Dieselgate: Komisia „nemá právomoci“ pre odškodnenie zákazníkov

Brusel nepožiada Volkswagen o finančné kompenzácie ani o podporu elektromobility.

Európska komisia „nemá právomoci“, aby zabezpečila finančné odškodnenie európskych zákazníkov Volkswagenu po afére dieselgate.

Pre portál EurActiv.cz to povedala eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov Věra Jourová. Žiadať finančné kompenzácie navrhli Komisii ešte minulý týždeň europoslanci.

Eurokomisárka nepriamo odmieta aj odškodnenie emisného škandálu podporou elektromobility. O túto formu podpory ju požiadal v liste ochranár Juraj Flamik.

V Amerike rozhodol federálny súd

EurActiv.cz pripomína, že v Spojených štátoch Volkswagen odškodní zákazníkov celkovou sumou až 15,3 miliardy dolárov. Chce tak dosiahnuť urovnanie vládnych a spotrebiteľských žalôb.

„Je pravda, že v Spojených štátoch aj v Európe sa stalo to isté,“ priznala eurokomisárka Jourová. „Koncern VW podviedol zákazníkov, lebo im predal niečo, čo má chybu.“

Práve americké úrady prišli v roku 2015 na to, že dieselové volkswageny mali nainštalovaný špeciálny softvér, ktorý umelo znižoval emisie na testoch.

„Americký federálny súd vyčíslil škodu na jednom aute na určitú čiastku a rozhodol, že to musí firma poškodenému zákazníkovi uhradiť,“ povedala Jourová s tým, že jedno rozhodnutie platí pre všetkých, asi 500-tisíc poškodených zákazníkov.

Jourová odmieta politickú motiváciu

V Európskej únii sa podľa Jourovej týka dieselgate 8,5 milióna zákazníkov. „Ale nie je tu žiadny federálny súd a nefungujú tu ani precedensy, ktorými by súd rozhodol raz a za všetkých,“ analyzuje eurokomisárka.

„O škode, ktorá sa stala konkrétnemu majiteľovi auta, rozhodujú národné súdy, a spotrebitelia tu majú možnosť sa spojiť a podať žalobu hromadne.“

Jourová vylučuje, že by Komisia mohla požiadať o finančné odškodnenie. Zároveň odmieta, že by to bolo z politických dôvodov.

„Nikdy som sa netajila tým, že beriem do úvahy, že VW zamestnáva 600-tisíc ľudí, a že je to najvýznamnejšia automobilová firma v Európe. Nie je to ale primárny dôvod, prečo som od VW nechcela peniaze,“ ohradila sa eurokomisárka.

Žiadne právomoci na vyčíslenie škody

„Nechcela som ich (finančné kompenzácie), pretože nemám právomoci pre to, ako škodu vyčísliť,“ vysvetlila.

Jourová nechce „robiť gestá a škodu vyčíslovať a potom sa blamovať.“ Chce to nechať na súdoch.

Eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov tvrdí, že ona mohla urobiť iba jednu vec: požiadať VW, aby autá uviedol do stavu, v akom majú byť.

„Až doteraz sa to pod mojím tlakom deje,“ tvrdí Jourová.

Navrhla džentlmenské gesto

Automobilke navyše navrhla „džentlmenské gesto“: zrušenie uplynutej záručnej lehoty a jej začiatok odznovu.

„Aby sa v prípade, že by opravený motor vykazoval nejaké negatívne efekty na výkon a spotrebu, mohol sa spotrebiteľ v rámci predĺženej záručnej lehoty lepšie domôcť nápravy.“

Zatiaľ sa však automobilka na džentlmenské gesto nepodujala. Jourová požiadala obchodné inšpekcie členských štátov, aby sa spojili a dožadovali sa zmeny záručnej lehoty spoločne.

Eurokomisárka tiež dodala, že bude navrhovať možnosť kolektívnej žaloby pre všetky štáty EÚ. „Z dieselgate nemám radosť, ale paradoxne mi to pomáha, aby som mohla otázku kolektívnej žaloby znovu otvoriť.“

Ochranár žiadal podporu elektromobilov

Juraj Flamik z českej environmentálnej Nadácie partnerstvo napísal Jourovej list, v ktorom ju požiadal o odškodnenie dieselgate cez podporu elektromobility.

Podobný list napísali Jourovej aj slovenskí aktivisti. V texte zverejnenom aj portáli EurActiv.sk ju požiadali o mimosúdne vyrovnanie s VW, ktorého súčasťou by bola masívna výroba elektrických vozidiel.

Flamikovi odpovedala vedúca oddelenia pre automobilový priemysel na generálnom riaditeľstve pre vnútorný trh Joanna Szychowska. K jeho žiadosti sa nevyjadrila.

V liste, ktorý má portál EurActiv.sk k dispozícii sa vyjadrila, že elektromobilitu Komisia podporuje už teraz. Pripomína, že vlani prijala Komisia európsku stratégiu pre nízkoemisnú mobilitu, ktorá obsahuje konkrétne opatrenia.

Podpora elektrobusov v mestách

„Ako príklad možno uviesť, že v záujme podpory dopytu užívateľov Komisia pracuje na zlepšení informácií pre zákazníkov,“ píše Szychowska.

Konkrétne uviedla „prieskum smernice o označovaní automobilov“ a „pravidlá pre zadávanie verejných zákaziek v rámci revízie smernice o čistých vozidlách.“

„To môže byť veľmi účinným nástrojom pre podporu zavádzania, napríklad pokiaľ ide o mestské autobusy s nulovými emisiami,“ napísala Szychowska.

Bezemisné autá sú podľa nej jednou z hlavných tém pracovnej skupiny GEAR 2030, ktorá sa venuje budúcnosti automobilového priemyslu.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA