Doprava a CO2: Iba technológie nestačia

Klimaticko-dopravné politiky EÚ sa doteraz zameriavali takmer len na technológie. Ostatné faktory boli podcenené, tvrdí vo svojej správe Európska agentúra pre životné prostredie.

Dobrovoľné klimatické záväzky výrobcov automobilov “nevyústili do dostatočného pokroku”, konštatuje Európska agentúra pre životné prostredie (EEA).

Svoj podiel viny na dopadoch dopravy nesú aj samotní zákazníci a pasažieri. Ak predovšetkým dopyt po nákladnej doprave rastie rýchlejšie než celá ekonomika, preprava tovarov sa stáva neefektívna. Plytvaniu emisiami nedokážu zabrániť ani moderné dopravné technológie.

V boji s klimatickými zmenami je preto nepostačujúce zamerať sa len na dopravné technológie. Transport je súčasťou širšieho rámca služieb a preto je potrebné sústrediť pozornosť aj na oblasti, z ktorých pramení.

V období 1990 – 2005 došlo k zníženiu celkovej tvorby emisií CO2 v EÚ o 7,9%. EEA je presvedčená, že miera mohla dosiahnuť až hodnotu 14%, ak by aj doprava reflektovala celospoločenské klimatické trendy a pripojila sa ku klimatickým politikám.

“Pokiaľ ide o globálne otepľovanie a emisie uhlíka, doprava bola príliš dlho čiernym pasažierom”, myslí si výkonná riaditeľka EEA, Jacqueline McGlade. Podľa nej “vlády a občania musia radikálne prehodnotiť svoj prístup k politike dopravy – ak pre nič iné, tak aspoň kvôli ochrane vlastného zdravia.” Dodáva: “Nemôžeme pokračovať v privilegovaní menej efektívnych druhov dopravy.”

Počas uplynulého týždňa kotvila v bruselskom riečnom prístave “najčistejšia loď na svete”, Victoria. Ide o technologickú novinku a jej vývoj financovala z veľkej časti EÚ. Prototyp plavidla má pomôcť znížiť klimatické dopady vnútrozemskej riečnej dopravy. Zvláštnosťou lode je jej motor. Konštruktérom sa podarilo výrazne znížiť mieru tvorby emisií, niektorých dokonca až o 98%. Súčasťou Victorie je aj špeciálny navigačný systém, ktorý napomáha optimalizovať dráhu plavby s ohľadom na čo najvyššiu rýchlosť a súčasne čo najmenšiu spotrebu paliva.

Správa EEA bola publikovaná v deň, kedy sa v Luxemburgu stretli ministri životného prostredia, aby diskutovali o znižovaní tvorby skleníkových emisií z áut. EEA predstavila svoje závery na pôde Dočasného výboru EP pre klimatické zmeny 3.3.2008. EEA vydáva hodnotenie každoročne. Cieľom aktuálneho je zamerať sa na boj proti emisiám CO2 prostredníctvom dopravných politík.

REKLAMA

REKLAMA