Členské štáty blokujú prísnejšie kontroly emisií dieselových áut

Európski lídri dosiahli kompromisnú dohodu o nových pravidlách na testovanie automobilov. Napriek škandálu Volkswagenu sa však koncu „podvodov“ tak skoro nedočkáme.

Potom, čo americká environmentálna agentúra odhalila, že dieselové autá nemeckej automobilky Volkswagen v skutočnosti emitujú oveľa viac znečisťujúcich látok ako bolo deklarované, začali členské krajiny EÚ rokovať o možnostiach, ako sprísniť testy a zabrániť tak možným podvodom.

Riešením malo byť zavedenie testovania v „skutočnom svete“ ako doplnok k testom v laboratóriách. Odborníci sa totiž domnievajú, že testy na cestách sa dajú ťažšie oklamať.

Európske krajiny však na stredajšom stretnutí okresali pôvodný návrh Komisie tak, že automobilkám dovoľujú prekročiť stanovené limity na škodlivé látky až takmer o dvojnásobok.

Členské štáty sú hlboko rozdelené v tejto otázke. Napríklad nemecká vláda tvrdí, že „dieselové motory si musia zachovať svoje silné postavenie na trhu“. Kontroly dodržiavania zákonných limitov musia podľa nich byť „pragmatické“.

Holandsko naopak podľa zákulisných informácií hlasovalo proti dohodnutému kompromisu, ktorý označili za príliš slabý.

Až dvakrát toľko emsiií

Európska komisia už niekoľko týždňov tlačí na hlavy členských štátov, aby urýchlene prijali riešenie. Eurokomisárka pre priemysel Elzbieta Bieńkowska napríklad vyhlásila, ak sa krajiny nedohodnú stratia dôveru zákazníkov, čo bude mať výrazne negatívne dôsledky pre automobilový priemysel.

Komisia navrhovala, aby testovanie v skutočnom svete začalo platiť už od budúceho roka s prechodnou dvojročnou fázou pre nové vozidlá. V počiatočných štádiách by mohli úrovne oxidov dusíka, spájaných predovšetkým s dieselovými motormi, prekročiť hranicu 80 miligramov na kilometer o 60 percent a neskôr iba o 20 percent.

Namiesto toho členské štáty nastavili „faktor zhody“ na 2,1 od konca roka 2017. Čo znamená, že automobily budú môcť vypúšťať až dvojnásobok emisií v porovnaní s oficiálnymi limitmi. O dva roky neskôr by tento faktor mal klesnúť na 1,5, naznačil pre EurActiv zdroj blízky rokovaniam.  

Viacerí europoslanci označili kompromis za „opovrhnutiahodný“. „Využijeme všetky zákonné prostriedky proti tomuto návrhu a budeme sa usilovať o to, aby Euróspky parlament vzniesol oficiálne námietky, proti takémuto rozhodnutiu,“ vyhlásil Bas Eickhout zo strany Zelených.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA