CO2: Výrobcovia áut znižujú emisie pomaly

Automobilkám sa podarilo za uplynulý rok znížiť mieru tvorby emisií vo vyrobených vozidlách o 1,7%. Je to však len desatina z limitu, do ktorého sa budú musieť vtesnať do najbližších štyroch rokov, ak nechcú prekročiť hranicu 130g/km.

znečistenie autá 2
Zdroj: Leopoldo, www.creativecommons.org

Najväčší pokrok učinila za posledný rok automobilka BMW. Podarilo sa jej znížiť mieru tvorby emisií CO2 vo svojich vozidlách o 7,3%. Na druhej strane, žiadny pokrok neučinila japonská značka Honda, ktorej automobily dokonca produkujú o 1,1% emisií viac, než pred rokom.

Vo všeobecnosti, najekologickejšie autá sa vyrábajú vo Francúzsku a v Taliansku. Značkám ako Peugeot, Citroen, či Fiat sa najlepšie darí približovať sa k emisnému limitu 130 gramov CO2 na jeden kilometer, ktorý Komisia stanovila ako záväzný od roku 2012. Otáznym však zostáva, do akej miery sa ho podarí naplniť, keďže automobilky z USA, Japonska a Nemecka napredujú len veľmi pomaly.

Automobilka BMW je dôkazom, že ak výrobcovia áut čelia hrozbe poplatkov za nadbytočné emisie, dokážu autá technologicky prispôsobiť ekologickejším štandardom, tvrdí mimovládna organizácia Transport&Environment (T&E), ktorá je súčasne autorkou správy o vývoji emisií v oblasti výroby áut. Riaditeľ organizácie, Jos Dings, na základe príkladu nemeckej luxusnej značky vyvracia argument ostatných výrobcov, že na dosiahnutie cieľa je potrebné dlhšie časové obdobie. Ako sa ukázalo, nové technológie už nie sú natoľko drahé, aby ich nebolo možné zavádzať do výrobkov a súčasne na ich predaji zarobiť.

(T&E) súčasne kritizuje Komisiu, že poľavila z pôvodnej myšlienky redukovať CO2 z motorov áut na 120 gramov na kilometer. Cieľ, o ktorom sa začalo vážne diskutovať okolo roku 2000, podľa organizácie prehlušil hlas priemyslu a jeho záujmov.

Nemecká kancelárka, Angela Merkelová, v júni spoločne s francúzskym prezidentom, Nicolasom Sarkozym, uzavreli dohodu, ktorá umožní „podstatné“ predĺženie obdobia pre výrobcov áut na splnenie limitov. Obaja lídri tiež presadili zmiernenie poplatkov za nadbytočné emisie v prípade, ak miera produkcie nepresiahne stanovený strop o viac ako 8 gramov na kilometer. V princípe súhlasili s celkovým zámerom Komisie, navrhli však prihliadať na váhu auta (EurActiv 10/06/08).

Dingst v tejto súvislosti tvrdí: „Nemeckí výrobcovia áut chcú uplatňovať limity CO2 v prvých rokoch len na najčistejšie autá. Je to niečo podobné ako požiadavka, že zákaz fajčenia by sa mal vzťahovať len na nefajčiarov.“

Návrhom emisných limitov pre automobily sa bude zaoberať Európsky parlament – Výbor pre životné prostredie bude o ňom diskutovať a hlasovať 8.-9. septembra. Autor návrhu správy, Guido Sacconi, však zrejme vo svojom odporúčaní podporí tzv. „inteligentný prístup“ Európskej komisie, tzn. priemerný limit 130 gramov na kilometer za všetky autá, pričom ďalšie znižovanie sa upraví dodatočnými opatreniami (napr. podporou biopalív alebo nariadením o palivovo-efektívnych pneumatikách). Nie je vylúčené, že do roku 2020 by sa mohol strop znížiť aj na 95g/km.

Tvorcovia automobilov sa bránia a tvrdia, že činia obrovský pokrok. Trvajú na tom, že v súčasnosti vyrábajú efektívnejšie autá, ale verejnosť o ne nejaví veľký záujem. Podľa nich zákazníci preferujú väčšie a komfortnejšie vozidlá, ktoré sú súčasne rýchlejšie a bezpečnejšie. Má to však jeden háčik – produkujú viac CO2 ako malé modely.

Takýto argument automobiliek nie je celkom nepravdivý, je možné pozorovať ho najmä vo Švédsku. Tamojší spotrebitelia uprednostňujú komfortné modely domácich značiek Volvo a Saab, ktorých priemerné emisie v roku 2007 dosiahli úroveň 180 gramov na kilometer (pre porovnanie, celoeurópsky priemer činil v tom čase 158 gramov na kilometer).

REKLAMA

REKLAMA