Slovenský diplomat, ktorý zastupuje Úniu, podporuje novú hodvábnu cestu

Sami budujeme prepojenia, ktoré spájajú Európu s krajinami východného susedstva, hovorí Peter Burian.

Čína na nedávnom medzinárodnom summite v Pekingu (14. – 15. 5.) oznámila zámer oživiť projekt starodávnej Hodvábnej cesty so zámerom ekonomicky prepojiť východ a západ, Áziu s Európou.

Európska únia (EÚ) tento zámer víta, ale vytvára si s Áziou aj vlastné prepojenia, uviedol osobitný vyslanec EÚ pre strednú Áziu Peter Burian.

Ekonomický pás medzi Európou a Áziou

Slovenský diplomat v službách EÚ pripomenul, že na summite v Pekingu o novej hodvábnej ceste, na ktorom sa zúčastnili lídri z 29 krajín sveta, zastupoval Úniu podpredseda Európskej komisie pre euro a sociálny dialóg, zodpovedný aj za finančnú stabilitu, finančné služby a úniu kapitálových trhov Jyrki Katainen.

O novej hodvábnej ceste rokoval v Pekingu Zeman. Slovenský premiér neprišiel

“Peking oboznámil účastníkov summitu s detailmi tohto projektu, s iniciatívou vytvoriť ekonomický pás medzi Áziou a Európou a že Čína je pripravená do tohto projektu investovať v horizonte niekoľkých rokov až jeden trilión eur,” priblížil pre TASR Burian.

Čínsky prezident Si Ťin-pching na summite naznačil, že jeho krajina je pripravená na ambiciózne investície do projektov v oblasti dopravy a obchodu, plánuje zmodernizovať námorné a pozemné prepojenie medzi Áziou, Európou a Afrikou na spôsob starodávnej Hodvábnej cesty.

Do plánov sú zahrnuté železničné trate, prekladiská aj námorné prístavy.

Európska únia nezaháľa

“To je obrovská suma. Sme zvedaví na ďalšie detaily, ale ani Únia nezaháľa. Budujeme ekonomické a transportné koridory, ktoré spájajú Európu s krajinami východného susedstva a je tu ich logické napojenie na región strednej Ázie a ešte ďalej na východ a juh Ázie,” pripomenul Burian európsku verziu konektivity s Áziou.

“Aby sme zrealizovali to, čo povedal prezident Si Ťin-pching, musíme urýchliť investičné rokovania a čo najskôr dosiahnuť dobrý výsledok,” uviedol Katainen pre médiá po príchode z Pekingu. Vyjadril podporu EÚ pre projekt známy ako One Belt, One Road a dodal, že táto čínska iniciatíva by mohla priniesť udržateľný rast pre všetky strany zapojené do projektu.

Katainen zároveň zdôraznil potrebu dobrého plánovania, na základe konsenzu a poučenia sa z minulých chýb, aby sa minimalizoval vplyv modernizačného úsilia na životné prostredie. Podľa jeho názoru si realizácia tohto projektu vyžiada investičnú spoluprácu so Svetovou bankou, Ázijskou rozvojovou bankou a Ázijskou bankou pre infraštruktúrne investície.

Burian pripomenul, že podľa EÚ by sa pri realizácii tohto náročného projektu malo hrať podľa pravidiel otvoreného trhu, teda v súlade s princípmi Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

REKLAMA

REKLAMA