Vodiči už pri parkovaní nestratia ani minútu

Európska únia vyvíja nový parkovací systém, ktorý nebude potrebovať vodiča. Únia do projektu investovala 5,6 miliónov eur. Autá s novou technológiou by mali doraziť na trh postupne v najbližších rokoch.

Predstavte si, že máte iba pár minút na to, aby ste zaparkovali a vám už každú chvíľu odlieta lietadlo. Drahocenný čas ste možno stratili pri hľadaní voľného miesta na parkovanie.

V blízkej budúcnosti sa už táto situácia nebude opakovať. Predstavte si, že svoje auto odstavíte pri hlavnom vchode letiska či stanice a parkovací systém v aute sa o zvyšok postará sám.

Začiatkom roka sa na letisku v Štuttgarte uskutočnili úspešné testy autonómneho parkovacieho systému, na ktorom spolupracujú vedci z Nemecka, Talianska, Veľkej Británie a Švajčiarska. Únia investovala do projektu prostriedky vo výške 5.6 milióna eur. Vyvíjaný systém by sa mal do prevádzky dostať v najbližších rokoch.

V budúcnosti bude stále viac a viac ľudí riadiť autá na elektrický pohon. Vo väčšej miere budú striedať aj druhy dopravy, čo vytvára potrebu pre širšiu paletu možností parkovania v dopravných uzloch.

Na plne automatizovanom systéme parkovania a nabíjania elektromobilov na verejných parkoviskách pracuje konzorcium V-CHARGE.

„Zámerom je využiť technológie a ponúknuť ľuďom lepšiu kombináciu verejnej a súkromnej dopravy," vysvetľuje Dr Paul Furgale, vedúci projektu pre V-CHARGE a zástupca riaditeľa pre autonómne systémy na Švajčiarskom federálnom technologickom inštitúte v Zürichu.

Aplikácia v smartfónoch spraví všetko za vás

Vodiči budú môcť nechať svoje auto pred parkoviskom a cez aplikáciu v smartfóne spustiť parkovací proces. Vozidlo sa následne pripojí k serveru parkoviska a zaparkuje na určené miesto.

Auto môže byť naprogramované aj tak, že sa samo napojí do nabíjacej stanice. Po návrate na parkovisko, si vodič za použitia rovnakej aplikácie privolá svoje auto – plne nabité a pripravené na cestu.

Satelitný signál GPS nemusí vždy fungovať v krytej garáži, vedci preto vyvinuli špeciálny systém. Tento systém je založený na kamerách a odborných znalostiach vedcov z oblasti robotiky a snímania prostredia.

V centre pozornosti projektu stojí bezpečnosť: vozidlo je navrhnuté tak, aby sa vyhlo neočakávaným prekážkam.

Dr Furgale verí, že rovnaká technológia by mohla byť použitá aj k rozvoju autonómnych parkovacích systémov pre elektrické automobily v uliciach miest. „To bude väčšia výzva," hovorí.

Nový systém sa musí dostať do výroby

V apríli, predstavil tím vedcov na letisku v Štuttgarte najnovšiu verziu systému. Testy dopadli úspešne. Momentálne sa na projekte dolaďujú technológie, ktoré zabezpečia presnejšie manévrovanie.

Projekt by mal byť ukončený v roku 2015. Autá so zabudovanou technológiou autonómneho parkovania by mali doraziť na trh postupne v najbližších rokoch.

Vyvinuté funkcie musia byť natoľko nákladovo efektívne, aby bolo možné integrovať ich do výroby elektromobilov.

Inžinieri pracujú s vybavením, ktoré je k dispozícii už dnes, ako sú ultrazvukové snímače a stereo kamery, ktoré sa používajú v pomocných parkovacích a núdzových brzdových systémoch.

Podpredsedníčka Európskej komisie Neelie Kroes: "Musíme myslieť dopredu a nájsť inteligentnejšie spôsoby mobility, šetrenia času, peňazí a nášho životného prostredia. Kto by nechcel ušetriť čas strávený pri parkovaní svojho auta?"

„Potrebujeme výskum nových technológií  a ich kombináciu, aby sme získali praktické riešenia. V-CHARGE systém ide správnym smerom a ja sa teším, keď ho použijem."

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA