EIB požičala na výskum leteckých motorov

Európska investičná banka požičala skupine SAFRAN 300 mil. eur na vývoj leteckých motorov novej generácie, ktoré budú ekologickejšie. Mali by mať menšie nároky na palivo a produkovať o 25 percent menej emisií skleníkových plynov.

Philippe de Fontaine Vive, viceprezident Európskej investičnej banky, a Jean-Paul Herteman, výkonný riaditeľ skupiny SAFRAN, oznámili, že EIB požičia firme Snecma, 300 mil. eur na vývoj ekologických motorov novej generácie pre leteckú dopravu. Snecma je jednou zo spoločností medzinárodnej high-tech skupiny SAFRAN.

Snecma už má za sebou jeden veľký úspech, motor s výrobným označením CFM56, ktorý vyvinula spoločne s koncernom General Electric. Dnes sa komerčne montuje do lietadiel, ktoré sú schopné previezť 110 – 210 pasažierov. Jeho uvedenie na trh znamenalo 16 percentnú úsporu paliva, zníženie hluku o 15 – 20 decibelov a 60-percentné zníženie miery tvorby emisií oxidov dusíka.

Snecma dnes pracuje na nástupcovi motora CFM56, od ktorého si sľubuje ďalšie zníženie palivovej náročnosti, ako i tvorby emisií CO2 o štvrtinu. Celkovo si vývoj vyžiada 600 mil. eur, z čoho polovica sa kryje pôžičkou EIB.

„Teší ma, že EIB môže podporiť úsilie SAFRAN-u vyvinúť čistejší letecký motor. Ak chceme zostať konkurencieschopní, Európa sa aj napriek recesii potrebuje zaoberať výskumnými aktivitami s vysokou pridanou hodnotou. Z environmentálnejšieho letectvo získa každý,“ vyhlásil Philippe de Fontaine Vive.

Lietadlá nemusia byť najhoršou ekologickou voľbou

Ak sa uvedie nový model motora na trh, pôjde o ďalší signál v prospech leteckej dopravy. Tá sa tradične považuje za najznečisťujúcejšiu, pokiaľ ide o tvorbu skleníkových plynov.

Denník SME priniesol správu o tom, že vedci predstavili štúdiu, podľa ktorej môžu byť napríklad vlaky menej ekologické než lietadlá. Ich kalkulácie brali do úvahy napríklad aj životný cyklus tvorby energie, ktorú poháňa dopravný prostriedok, či tvorbu emisií pri budovaní príslušnej dopravnej infraštruktúry.

„Keď chcú Američania prejsť cez  Boston a pritom spôsobiť čo najnižšiu škodu životnému prostrediu, mali by si vybrať radšej tryskové lietadlo než prímestskú elektrickú rýchlodráhu. Aj preto, že  82 percent elektriny v Massachusetts, kde Boston leží, sa vyrába z fosílnych palív,“ informuje SME. Uzatvára, že najhoršou dopravnou voľbou z hľadiska produkcie emisií CO2 sú osobné autá a nevyťažené autobusové linky.

REKLAMA

REKLAMA