E-gov: Keď má mesto odpovede na všetky otázky

Obyvatelia mesta Waterloo majú svojho elektronického pobočníka Watsona, ktorý im odpovie na akúkoľvek otázku týkajúcu sa mesta a samosprávy.

To je vrazda, Watson!
Foto: flickr.com (Kaptain Kobold)

Krátka správa

Presne ako v detektívnych knihách o Sherlockovi Holmesovi. Ako sa tento svetoznámy detektív mohol spoľahnúť na svojho pobočníka Watsona, aj obyvatelia mesta Waterloo sa môžu spoľahnúť na svojho digitálneho “Watsona”. Ide o elektronickú aplikáciu nachádzajúcu sa na internetových stránkach mesta. Okrem spoločného mena ich s literárnou postavou spája aj schopnosť odpovedať na širokú paletu otázok. Samozrejme elektronický Watson odpovedá len na otázky späté s tamojšou samosprávou.

Ak chcete napríklad vedieť, kde sa nachádza najbližšie kníhkupectvo, či ako správne zaplatiť komunálne dane, jednoducho sa spýtajte Watsona. Jestvujú len dve možnosti, ako vám odpovie: alebo vám poskytne priamu a jasnú odpoveď, alebo vás odkáže na konkrétneho zamestnanca samosprávy, ktorý by mal vedieť odpovedať na vašu otázku najkompetentnejšie.

Softvérovému pomocníkovi vdýchla dušu francúzsko-belgická IT spoločnosť Wygwam. Mesto Waterloo využíva aplikáciu už viac ako jeden rok. Ide vôbec o prvú iniciatívu svojho druhu v Európe. Hoci viaceré súkromné firmy vyvíjajú a používajú obdobné aplikácie pre komunikáciu so svojimi zákazníkmi, na poli e-government je Watson jednoznačne priekopníkom.

Charakteristickou črtou elektronického pobočníka samosprávy je, že s obyvateľmi komunikuje prostredníctvom “chatu”. “Občania nemusia hľadať informácie na internete. Je to mestská radnica, ktorá k nim prichádza v takom technologickom prostredí, na aké sú zvyknutí”, konštatoval Alain Leroy, riaditeľ spoločnosti Wygwam pre oblasť Belgicka a Luxemburska.

Aplikácia má snahu osloviť predovšetkým mladých ľudí, teda “tých, ktorí by inak pravdepodobne ignorovali väčšinu verejných služieb prístupných vo svojom meste”, dodal Leroy.

Internetová stránka mesta Waterloo ponúka navyše aj možnosť sledovať online televíziu. Po bezplatnej registrácii si môže každý stiahnuť video materiál vrátane reklamy. Ide o pomerne nový koncept, ktorý ak sa rozšíri, môže znamenať revolúciu v umiestňovaní reklamy do multimediálnych elektronických materiálov.

Napriek tomu, že Watson je už zabehanou a pomerne zažitou aplikáciou, Európska komisia sa rozhodla nominovať na cenu v oblasti e-služieb iné, no podobné projekty. Všetky ich spája skutočnosť, že v iných mestách a oblastiach predstavujú prínos ako Watson pre Waterloo, hoci sú mnohé z nich ešte len v skúšobnej prevádzke.

Jednou z takých aplikácií je Hands (Helping ANswers Decision Service), čo v preklade znamená “ruky”. Umožňuje komunikovať s verejnými inštitúciami pomerne jednoduchým jazykom. Softvér na svojich internetových stránkach testovali viaceré európske mestá. Hoci je talianske mesto Boloňa priekopníkom tejto aplikácie, jeho obyvatelia nemajú zatiaľ možnosť využiť softvér v plnej miere.

V oblasti e-služieb získala nomináciu aj aplikácia “eKnihy na objednávku”. Ide o sieť, v ktorej sa nachádzajú milióny elektronických kníh. Na projekte spolupracuje 13 knižníc z 8 európskych krajín. Do tretice je tu EU Pay, teda viackanálový platobný systém, ktorý je navrhnutý pre verejné inštitúcie.

REKLAMA

REKLAMA