Budú európske cesty patriť elektromobilom?

Ako chce EÚ podporovať rozvoj elektromobilov? Ambiciózna francúzska národná stratégia žiada od Únie jasnejší postoj.

Vďaka štátnej podpore narástol automobilový trh vo Francúzsku v marci 2010 o 10,8%. No vláda má vyššie ciele – chce staviť na nízkoemisnú osobnú dopravu.

Francúzsky minister ekológie a dopravy Jean-Louis Borloo zverejnil národnú stratégiu v októbri 2009. Obsahuje 14 konkrétnych rokov pre podporu rozvoja elektrických a nabíjateľných hybridných áut. Do roku 2020 chce mať Francúzsko na cestách dva milióny elektromobilov.

Začiatkom mesiaca Borloo a minister priemyslu Christian Estrosi vyhlásili, že „12 zo 14 plánovaných krokov už prebieha… Sme prví a najorganizovanejší v Euróspkej únii.“

Ministri podpísali chartu s 12 regionálnymi úradmi a výrobcami áut PSA Peugeot Citroën a Renault s cieľom sprístupniť elektrické autá a nabíjateľné hybridy verejnosti už v roku 2010. Sektor dostane finančnú pomoc asi 2,5 miliardy eur.

Ľudia, ktorí si kúpia elektromobil, zas dostanú grant 5 000 eur. Francúzsky štát pomôže vytvoriť trh pre elektromobily aj tým, že sám objedná asi 10 000 automobilov. Borloo oznámil vytvorenie skupiny podnikov – v ktorej je EDF, SNCF, Air France, France Télécom a La Poste – ktorá si objedná ďalších 50 000 automobilov. Tender bude vyhlásená 23.apríla.

Brusel pripravuje legislatívny balík

Komisár pre priemysel Antonio Tajani ma zverejniť európsku stratégiu pre elektromobily na budúci utorok (27.apríl).

Komisárka pre klimatické zmeny Connie Hedegaard a jej kolega zodpovedný za dopravu Siim Kallas zas pripravujú „dopravný a klimatický“ balík smerníc. V lete zas má byť prijatá stratégia politiky v automobilovom priemysle, ktorá sa bude tiež zaoberať alternatívnymi pohonmi.

Hugues Van Honacker z generálneho riaditeľstva Komisie pre dopravu na parížskej konferencii organizovanej think-tankom Confrontations Europe oznámil rýchle zverejnenie oznámenia a smernice o predaji „čistých“ automobilov.

Európska exekutíva chce, aby úrady pri verejnom obstarávaní pri rozhodovaní sa medzi nákupom klasických a elektrických automobilov brali do úvahy aj ďalšie náklady, napríklad škodlivé emisie.

Biela kniha o de-karbonizácii dopravy a mestskej mobility by mala byť zverejnená v novembri 2010. Stratégia sa bude zaoberať európskymi grantmi, ako aj definíciou európskych štandardov pre zásuvky určené na nabíjanie elektromobilov.

Veľká pozornosť sa venuje práve otázke interoperability nabíjacích systémov: ak EÚ nevytvorí spoločný štandard, z plánov na rozšírenie elektromobilov nič nebude.

Pozície

François Michaux zo think-tanku Confrontations Europe nazval francúzske ambície ohľadom elektrických áut ako „priaktívne, no možno nie realistické“. Francúzske snahy sa podľa neho môžu ukázať zbytočné, ak neprebehne harmonizácia na európskej úrovni.

Stratégia priviesť elektromobily na trh do deviatich mesiacov je jednoznačne „zameraná na vytvorenie trhu“, poznamenal Philippe Herzog, zakladateľ think-tanku Confrontations Europe a poradca komisára pre vnútorný trh Michela Barniera.

Herzog varoval pred nebezpečenstvom rozličných národných politík v EÚ. „Európska politika čistých áut nie je vytvorená“, poznamenal. Napríklad Nemecko ide úplne iným smerom, zameriava sa na pomoc Komisie v oblasti výskumu a vývoja.

Rozdielne politiky členských krajín „môžu ísť proti sebe a viesť nekooperačnému správaniu sa. Môže to byť plné synergií, alebo naopak konfliktov“, varoval Herzog.

Zásadným problémom je podľa Herzoga konkurencieschopnosť: okrem rivality vstupujú do hry protichodné záujmy.

Ďalšie kroky

  • 27.apríl 2010: návrh Komisie o spoločnej európskej stratégii pre elektromobily
  • leto 2010: prijatie stratégie pre politiku automobilového priemyslu
  • november 2010: Biela kniha EÚ o de-karbonizácii dopravy

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA