Dieselgate oslabil automobilky a posilnil Európsku komisiu

Ak budú výrobcovia automobilov opäť podvádzať, hrozia im likvidačné pokuty.

Za podvádzanie s emisiami boli zodpovední všetci. Automobilky však vyšli z aféry dieselgate oslabené, Európska komisia posilnená.

Zhodli sa na tom panelisti workshopu „Výzvy a prekážky rozšírenia elektromobility,“ ktorý sa konal 20. apríla v Európskom informačnom centre v Bratislave.

Automobilky si uvedomujú svoju chybu

„Automobilky si uvedomujú závažnosť tohto problému (dieselgate) a robia všetko pre to, aby sa prispôsobili tomuto trendu (nových technológií),“ povedal na workshope europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EĽS).

Štefanec bol členom vyšetrovacieho výboru pre dieselgate. Plénum Európskeho parlamentu schválilo jeho správu na začiatku apríla.

Elektrina, vodík, plyn. Dokedy bude Brusel hájiť všetky alternatívne palivá?

Po vypuknutí dieselgate sa zmobilizovala aj Európska komisia. Navrhla novú legislatívu pre typové schvaľovanie vozidiel. Má zabezpečiť nezávislejší dohľad nad environmentálnym a bezpečnostným testovaním automobilov aj prísnejšiu kontrolu nad vozidlami v prevádzke.

Novú legislatívu musia ešte schváliť členské štáty zastúpené v Rade EÚ.

Budú sa testovať skutočné emisie

„Bude znamenať zásadnú zmenu v tom, že sa budú uplatňovať testy pre emisie počas skutočnej prevádzky,“ vysvetľuje Štefanec.

V afére dieselgate prichytili americké úrady Volkswagen, ako podvádzal pri laboratórnom testovaní nových vozidiel. Jeho autá mali nainštalovaný podvodný softvér.

„Okrem toho sa sprísnia limity a zjednotia pravidlá. Dôjde tiež k posilneniu právomocí Európskej komisie. V prípade, že by sa opakoval dieselgate a niektorá automobilka by bola podozrivá z podvádzania, Európska komisia má právomoc nariadiť audit na celom európskom trhu bez ohľadu na pozíciu členských štátov,“ upozorňuje europoslanec.

„Novým prvkom je pomerne vysoká pokuta – až vyše 30-tisíc eur za každé auto – čo môže byť likvidačné.“

Koľko emisií môže vypúšťať auto

Bývalý generálny tajomník Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) si dobre spomína na vypuknutie dieselgate.

„Jedného rána som sa zobudil, volali mi novinári a pýtali sa ma na to,“ rozpráva Ivan Hodač. „A ja už som nebol generálnym tajomníkom ACEA a povedal som im, že s tým nemám nič spoločné. Bol som prekvapený, keďže som si myslel, že o tom vieme a nevedeli sme,“ vysvetľuje Hodač, ktorý dnes vedie mimovládku Aspen Institute Prague.

Pravidlá, ktorým sa dnes musia podriadiť automobilky, sú podľa Hodača veľmi prísne už dnes. Pripomína európsku legislatívu, podľa ktorej môžu nové autá od roku 2021 vypúšťať maximálne 95 gramov CO2 na kilometer.

V roku 2016 produkovalo priemerné predávané auto 118,1 gramu.

Európske limity sú najtvrdšie

„Autá niekam musia ísť, aby splnili tvrdé limity; 95 g/km emisií je najtvrdší limit na svete,“ tlmočí Hodač obavy automobiliek.

„Každý si myslí, že Japonci majú čistejšie autá, že v Amerike sa vyrábajú čistejšie autá. Európa má najnižší priemer vypúšťaného CO2, ale aj najtvrdšie požiadavky. Ak to chcú automobilky splniť, musia nájsť alternatívu k dieslu, ktorý je pod tlakom, ale aj celkovo. So spaľovacím motorom sa pod úroveň 95 g/km nedostanú,“ tvrdí Hodač.

Upozorňuje, že európske automobilky sú svetovými lídrami v dieselových technológiách. “Ale po tom, čo sa stalo, sa napríklad americký trh pre nás zavrel.“

Regulácia zlyhala fenomenálne

Peter Badík, ktorý manažuje elektromobilové spoločnosti Voltia a Greenway, vidí dieselgate ako „fenomenálne zlyhanie regulácie.“

„Niet pochýb o tom, že došlo k zlyhaniu automobiliek. Na druhej strane, každý, kto tomu čo len trochu rozumel, chápal, že dané normy sa obchádzajú,“ tvrdí Badík.

Badík chváli zmenu legislatívy tak, aby sa testovali skutočné emisie. „Ale treba tiež dbať na to, aby automobilky nemohli rôznymi trikmi tieto normy ďalej obchádzať. To je úloha regulátora. Ony sa prirodzene budú snažiť, ale musia zostať v nejakých mantineloch,“ dodáva.

Utrpela dôveryhodnosť automobiliek

Voči tomu sa však ohradil Ivan Hodač: „Nie je pravda, že automobilky podvádzali, podvádzajú a budú podvádzať.“

Upozorňuje, že podvádzanie pri testovaní na jednej strane a testovanie skutočných emisií na strane druhej sú dve veci. „To, že neboli normy pre emisie počas skutočnej prevádzky, nie je chyba automobilového priemyslu. To mal urobiť zákonodarca. Nehádžme všetko na automobilový priemysel.“

Priznáva však, že emisný škandál pošramotil reputáciu automobiliek v Bruseli.

„Prístup európskych automobiliek k inštitúciám je oveľa ťažší, zvlášť ku Komisii. Neuveriteľne utrpela kredibilita automobilového priemyslu. Nebol to len Volkswagen, ale celý automobilový priemysel.“

O problémoch sa vedelo, neriešili sa

Vyššiu nedôveru k automobilkám si všimol aj europoslanec Štefanec.

Tvrdí však, že jeho frakcia – ľudovci nepovažuje automobilový priemysel za nepriateľa. „Kolegovia od socialistov sa snažili tlačiť prísnejšie, niekedy až likvidačné limity. Dokonca chceli ísť až cestou väčšej administratívy, čo som nepovažoval za šťastné.“

Štefanec súhlasí, že zlyhali regulátori na národnej aj európskej úrovni. „O týchto problémoch sa vedelo, ale neriešili sa.“

Nemôžu sa prispôsobiť z roka na rok

Podľa Štefanca treba pracovať so všetkými stakeholdermi vrátane automobiliek.

„Regulácia nemôže fungovať tak, že za každú cenu bude niečo tlačiť proti vôli ostatných aj proti technologickému poznaniu.“

Poukázal na to, že automobilkám potrvá niekoľko rokov, kým sa technologicky prispôsobia novým pravidlám.

„Nemožno to dosiahnuť z roka na rok,“ uzavrel Štefanec.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA