Čo s bezpečnosťou vlakov?

Ministri konkrétne opatrenia prediskutujú už v sobotu. Detektory kovov a osobné prehliadky sú však nepravdepodobné.

Po nevydarenom teroristickom útoku na rýchlovlak spoločnosti Thalys EÚ reaguje rýchlejšie ako mnohí predpokladali. Mimoriadne zasadnutie ministrov vnútra krajín EÚ, na ktorom budú diskutovať o bezpečnosti vlakovej dopravy a boji proti terorizmu sa uskutoční už v sobotu. Informovala o tom agentúra Belga.

Francúzsky minister vnútra Bernard Cazeneuve v stredu v rozhovore pre rozhlasovú stanicu France Inter spresnil, že ministri budú diskutovať o „konkrétnych návrhoch“, ktoré povedú k zvýšeniu obozretnosti a systémov ochrany v oblasti hromadnej dopravy.

Sústrediť by sa mali najmä na ľahšiu identifikáciu tých, ktorí sú sledovaní spravodajskými službami a ktorí môžu byť hrozbou pre ostatných cestujúcich.

„Musíme zistiť, či môžeme zaviesť mechanizmus, ktorý nám umožní systematickejšie a koordinovanejšie kontrolovať cestujúcich v prostriedkoch hromadnej dopravy," spresnil Cazeneuve.

V prípade vlakovej dopravy to však bude omnoho komplikovanejšie ako na letiskách. Dôvod je jednoduchý. Európski vlakoví dopravcovia denne vybavia o niekoľko miliónov pasažierov viac ako tie najzaneprázdnenejšie letiská.

„Bezpečnostné kontroly, ako ich poznáme z letísk, na vlakových staniciach pravdepodobne nemôžete uskutočniť. Je tam príliš veľa ľudí a prestupných miest,“ povedal pre britský denník Financial Times riaditeľ Medzinárodného inštitútu pre strategické štúdie Nigel Inkster.

Podobne sa vyjadrili aj iní experti. „Vytvoriť fungujúci bezpečnostný systém pre vlakovú dopravu je asi rovnako ťažké ako zaistiť bezpečnosť na cestách,“ citoval bezpečnostného analytika parížskej Nadácie pre strategický výskum Francoisa Heisbourga denník Washington post.

Môžu pomôcť zamestnanci železníc?

O bezpečnosť vlakovej dopravy sa na Slovensku stará predovšetkým železničná polícia. Tá pravidelne patroluje ako vlakové stanice, tak aj samotné vlaky. Napríklad v Českej republike ju však už nemajú.

V prípade nočných spojov zamestnávajú prepravcovia na Slovensku vlastnú bezpečnostnú službu, ktorá však podľa slov hovorcu spoločnosti Regio Jet Aleše Ondrůje „nemôže prebrať kompetencie polície“.

Po útokoch viacerí pasažieri upozornili, že zamestnanci spoločnosti Thalys ich na nič neupozornili a sami utekali do bezpečia. V tomto prípade by však skôr malo ísť o zlyhanie ľudského faktora.

>> Čítajte:  Po nevydarených útokoch EÚ preskúma bezpečnosť vlakovej dopravy

Palubný personál v každej vlakovej súprave by mal byť vycvičený na riešenie krízových situácií a minimalizáciu nebezpečenstva. „Sú to postupy súvisiace s bezpečnosťou železničnej a cestnej prevádzky, poskytnutím prvej pomoci, postupy súvisiace s povolaním záchranných zložiek a podobne,“ vysvetlil  Ondrůj pre EurActiv.

„Každopádne sa jedná o základné bezpečnostné a asistenčné postupy s tým, že v žiadnom prípade nemôžu suplovať bezpečnostné zložky, či  vystupovať v pozícii nejakej represívnej- bezpečnostnej zložky. Toto nie je rola palubného personálu. Ten má ale povinnosť učiniť maximum preto, aby v prípade potreby boli tieto zložky do činnosti povolané a súčasne personál v rámci svojich možností a kompetencií musí urobiť maximum na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia cestujúcich a zamestnancov,“ dodal.

Chýba spoločná inštitúcia

Bezpečnosť vlakovej dopravy riešili európski úradníci už v minulosti. Po útokoch z 11. septembra na Svetové obchodné centrum v Spojených štátoch únia upravila právne predpisy týkajúce sa letísk, nie však pozemnej dopravy alebo železníc.

Dôvodom pravdepodobne je, že v prípade železníc neexistuje medzinárodná inštitúcia podobná Medzinárodnej organizácii pre civilné letectvo, ktorá by stanovala pravidlá pre toto odvetvie.

Bývalý eurokomisár pre dopravu, Siim Kallas, dokonca v minulosti identifikoval železnice ako obzvlášť zraniteľné a zriadil odbornú skupinu, ktorá sa mala zoberať problémami, ktoré sú často v tomto odvetví cezhraničné.

Skupina sa do dnes stretla asi približne 8-krát. Najviac pozornosti však venovala krádežiam kovu a železničnej infraštruktúry, ktoré ohrozujú plynulosť prevádzky.

EurActiv/TASR

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA