Fingovaná ruská invázia rozhnevala Gruzínsko

Gruzínska opozícia obvinila vládu, že stojí za falošnými hlavnými televíznymi správami, ktoré hlásili vstup ruských tankov do hlavného mesta na pozvanie opozície. Správa vyvolala medzi gruzínskym obyvateľstvom paniku.

Pre mnohých divákov sobotňajších správ (13. marec) bola 20-minútová správa provládnej televízie Imedi TV šokom, ktorý ich preniesol späť do čias päťdňovej vojny s Ruskom v auguste 2008, kedy sa tanky dostali na vzdialenosť len 45 kilometrov od hlavného mesta Tbilisi.

Správa načrtla scenár, podľa ktorého opoziční lídri pozvali ruské sily z ich základne v Južnom Osetsku do Tbilisi, aby asistovali pri politických nepokojoch spojených s májovou voľbou starosti.

Televízia Imedi, ktorú riadi blízky spojenec prezidenta Saakašviliho, neskrýval fakt, že správa bola odpoveďou na nedávne stretnutie opozičných lídrov, ktorí sa minulý mesiac a minulý týždeň každý zvlášť stretli s ruským premiérom Vladimírom Putinom. Cieľom správy, povedal, bolo demonštrovať, čo by mohlo nasledovať.

Opozícia reagovala nahnevane a povedala, že tento ťah dokazuje, to, čo tvrdia medzinárodní pozorovatelia – a to, že počas Saakašviliho vlády dochádza k manipulácií médií zo strany štátu. Predstavitelia vlády však angažovanosť v celej záležitosti odmietajú. Saakašviliho hovorkyňa na otázku, či bol prezident do celej záležitosti zapojený alebo o správe vedel pred jej odvysielaním povedala, že nie je schopná odpovedať.

„Plnú zodpovednosť za prípravu a výsledok správy nesú gruzínske úrady, ktoré prakticky ovládli celý televízny priestor za účelom vedenia informačného teroru voči svojim vlastným ľuďom,“ uvádza v prehlásení strana Aliancia za Gruzínsko.

Nepravdivé

Správa, ktorá mala simulovať „najhorší deň gruzínskej histórie“ bežala bez toho, že by bolo divákovi jasné, že sa nejedná o skutočnosť. Siete mobilných operátorov od preťaženia skolabovali a núdzové linky zaznamenali nesmierny nárast hovorov. Mnoho Gruzíncov sa náhlilo domov a niektoré ruské médiá prerušili svoje pravidelné vysielanie.

Imedi sa za spôsob odvysielania správy ospravedlnila. Televízia bola pôvodne opozične ladená, no v roku 2007 počas silnejúcej kampane proti Saakašvilimu polícia prehľadala ich štúdiá.  

Saakašvili tiež kritizoval správu za paniku, ktorú spôsobila, no povedal, že jej scenár nie je nepravdepodobný. „Bol to skutočne nemilý film, no oveľa horší je fakt, že správa nanajvýš verne zobrazovala, čo by sa mohlo stať alebo čo má nepriateľ Gruzínska v mysli,“ citovali miestne mediálne agentúry prezidenta.

Správa reagovala na rozhorčenie, ktoré spôsobili opoziční politici Zurab Nogaideli a Nino Burjanadze keď sa stretli s Vladimírom Putinom za účelom zlepšenia vzťahov medzi oboma krajinami.

„Ktokoľvek si podá ruku s niekým, kto ju má od krvi Gruzíncov všetkých etník, nemá žiadnu dôstojnosť,“ povedal Saakašvili.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA