Európa bude musieť s obnovou leteckých parkov počkať

Jeden z najväčších európskych obranných projektov utrpel vážnu ranu. Dodávka dlho očakávaných vojenských lietadiel typu Airbus bude mať sklz minimálne pol roka. Oznámilo to konzorcium, ktoré vedie Európska aeronautická obranná a vesmírna spoločnosť.

Airbus 400 M
https://euractiv.sk

Krátka správa

Projekt pozostáva z dodávky veľkých štvormotorových vojenských lietadiel typu Airbus 400M pre sedem krajín NATO: Belgicko (7), Francúzsko (50), Nemecko (60), Luxembursko (1), Španielsko (27), Turecko (10) a Veľkú Britániu (25).

Celková hodnota objednávky z roku 2003 je 20 miliárd eur. Týmyto strojmi chcú vlády spomenutých krajín nahradiť jadrá svojich leteckých parkov, ktoré sú poväčšine tvorené lietadlami typu C-13 Hercules vyrábaný Lockeheed Martin a francúzsko-nemecké C-160 Transall.

Pôvodný termín prvých dodávok Airbusov 400M bol okóber 2009. V dôsledku sklzu, ktorý oznámil výrobca sa dostanú ku klientom s minimálne 6 mesačným oneskorením, nie je však vylúčené, že to potrvá až rok. Prvé lietadlo by tak mala dostať francúzska armáda na začiatku 2010.

Meškanie zapríčinil pomalý vývoj počítačového softvéru na kontrolu motorov. Pre spoločnosť, ktorej manžment sa topí v problémoch, to predstavuje stratu najmenej 2 miliardy eur.

Airbus mal už problémy s dodržaním termínu dodávky prvého viacúrovňového “superjumba”, ktoré bolo slávnostne uvedené len minulý mesiac, dva roky po plánovanom dodaní.

Reakcie dotknutých vlád boli kritické. Nemecký minister hospodárstva a technológií Michael Glos vyzval koncom októbra manažment Európskej aeronautickej obrannej a vesmírnej spoločnosti (EADS) a európskych dodávateľov motorov, aby v záujme kokurencieschopnosti, udržania know-how a ochrany pracovných miest zdvojnásobili svoje úsile, vyhli sa dalším sklzom v dodávkach a odvrátli tak ďalšie škody v dôležitom priemyselnom a vojenskom programe.

„Tento odklad je pre naše ozbrojené sil veľmi bolestný“, vyhlásil Michael Glos.

Hovorca nemeckého ministerstva obrany informoval, že nemecká armáda bude na vykrytie sklzu využívať staré lietadlá a nejaké si plánuje aj zapožičať.

EADS vedie konzorcium pod názvom Airbus Miliatry, ktoré zahŕňa aj turecké TAI a belgický FLABEL.

Motory pre Airbus 400M vyrába konzorcium zložené z francúzskeho Safran, Rolls Royce, španielskeho ITP a nemeckého MTU Aero engines.

REKLAMA

REKLAMA