Rusko investuje do propagandy a kybervojny

Nové oddelenie ruského ministerstva obrany, ktoré má na starosti propagandu a kybernetickú vojnu, má asi tisíc zamestnancov a rozpočet 300 miliónov eur. Angažuje sa aj v ovplyvňovaní francúzskych prezidentských volieb, píše EurActiv Francúzsko.

Koncom februára informoval ruský minister obrany Sergej Šojgu poslancov ruského parlamentu o aktivitách jeho rezortu, ktoré by mohli v Európe vyvolať minimálne znepokojenie.

Jednou z nich je vytvorenie jednotky pre „informačnú vojnu“.

„Propaganda musí byť inteligentná, informovaná a efektívna“, povedal Šojgu poslancom. „Vytvorenie armády pre informačné operácie bude kompetentnejšie a silnejšie, než (sovietska) protipropagačná jednotka.“

Denník Kommersant cituje ruskú firmu zaoberajúcu sa kybernetickou bezpečnosťou Zecuriton Analytics, podľa ktorej má táto „armáda“ 1 000 digitálnych vojakov. Moskva na ňu plánuje minúť ročne 300 miliónov eur, čím sa stane piatou najlepšie platenou jednotkou pre „informačnú vojnu“ na svete.

Ruská vláda tvrdí, že „informačné operácie“ zahŕňajú propagandu a protipropagandu – čo sú činnosti štandardne vykonávané viacerými krajinami. Podľa kritikov však ide Moskva ďalej a využíva aj elektronické a kyberútoky, vrátane zasahovania do priebehu volieb v iných krajinách.

V roku 2014 Moskva zverejnila novú vojenskú doktrínu, v ktorej zdôrazňuje potrebu šetriť peniaze zvýšením efektívnosti propagandy. „Informačná vojna vystúpila do popredia. Vedie sa vojna a ducha a myslenie más“, povedal bývalý šéf štábu Jurij Balujevskij.

„Víťazstvo v tejto vojne môže byť rozhodujúcejšie, než víťazstvo v klasickej vojne. Aj bez krviprelievania môže takéto víťazstvo spôsobiť nepriateľovi demoralizáciu a paralyzujúci šok“, dodal.

2015 – rok zmeny

Ruská armáda začala meniť spôsob komunikácie najmä po októbri 2015, keď začala intervenciu v Sýrii. Ministerstvo obrany bombarduje médiá vyhláseniami o nepriateľských akciách Západu, a popieraním bombardovania civilistov.

Ministerstvo chce cieliť aktivity aj na mladých ľudí a plánuje využívať netradičné spôsoby. Pri Moskve plánuje postaviť kópiu Reichstagu – hlavného štábu hitlerovského Nemecka, ktorý dobili sovietske vojská v máji 1945.

„Zmenšená kópia budovy Reichstagu bude postavená v „patriotickom“ tematickom parku, aby mohli naši malí vojaci nacvičovať útok na reálnu vec“, povedal minister Šojgu. Pod „malými vojakmi“ myslel „Mladú armádu“ – organizáciu založenú ministerstvom minulý rok, ktorá má poskytovať „vlasteneckú výchovu“ pre deti vo veku 7 až 16 rokov.

Šojgu uzavrel vystúpenie v parlamente informáciou o vytvorení troch nových divízií, určených na ochranu západných a juhozápadných hraníc Ruska.

Falošné správy proti falošným správam

Do informačnej vojny sa zapája aj ruské ministerstvo zahraničných vecí. Jeho hovorkyňa Maria Zacharova oznámila vo februári spustenie špeciálnej stránky ministerstva, ktorá zhŕňa falošné správy, ktoré o Rusku majú šíriť západné médiá.

Doteraz boli hlavnými komunikačnými kanálmi Kremľa na západe anglický kanál Russia Today (RT) a viacjazyčná sieť Sputnik International. V čase francúzskych prezidentských volieb sa spúšťa francúzska verzia RT. Podľa nezávislej moskovskej rádiostanice Echo na ňu RT dostal od ministerstva financií 20 miliónov eur.

Ruské médiá bývali niekoľkokrát usvedčené zo šírenia nepravdivých správ, či úplne vymyslených informácií. Často sa týkajú Ukrajiny: obvinenia, že ukrajinská strana používa v Donbase fosforové bomby, nepravdivé vysvetlenia zostrelenia lietadla MH17, správy o deťoch ukrižovaných ukrajinskou armádou, a pod.

Cieľom sú však aj krajiny EÚ. V roku 2015 počas utečeneckej krízy ruská televízia uverejnila správu o znásilnení 13-ročného nemecko-ruského dievčaťa utečencami s „arabským výzorom“. Správu sa rýchlo šírila a vyvolávala silné protiutečenecké nálady. Nemecké médiá však zistili, že bola úplne vymyslená.

Moskva však chybu nepriznala. Minister zahraničných vecí Sergej Lavrov namiesto toho obvinil nemecké médiá, že sa snažia príbeh utajiť.

REKLAMA

REKLAMA