Piloti nahlasujú poruchy lietadiel neskoro

Bezpečnosť cestujúcich je ohrozená, pretože piloti vo väčšine prípadov nenahlasujú poruchy keď sa objavia, ale často až po poslednom lete dňa. Na základe vlastného prieskumu to tvrdí medzinárodná organizácia združujúca leteckých inžinierov.

Letecké spoločnosti svojvoľne porušujú bezpečnostné predpisy pri nahlasovaní porúch lietadiel. Tvrdí to organizácia AEI ( Aircraft Engineers International) so sídlom v Holandsku, združujúca celosvetovo približne 45 000 leteckých inžinierov, ktorí sa starajú o technický stav dopravných lietadiel.

Začiatkom roka požiadala AEI svojich členov, aby skontrolovali čo možno najviac palubných denníkov v leteckej spoločnosti, v ktorej pracujú. Z ich pozorovania vyplýva, že veľká väčšina porúch lietadiel sa neohlasuje vtedy, keď ich pilot zistí, ale až po skončení letu prípadne po poslednom lete v daný deň. Pre letecké spoločnosti je oveľa výhodnejšie chybu odstrániť vtedy, keď pri tom neutrpia straty.

“Takéto selektívne nahlasovanie nie len, že vytvára situáciu, kedy lietadlá pravidelne vzlietajú za nie celkom bezpečných podmienok, ale poukazuje na neuveriteľný nezáujem o bezpečnosť cestujúcej verejnosti“, uvádza sa vo vyhlásení AEI.

Porucha vyžadujúca pozornosť sa v priemere vyskytne na každom 20. lete. Podľa britského denníka The Independent, AEI pripisuje nenahláseniu poruchy na klimatizácii čiastočne aj nehodu gréckeho lietadla spoločnosti Helios z roku 2005. Posádka a pasažieri stratili v dôsledku nedostatku kyslíka vedomie a lietadlo narazilo do kopcov.  

Organizácia poukazuje aj na nezáujem leteckých regulátorov. AEI údajne v októbri 2007 vyzvala všetky európske úrady zaoberajúce sa bezpečnosťou civilného letectva, vrátane Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA), aby zo svojej pozície vykonali kontrolu palubných denníkov, čim by podľa nich prišli k rovnakým záverom. Leteckí regulátori odkázali, že ich systém auditu a kontrol je dostačujúci a preto nevidia dôvod potvrdzovať novou kontrolu tvrdenia AEI.

“AEI prichádza s týmito tvrdeniami už nejaký čas, ale zatiaľ nám neposkytli žiadne špecifické príklady”, cituje britský denník The Independent Richarda Taylora, hovorcu Civil Aviation Authority vo Veľkej Británii. “Vykonali sme naše vlastné kontroly a nenašli sme nezrovnalosti. Ak majú akýkoľvek dôkaz, že niekto nenahlasuje poruchy, je ich povinnosťou nám ich poskytnúť. Informácie je možné posunúť aj na báze úplnej dôvernosti”, povedal pre The Independent Taylor.

AEI chce na svojom výročnom kongrese v švédskom meste Malmö upozorniť na svoje zistenia aj Výbor pre dopravu Európskeho parlamentu.

REKLAMA

REKLAMA