Dieselgate: Europoslanci chcú odškodnenie pre majiteľov vozidiel

Europarlament neschválil samostatnú agentúru EÚ pre emisné testovanie.

Na napravenie rozdielov medzi laboratórne a reálne nameranými emisiami vozidiel s naftovým motorom vyzvali v utorok 4. apríla europoslanci členské štáty a Európsku komisiu (EK).

Európsky parlament (EP) im v nezáväznom uznesení vyčíta, že o rozdieloch pri meraní vedeli viac ako desať rokov, ale nedokázali na ne primerane reagovať.

Žiadajú odškodnenie majiteľov

Zodpovedné inštitúcie v členských štátoch EÚ podľa europoslancov nehľadali podvodné zariadenia a okrem štandardných testov typového schvaľovania nevykonávali žiadne iné skúšky.

Na podozrenia nereagovala ani EK, ktorá mohla napríklad začať s vyšetrovaním. Europarlament v uznesení taktiež vyčíta EK, že nevyžadovala od členských štátov nápravné opatrenia.

EP odporučil prijatie európskej legislatívy na zisťovanie emisií dôkladnejšími testami a v reálnych podmienkach.

Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť. Europoslanci tiež vyzývajú na urýchlené prijatie upraveného nariadenia o typovom schvaľovaní vozidiel.

Nové pravidlá pre testovanie áut

Okrem uznesenia k dieselgate prijal europarlament aj zmenené pravidlá typového schvaľovania vozidiel tak, aby bol proces environmentálneho a bezpečnostného testovania nezávislejší a dohľad nad automobilmi v prevádzke prísnejší.

Cieľom nových pravidiel je kontrola testovacích centier a vnútroštátnych orgánov, ktoré typovo schvaľujú vozidlá určené na predaj v rámci EÚ, a dôkladnejší dohľad nad automobilmi, ktoré už sú na cestách.

Nová legislatíva posilňuje právomoci Európskej komisie zoči-voči automobilkám.

Tie môžu dostať pokutu až do výšky 30-tisíc eur na vozidlo, ak porušia zákon.

Nová agentúra nebude

Debata v europarlamente sa krútila okolo návrhu založiť novú, cestnú agentúru EÚ. Tá by vozidlá testovala nezávisle od národných regulátorov.

Do schválenej správy z vyšetrovania škandálu dieselgate sa návrh dostal. Neprešiel však v návrhu novej legislatívy o pravidlách typového schvaľovania.

Výsledkom je, že nová agentúra nevznikne. Právne záväzná je totiž iba nová legislatíva, nie správa o dieselgate.

Politické frakcie v europarlamente nenašli zhodu na cestnej agentúre napriek tomu, samostatné agentúry EÚ pre dohľad nad námornou či železničnou dopravou existujú.

Zmiešané pocity environmentalistov

„Je sklamaním, že europoslanci odmietli príležitosť pochovať dieselgate tým, že vznikne nezávislá agentúra,“ uviedla Julia Poliscanova, expertka environmentálnej mimovládky Transport & Environment.

„Parlament však dal Komisii nové právomoci pre nárazovú kontrolu áut na ceste a pre vhodnú kontrolu národných regulátorov. Celkovo ide o dobrý balíček,“ zhodnotila Poliscanova.

Príslušný vyšetrovací výbor EP vznikol koncom roka 2015 v nadväznosti na kauzu automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom inštalovala špeciálny softvér.

Ten dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií, ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity.

Štefanec: Kontroly budú objektívnejšie

„Celý problém vznikol z toho, že EÚ si stanovila veľmi prísne emisné normy, ktoré automobilové spoločnosti obchádzajú,“ povedal europoslanec Branislav Škripek (OĽaNO, ECR).

„Logickým záujmom automobiliek je predaj áut a tieto normy by spôsobili ich zdraženie. Cieľom by nemala byť len zvýšená byrokracia, ďalšie nové úrady či súčiastky, ktoré by si vodiči museli kúpiť,‟ myslí si Škripek.

Podľa europoslanca Ivana Štefanca (KDH, EPP) schválil Parlament „pravidlá, vďaka ktorým budú bude kontrola nových vozidiel prísnejšia a objektívnejšia.“

„Európska únia vytvára pre automobilový priemysel stabilné podnikateľské prostredie a automobilky musia rešpektovať a dodržiavať práva zákazníkov a v žiadnom prípade ich nesmú klamať,“ dodal Štefanec.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA