podľa neho ale oveľa lepší v technológiách ako Američania. „Tí nevedia o technológiách nič. V Silicon Valley sú samí Indovia a Číňania“.

Čo je tajomstvom úspechu? „Dobrý produkt je ten pri ktorom si poviete: Prečo preboha na to nikto doteraz neprišiel?!“ hovorí Duen.

Maki pridáva ďalšie charakteristiky: produkt musí byť niečo, čo človek musí mať a nie len že je pekné to mať. „Musíte zamestnať lepších ľudí, čo si vyžaduje veriť, že takí existujú a dať im podiel z koláča,“ zdôraznil. Ako ďalej dodal dôležité tiež je, aby váš základný tím zložený z piatich kľúčových ľudí netvorili rovnaké osobnosti, ale aby boli rozliční. Niektorí viac riskujú , niektorí sú konzervatívni, skúsenejší aj menej skúsení, takí, ktorí chcú zarábať veľké peniaze aj tí, ktorí nechcú žiadne. „Až potom môžete myslieť´ holisticky,“ tvrdí fínsky venture kapitalista.

Upozorňuje, že inovácia môže byť dvojaká a netreba preceňovať tú technologickú. Niekedy je kľúčom k úspechu inovácia biznis modelu.

Startup manifesto

Pred vyhlásením výsledkov StartupAwards.SK vystúpil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

„Niekedy potrebujeme počuť zo zahraničia niečo dobré o našej krajine, a isté postrčenie, aby sme si  uvedomili, aké talenty a možnosti máme,“ povedal na margo predchádzajúcej panelovej diskusie so zahraničnými odborníkmi.

Vysoko následne ocenil zmysel podujatia a  celú plejádu konkrétnych slovenských podnikov, ktoré reagujú na špecifické potreby. Sú podľa neho tým, čo mení spôsob, akým trh operuje.

Internetová ekonomika na Slovensku napríklad už dnes podľa neho predstavuje 4 % HDP, pričom  70 % občanov pravidelne používa internet a 5,5 % pracovnej sily pracuje na Slovensku v IT segmente, čo nás radí na štvrté miesto v Únii.

„Najväčší poklad, ktorý v krajine máme, sú naši občania a preto sa musíme o túto pracovnú silu starať,“ hovorí Šefčovič. Nádejných aj zabehnutých podnikateľov vyzýva, aby sa pozreli na Európu ako na terén a miesto, kde pôsobiť a investovať. „Mám pocit, že niekedy stále nevyužívame plný potenciál jednotného trhu a toho, čo ponúka.“

Pripúšťa, že Európa stále zaostáva v podnikavosti za Amerikou. Treba pridať najmä v nazeraní na výdavky do výskumu a vývoja ako na investíciu. Upozorňuje aj na potenciál digitálnej agendy v EÚ a na podporné nástroje, ktoré ponúka európsky rozpočet na roky 2014 – 2020.

Vyzdvihol aj iniciatívu európskeho Startup manifesta, ktoré sa snaží informovať politických lídrov a vyvíjať na nich tlak, aby prijímali tie správne podporné politiky.  

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA