Dieselgate: ako to celé začalo

Nové odhalenia v kauze „Dieselgate“, ťahajúcej sa už dva roky, implikujú po Volkswagene aj ďalšie automobilky. Podvody v emisných testoch postavili otáznik nad celú budúcnosť automobilového sektora. Ako to celé začalo? A ako škandál ovplyvní automobilky?

Ponúkame stručný prehľad škandálu, ktorý dnes otriasa základmi automobilového sektora:

Ako to začalo

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) 18. septembra 2015 oznámila, že Volkswagen inštaloval do státisícov dvojlitrových dieselových motorov v USA po roku 2009 nelegálny softvér, ktorý umelo znižoval reportované množstvo emisií.

Softvér, odhalený najprv v značkách Volkswagen, Porsche, Audi, Seat a Škoda, znižoval emisie vypúšťané počas testov pod zákonné limity. V reálnej prevádzke však emisie limity prekračovali.

O štyri dni neskôr automobilka priznala, že softvér bol inštalovaný do asi 11 miliónov dieselových áut vo svete – z toho 8,5 milióna sa ich nachádzalo v Európe.

Ohromujúce odhalenie znížilo cenu akcií jednej z najväčších svetových automobiliek za dva dni o 40 percent.

Reakcie VW

Päť dní po vypuknutí škandálu odstúpil hlavný šéf VW Martin Winterkorn. Trval však na tom, že o podvodoch nevedel. Nahradil ho šéf Porsche Matthias Müller.

Firma sa snažila škandál rýchlo uzavrieť. Prepustila niekoľkých technikov, ktorá údajne konali na vlastnú päsť, a začala zvolávať autá s inštalovaným softvérom.

VW pred americkým súdom priznal vinu. V marci bol vynesený rozsudok. Firma má zaplatiť 4,3 miliardy dolárov v trestnoprávnych a občianskoprávnych pokutách. Okrem toho súhlasila s kompenzáciami pre vlastníkov, dílerov, a za nápravu životného prostredia v celkovej výške 17,5 miliardy dolárov.

Na rozdiel do Spojených štátov, kde VW ponúkol majiteľom odkúpenie vozidiel s nelegálnym softvérom, v EÚ s podobnou kompenzáciou neprišiel. Európske organizácie na ochranu spotrebiteľov ostro protestovali.

Dieselgate: Komisia „nemá právomoci“ pre odškodnenie zákazníkov

Následky pre VW

V roku 2015 oznámil VW čistú stratu 1,6 miliardy eur – prvú za 20 rokov. V nasledujúcom roku však firma už zas hlásila zisk 5,1 miliardy eur, prekonala v počte predaných áut japonskú Toyotu a s 10,3 miliónom vozidiel sa stala najviac predávanou automobilkou na svete.

Po vypuknutí škandálu si VW rezervoval 22,6 miliardy eur na pokrytie právnych nákladov. V druhom štvrťroku 2017 však už do tohto fondu nepridal žiadne peniaze.

V Nemecku firma stále čelí žalobám tisícok zákazníkov a investorov, autority vo viacerýc krajinách ju vyšetrujú.

Environmentalisti: Rada EÚ brzdí prísnejšie testovanie emisií

Obvinenia z kartelu

Podozrenia z podvádzania padli aj na ďalšie firmy nemeckého automobilového sektora, ako je výrobca Mercedes-Benz, Daimler, BMW, či dcérske spoločnosti VW vyrábajúce luxusnejšie značky Audi a Porsche.

Nemecký časopis Spiegel v júli zverejnil detaily o liste VW nemeckým a európskym úradom zodpovedným za trhovú súťaž, podľa ktorého automobiloví giganti spolupracovali v oblasti technológií, dodávateľov, nákladov, predajov a rozdelenia trhov už od 90. rokov.

Podľa časopisu poškodili tajné dohody zákazníkov, i dodávateľov. Koordinácia pri hľadaní „technologického riešenia“ problému spĺňania prísnejších emisných noriem položila základ súčasného škandálu.

Automobilky na obvinenia odmietli reagovať, hovorca VW ich označil za „špekulácie“.

Európska komisia podozrieva nemecké automobilky z rozsiahleho kartelu

Budúcnosť automobilového sektora

Nové informácie však naznačujú, že podvádzanie s emisnými limitmi je širší problém. Holandské úrady odhalili možné podvody u značiek Jeep a Suzuki. Prešetruje ich prokuratúra.

S emisiami vraj podvádzal aj Jeep a Suzuki

Koncom júla sa zas ukázalo, že podvodný softvér používala aj dieselová verzia Porsche Cayenne – do áut ho dokonca montovali aj po vypuknutí emisného škandálu v 2015. Nemecká vláda prikázala automobilke, aby na opravu zvolala všetky predané autá tohto modelu.

Podľa médií vykazuje podobné výsledky aj ďalší luxusný offroad, VW Touareg. Prebiehajú dodatočné testy.

Ukazuje sa tiež, že softvér nebol dielom niekoľkých inžinierov konajúcich na vlastnú päsť. Nemecký Süddeutsche Zeitung zverejnil koncom minulého mesiaca správu postavenú na interných dokumentoch firmy. Podľa nich už v roku 2013 varovali inžinieri Audi vedenie spoločnosti, že podvodný softvér môže byť odhalený, a treba sa ho zbaviť.

Viaceré krajiny začali prijímať opatrenia na obmedzenie využívania spaľovacích motorov. Británia nedávno vyhlásila, že po roku 2040 nebude povoľovať predaj dieselových ani benzínových áut. Nórsko ich zakáže už v roku 2025.

O zákaze predaja po 2040 hovoril aj francúzsky minister životného prostredia Nicolas Hulot. Čína, ktorú trápi vysoké znečistenie ovzdušia v mestách, zaviedla záväzné kvóty na elektrické autá.

Nemecko zatiaľ o podobných opatreniach neuvažuje. Zástupcovia vlády sa ale včera (2. august 2017) stretli v Berlíne s automobilkami, aby hovorili o budúcnosti sektora.

Eurokomisárka: Nemáme záujem na rýchlom kolapse dieselového trhu

 

REKLAMA

REKLAMA