Environmentalisti: Rada EÚ brzdí prísnejšie testovanie emisií

Európski ministri zodpovední za konkurencieschopnosť sa dohodli na legislatíve, ktorá má zabrániť novému dieselgate.

Na zmene pravidiel typového schvaľovania vozidiel tak, aby bol proces environmentálneho a bezpečnostného testovania nezávislejší, sa dnes dohodli členské štáty EÚ.

Reforma by mala priniesť prísnejšie testovanie vozidiel pred aj počas využívania v premávke. Nová legislatíva musí ešte prejsť schvaľovacím procesom EÚ.

Na ten sa spolieha environmentálna mimovládka Transport & Environment. Členské štáty totiž kritizovala za to, že sa vzpierajú dohľadu zo strany EÚ.

Aby sa neopakovali chyby z minulosti

Cieľom nových pravidiel je kontrola testovacích centier a vnútroštátnych orgánov, ktoré typovo schvaľujú vozidlá určené na predaj v rámci EÚ, a dôkladnejší dohľad nad automobilmi, ktoré už sú na cestách.

Legislatíva by mala priniesť čistejšie ovzdušie a odstrániť chyby pri testovaní vozidiel z minulosti.

“Verejné zdravie, kvalita vzduchu a inovácia je jadrom tejto dohody. Jedinou cestou, ako vrátiť dôveru v európsky automobilový priemysel, je pomôcť vyvinúť čisté a bezpečné technológie. Budú stanovené spoľahlivé kontrolné testy vozidiel, aby sa v budúcnosti neopakovali nezrovnalosti z testov minulosti,” uviedol dnes Chris Cardona, maltský minister hospodárstva, investícií a malých firiem.

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom inštalovala špeciálny softvér.

Ten dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity.

Mimovládka: Ministri okresali reformy

Europarlament v apríli odporučil prijatie nových pravidiel na zisťovanie emisií dôkladnejšími testami a v reálnych podmienkach. Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť.

Po dnešnom stanovisku členských štátov v Rade EÚ sa začína riadny schvaľovací proces v duchu únijnej legislatívy. Po vyjednávaniach medzi inštitúciami EÚ bude nasledovať formálne hlasovanie v Rade EÚ a v europarlamente, až potom môžu vstúpiť reformované pravidlá do platnosti.

Na europarlament a predkladateľa legislatívy, eurokomisiu, sa dnes obrátila mimovládka Transport & Environment. „Vlády okresali niektoré z reforiem,“ napísala organizácia v tlačovej správe rozposlanej médiám.

Prekáža jej najmä odpor štátov k európskemu dohľadu nad „regulátormi, ktorí dovolili Volkswagenu a ďalším automobilkám podvádzať pri emisných testoch.“

Transport & Environment upozorňuje aj na to, že Rada EÚ chce udržať priame platby automobiliek regulátorom za testovanie, čo je „jasným konfliktom záujmov“. Maltské predsedníctvo však pochválila za to, že sa jej podarilo udržať v legislatíve povinnosť kontrolovať vozidlá aj po ich predaji.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA