Dohoda o CO2 z automobilov je na obzore

Komisia, Parlament a Francúzske predsedníctvo si včera (24.11.) sadli za jeden stôl, aby sa dohodli, ako to bude s emisiami CO2 z automobilov. Zdá sa, že EÚ nemá od dohody ďaleko, potvrdili pre EurActiv diplomatické zdroje. Naznačili však, že o niektorých otázkach je stále potrebné veľa diskutovať.

EÚ sa pravdepodobne priblížila k dohode o emisnom strope pre osobné automobily. Včera (24.11.) sa stretli zástupcovia Komisie, Parlamentu a Francúzskeho predsedníctva, aby spoločne diskutovali o emisných cieľoch v európskom automobilovom priemysle. Súčasne sa hovorilo aj o penalizácii tých výrobcov, ktorých automobily emisný strop prekročia.

„Trialóg bol plodný, hoci sa ukázalo, že toto pole potrebuje ďalšie analyzovanie,“ komentovali pre EurActiv diplomatické zdroje blízke zúčastneným stranám.

Existuje istá pravdepodobnosť, že finálna dohoda bude kompromisom medzi klimatickými cieľmi Spoločenstva a záujmami európskeho priemyslu. Súčasne bude zrejme predstavovať ústupok Parlamentu, ktorý od začiatku žiadal striktný limit – do roku 2020 znížiť emisie CO2 na 95 gramov na kilometer jazdy automobilu. Súčasne však nepadlo žiadne konkrétne číselné vyjadrenie stropu. Diplomati uviedli len toľko, že Rada chce v tomto smere diskutovať s Parlamentom s cieľom „jemne doladiť“ kompromis. Možno predpokladať, že základom diskusie sa stane francúzsko-nemecký návrh z júna tohto roku, ktorý hovorí o strope 130 g CO2 na kilometer pre 65% áut v roku 2012 a o postupnom zvyšovaní záberu na 100% do roku 2015 (EurActiv 10/06/08).

Otáznou zostáva aj výška penalizácie automobiliek, ktorých produkty nesplnia v stanovenom časovom horizonte emisný strop. Skupina krajín s rozvinutým automobilovým priemyslom (Taliansko, Francúzsko, Nemecko, Veľká Británia) zastávajú názor, že penalizácie treba zavádzať postupne, počas prechodných období, pričom treba prihliadať aj na počet gramov, o ktoré auto prekračuje emisný strop. Pre ilustráciu, do troch gramov by mohla byť pokuta vyrúbená na 15 eur za gram, zatiaľ čo autá, ktoré výrazne prekročia limity, by boli sankcionované až 95 eurami za jeden gram emisií, uviedla 20. novembra agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroje z Berlína a Bruselu. V tomto smere treba pripomenúť, že Parlament sa zasadzuje za pokutu 95 eur za každý prekročený gram. Zelená poslankyňa Rebecca Harms v tomto smere dopĺňa, že ide o minimálnu sumu, pri ktorej možno predpokladať, že bude reálne motivovať výrobcov áut k ekologickejšiemu dizajnu svojich produktov.

REKLAMA

REKLAMA