Slovenskí vedci zabodovali svetielkujúcimi švábmi

Vedci z Geologického ústavu a Ústavu merania SAV objavili nový druh svetielkujúceho hmyzu. Podľa časopisu Science ide o jeden z najdôležitejších objavov tohto roka.

Význam objavu narastá v kontexte toho, že ide o objav tretej svetielkujúcej skupiny hmyzu (po svetluškách s kováčikmi a muškami, ktoré osvetľujú jaskynné siete). Vedcom sa navyše podarilo produkovanie svetla dokázať fyzikálnymi metódami.

Svetielkovanie využívajú najmä niektoré morské druhy, aby privábili partnera, alebo odplašili predátorov. U suchozemských druhoch nájdeme svetielkovanie podstatne zriedkavejšie.

Kým morské svetielkovanie sa vyskytuje aj u veľmi primitívnych skupín, na súši je to len u živočíchoch treťohorného pôvodu.

Latinský názov objavu je Lucihormetica luckae. Ide o druh švába, ktorý sa vyskytuje len v temných oblastiach, neznečistených svetlom miest. Jediným známym miestom boli koruny ekvádorských pralesov. Miesto výskytu však bolo v roku 2010 zničené výbuchom sopky Tungurahua. Druh teda už môže byť dnes vyhynutý.

Vedci zistili aj to, že šváby svetielkovaním napodobňujú jedovatých kováčikov, ale pritom samé žiadne jedovaté toxíny nemajú. Ide o obrannú reakciu proti predátorom, ktorých chceli takto zastrašiť. Je to prvý prípad svetelnej ochrannej mimikry.

Zo Slovenskej akadémie vied sa na výskume podieľali Peter Vršanský, Robert Ševčík a Miroslav Hain a okrem nich tiež Dušan Chorvát z Medzinárodného laserového centra a Nemec Inge Fritzsche.

Vedci publikovali objav v prestížnom časopise Naturwissenschaften. Výskum si však všimol aj známy časopis Science, ktorý ho označil za jeden z najdôležitejších objavov tohto roka. Podľa SAV sa zmienka o výskume objavuje momentálne na viac ako 9 000 doménach.