Bosna hospodári s 221 eurami

Štedré odmeňovanie vojenských veteránov privádza Bosnu a Hercegovinu na pokraj bankrotu. V štátnej kase nesrbskej časti konfederácie ostalo na konci mája iba 221 eur.

V Bosne a Hercegovine sa začne čoskoro diskutovať o možnostiach úniku z finančnej krízy. Dôvodom je, že na konci mája ostalo v štátnej kase nesrbskej časti konfederácie iba 221 eur (približne 6.630,- Sk). Druhá zložka štátu, Republika Srpska, je na tom o čosi lepšie. Ku koncu mája disponovala prostriedkami v objeme 75 mil. eur (približne 2,25 mld. Sk), uvádza denník Financial Times.

Problémom Bosny sú okrem iného neprimerane štedré odmeny pre bývalých vojenských veteránov a obete občianskej vojny z obdobia 1992-1995. Mnohé vlády v predchádzajúcich rokoch navyšovali sociálne výdavky bez ohľadu na zlú hospodársku situáciu. V snahe zabezpečiť si hlasy voličov bol zákon o veteránoch upravený naposledy v roku 2006. Graham Slack, predstaviteľ MMF, pre FT vysvetľuje, že z celkového rozpočtu verejných financií vo výške asi 400 mil. eur putujú tri štvrtiny na sociálne platby. Na bežných chod krajiny sa ponecháva iba 100 mil. eur.

Republika Srpska, srbským etnikom ovládaná časť konfederácie, je na tom hospodárky lepšie. Do kariet jej hrajú nižšie počty vojenských obetí a nezvestných. V predchádzajúcich rokoch dala zelenú reforme štátnej správy a vydala sa cestou privatizácie, čo prinieslo nemalé zdroje do štátneho rozpočtu.

Súčasná finančná kríza vyvoláva otázky hospodárskej udržateľnosti krajín Západného Balkánu. Miroslav Lajčák, ktorý pôsobí ako vysoký predstaviteľ medzinárodného spoločenstva a špeciálny vyslanec EÚ pre Bosnu a Hercegovinu, sa chce čím skôr stretnúť s lídrami konfederácie a diskutovať o riešeniach blížiaceho sa bankrotu. FT uzatvára, že slovenský diplomat nechce intervenovať priamo, nakoľko jeho mandát končí už na budúci rok.

Bosna a Hercegovina je jednou z krajín, ktoré sa uchádzajú o členstvo v EÚ. Jej lídri podpísali Stabilizačnú a asociačnú dohodu 16. júna 2008 v Luxemburgu (EurActiv 16/06/08).

REKLAMA

REKLAMA