Tesla sa rozhoduje, kde zainvestuje. Čo jej vie ponúknuť Slovensko?

O investíciu jednej z najinovatívnejších firiem súperí východná Európa s Holandskom.

Americká automobilka Tesla mala v piatok 7. júla 2017 začať sériovú výrobu Modelu 3.

Ide o lacnejší model čisto elektrického auta, od ktorého si zakladateľ Tesly Elon Musk sľubuje masové rozšírenie svojich inovácií.

Jeho predchádzajúce, drahé športové autá totiž narazili na múr. Predaj Modelu S a Modelu X v druhom štvrťroku 2017 nerástol. Tesla čelí veľkej konkurencii. Len tento týždeň Volvo oznámilo, že všetky jeho nové modely od roku 2019 už budú len elektrické alebo hybridné.

Sklamanie z predaja sa pretavilo na poklese akcií Tesly. Len deň pred spustením sériovej výroby Modelu 3 sa trhová hodnota Tesly znížila o 12 miliárd dolárov. Ešte v máji pritom dosiahla svoj rekord: 63 miliárd dolárov.

Holandsko súťaží s „východnou Európou“

Ďalšie investície teda budú musieť zrejme počkať. Ide najmä o továreň na batérie do elektromobilov, Gigafactory. Vlani novembri Musk oznámil, že jednu – za päť miliárd dolárov – chce postaviť aj v Európe.

Denník Financieele Dagblad potom informoval, že Holandsko o investíciu súťaží s „východnou Európou“. Tá mala vtedy podľa miestneho analytika dokonca vyššie šance ako Holandsko Teslu prilákať.

Tesla patrí medzi najinovatívnejšie firmy na svete. Pre Holandsko je zaujímavá, pretože je v rámci Európskej únie lídrom v elektromobilite. Krajina má podľa Medzinárodnej energetickej agentúry najvyšší trhový podiel elektromobilov: 6,4 percenta.

Slovensko je zase najväčším výrobcom automobilov na počet obyvateľov na svete. A tlak na modernizáciu smerom k elektromobilite bude čoraz vyšší.

Čo vedia obe krajiny ponúknuť investorovi, ako je Tesla?

Zapojil sa aj bývalý veľvyslanec na Slovensku

„Cieľom TopDutch je prilákať mladé a startupové firmy, ako aj skúsenejšie spoločnosti so silným dôrazom na udržateľnosť, moderné technológie a digitálny priemysel,“ hovorí pre portál EurActiv.sk bývalý holandský veľvyslanec na Slovensku Richard van Rijssen.

TopDutch je holandskou komunikačnou kampaňou, ktorá chce prilákať investíciu Tesly. Zameriava sa špeciálne na továreň Gigafactory.

„TopDutch mieri oveľa vyššie ako len na Teslu. Je to marketingová značka pre tri holandské regióny,“ vysvetľuje van Rijssen.

Jedným z nich je aj aglomerácia Groningenu, van Rijssenovho domovského mesto. Aj on sa na Twitteri odfotil so zelenými okuliarmi na znak podpory pre kampaň TopDutch.

Holandský región je domovom energetiky

„Teslu mnohí považujú za výrobcu automobilov, ale je to v podstate energetická firma, ktorá využíva energiu v automobilovom priemysle,“ rozpráva van Rijssen.

Keďže Tesla hľadá miesto pre výrobu batérií, TopDutch sa sústredí na energetickú stránku investície. Groningen má napríklad historickú skúsenosť s ťažbou ropy a zemného plynu, čo sa premietlo aj do výskumu a vývoja, poznamenáva van Rijssen.

„Severné Holandsko má ešte jednu veľkú výhodu,“ tvrdí diplomat. „Bude schopné vyrábať a ponúkať energiu z obnoviteľných zdrojov na 24 hodín denne, okrem iného, aj vďaka hydrogénu, pre ktorý je pilotným regiónom,“ vysvetľuje diplomat.

„Vlastne je jediným regiónom, ktorý to dokáže.“

Tesle ponúkajú „zlatý trojuholník“

Van Rijssen je presvedčený, že jeho región môže Tesle ponúknuť aj ďalšie výhody.

„Hoci severné Holandsko je „preplnené“, ponúka otvorený priestor. Je dobre prepojené – cez železnice, letiská a prístavy. Ľudia majú dobré vzdelanie a zvlášť v Groningene sú mladí. Máme výborné centrá pre výskum a vývoj, ako aj univerzity,“ vymenúva.

Diplomat poukazuje aj na spoluprácu medzi samosprávou, podnikateľmi a vzdelávacími inštitúciami. „Tento zlatý trojuholník vytvára vynikajúce prostredie pre nové typy podnikateľských aktivít,“ podčiarkuje van Rijssen.

V oblasti inovácií má Slovensko Holandsku naozaj čo závidieť. Podľa júnového rebríčka Európskej komisie patrí Holandsko do najlepšej skupiny „inovačných lídrov“. Hoci Slovensko patrí medzi najväčších skokanov od roku 2010, zo štyroch sa skupín umiestnilo v tretej, medzi „miernymi inovátormi“.

Slovensko, Tesla a priemysel 4.0

EurActiv.sk sa opýtal ministerstva hospodárstva, či má aj Slovensko záujem o prilákanie investície od Tesly.

Hovorca Maroš Stano odpovedal, že toto je úlohou agentúry SARIO s tým, že „zvýšenú pozornosť venuje investíciám veľkého rozsahu s realizáciou najmä na stredom a východnom Slovensku, ktoré stále vedia ponúknuť dostatočné množstvo kvalifikovanej pracovnej sily.“

Stano vysvetlil, že ministerstvo eviduje zvýšený záujem spoločností umiestňovať na Slovensku investície s vysokou pridanou hodnotou.“

Investícia od Tesly by podľa neho zodpovedala obom kategóriám. „Spoločnosť by sa zaradila medzi najvýznamnejších investorov na Slovensku, čím by potvrdila ambície krajiny smerom k realizácii koncepcie priemysel 4.0.,“ vysvetlil Stano s odkazom na modernizáciu a digitalizáciu výroby.

Hlavná výhoda Slovenska oproti Holandsku

SARIO sa podľa neho sústredí aj na prilákanie investorov v sektore elektromobility.

Viac však nechcel povedať s tým, že „neukončených projektoch alebo kontaktoch … ministerstvo hospodárstva, ani agentúra neposkytuje konkrétne informácie.“

Portál sa hovorcu rezortu hospodárstva opýtal, aké výhody dokáže Slovensko ponúknuť technologickým firmám typu Tesla v porovnaní so západoeurópskymi krajinami ako napríklad Holandsko.

„V prvom rade je to dlhodobo zdravá ekonomika s jedným z najrýchlejších rastov HDP v EÚ a rovnako aj jedným z najväčším predpovedaným rastov v najbližších rokoch; ďalej tiež vhodné podnikateľské prostredie otvorené zahraničným investorom,“ odpovedal a podčiarkol investície Jaguaru, Amazonu či Minebey.

Exportný potenciál smerom na oba smery

„Pozitívnu úlohu zohráva aj stabilné ekonomické a politické prostredie a výhodná lokalita s dobrým exportným potenciálom na západné aj východné trhy – Slovensko je jedna z najotvorenejších ekonomík sveta s nízkymi obchodnými bariérami,“ pokračuje Stano.

Ďalšími výhodami Slovenska je podľa Stana vysoký počet absolventov z technických vysokých škôl a vysoká produktivita práce „kvalifikovanej a lojálnej pracovnej sily“. Aj po štrajku vo Volkswagene Stano tvrdí, že Slovensko má „konkurencieschopné náklady na pracovnú silu.“

Významnými faktormi v rozhodovaní investorov sú podľa neho „rozvinutá sieť viac ako 330 dodávateľov do automobilového priemyslu“ a „skúsenosti existujúcich výrobcov s elektromobilitou“. Stano pripomenul, že v slovenskom Volkswagene sa na Slovensku vyrába čisto elektrický e-Up! a hybridy Touareg a Audi Q7.

„V neposlednom rade druhým najrozvinutejším sektorom je elektrotechnický priemysel – infraštruktúra elektrotechnických škôl či lokalizácia množstva spoločností, ktoré by bolo možné zapojiť do dodávateľského reťazca výrobcu elektromobilov,“ dodal hovorca rezortu hospodárstva.

Doing Business: Holandsko je vyššie

Hoci v holandskom Tilburgu má už Tesla montážnu halu, masívna výroba automobilov spojená s možnosťou vyvážať na východ sú jedny z najdôležitejších výhod Slovenska oproti Holandsku.

V podnikateľskom rebríčku Svetovej banky Doing Business sa totiž Slovensko umiestňuje pravidelne nižšie ako Holandsko. V roku 2017 skončila naša krajina na 33. mieste, kým Holandsko na 28. mieste.

Najväčšie rozdiely sú podľa Doing Business v podmienkach pre naštartovanie novej firmy, dostupnosti elektriny, prístupe k úverom, v daniach a riešení insolventnosti.

O investíciu Tesly však nesúperia len severné Holandsko a Slovensko, ale – slovami Financieele Dagblad – aj ďalšie krajiny „východnej Európy“. Nehovoriac o ďalších štyroch holandských mestách, ktoré pripravili vlastnú komunikačnú kampaň.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA