Na svete je DNA mikročip

Výrobca počítačov IBM oznámil, že sa mu podarilo vyvinúť novú generáciu mikroprocesorov, ktoré kopírujú štruktúru DNA. Nový hardvér je rýchlejší a lacnejší, vyžiada si však ešte roky testovania a skúšobnej prevádzky.

Výrobca počítačového hardvéru a softvéru, spoločnosť IBM, vyvinula novú generáciu mikročipov, ktorá v sebe nesie umelo vytvorenú nanoštruktúru DNA; akési "DNA origami". Firma o schopnosti vyrábať ultramalé a ultrarýchle čipy informovala v nedeľu na stránkach časopisu Nature Nanotechnology.

"Je to prvá ukážka využívania biologických molekúl v polovodičovom priemysle," vyhlásil v rozhovore pre Reuters riaditeľ IBM pre oblasť výskumu Spike Narayan. Doplnil: "V podstate nám to hovorí, že biologické štruktúry podobné DNA môžu ponúknuť niektoré veľmi reprodukovateľné, opakujúce sa vzorce, ktoré možno využiť vo výrobe polovodičov."

Mikročipy s DNA nanoštruktúrou sú výsledkom spoločného výskumu vedcov z IBM Almaden Research Center a Kalifornského inštitútu technológie.

"DNA origami" zníži cenu hardvéru. V súčasnosti sú to polovodičové mikročipy, ktoré sú najdrahšou súčasťou elektronických zariadení – od počítačov, cez mobilné telefóny, až po bežné elektronické zariadenia. Ak sa vloží do čipu nanotechnologická štruktúra podobná DNA, výroba ušetrí milióny dolárov.

Uvedenie nových čipov na trh je však otázkou minimálne desiatich rokov. I keď sú vedci a technológovia pripravení vyrábať oveľa menšie elektronické jadrá než klasické mikročipy, aby fungovali správne, čakajú ich roky experimentálnej prevádzky a testovania.

EurActiv/Reuters