Rozvoj by mohli financovať tabakové dane

Závery z konferencie OSN v Addis Abebe nabádajú k využívaniu peňazí zo zdanenia tabaku na rozvoj.

Na Filipínach pomohlo 340 % zvýšene daní na cigarety spolufinancovať všeobecne dostupný program zdravotnej starostlivosti.

Logika za jednou zo stratégií, ako financovať udržateľný rozvoj hovorí, že vyššie dane na tabak znamenajú menší počet fajčiarov, menej chorôb, ktorým je možné predchádzať a zvýšenú hospodársku produktivitu.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) znamená strojnásobenie zdanenia tabaku v nízko a stredne príjmových krajinách zdvojnásobenie ceny cigariet a pokles konzumácie o 40 %.

Organizácie spojených národov (OSN) sa domnieva, že by sa podobná stratégia mohla zaviesť globále. V záveroch medzinárodnej konferencie o financovaní rozvoja v etiópskej Addis Abebe (13.-16. júl 2015) sa uvádza, že „cenové a daňové opatrenia v súvislosti s tabakom môžu byť efektívnym a dôležitým spôsobom, ako znížiť spotrebu tabaku a zdravotné náklady a vytvoriť tok príjmov pre financovanie rozvoja v mnohých krajinách“.

Jedným z rozvojových cieľov OSN na nasledujúce roky je aj posilnenie implementácie Rámcového dohovoru o kontrole tabaku (FCTC).

Celosvetovo konzumácia tabaku stúpa, pričom WHO odhaduje, že do roku 2030 budú smrteľné choroby spojené s fajčením spôsobovať 8 miliónov úmrtí ročne. Za posledných 20 rokov sa náklady spojené s fajčením pre svetovú ekonomiky vyšplhali na 12 miliárd eur.

FCTC dáva za príklad verejných politík Francúzsko. Ceny tabaku sa tam od roku 1990 strojnásobili. Priemerný Francúz dnes vyfajčí tri cigarety denne, v porovnaní so šiestimi v roku 2005. Poklesli aj prípady výskytu rakoviny a príjmy zo zdanenia sa zvýšili z 6 miliárd eur na 12 miliárd eur.

Na Filipínach v roku 2013 zvýšilo zdanenie tabaku o 340 %. V krajine fajčí 17,5 milióna ľudí. Počas prvého roka získala vláda z daní 1,6 miliardy dolárov, z ktorých sa 85 % použilo na financovanie všeobecného zdravotného poistenia.

V EÚ sa vyžaduje, aby boli cigarety zdanené aspoň na úrovni 60 %. V Británii je to napríklad 77 % na prémiové značky a 88 % na lacnenejšie druhy. Francúzsko sa tiež pohybuje nad 80 %.

Globálna tabaková spoločnosť Philip Morris International privítala Akčnú agendu z Addis Abeby (AAAA) aj uznanie úlohy, ktorú zohráva pri financovaní rozvoja súkromný sektor.  

„Uznávame, že dane, ktoré spotrebitelia zaplatia pri kúpe tabaku predstavujú dôležitý zdroje pre financovanie rozvoja na celom svete,“ uvádza spoločnosť v stanovisku. Upozorňuje však, že problémy ako sú vyhýbanie sa daniam, korupcia, pašovanie a nelegálny obchod zbavujú krajiny týchto zdrojov.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA