Eurokomisári chcú ísť príkladom v obmedzovaní CO2

Komisia chce v rámci boja s klimatickými zmenami ako prvá na svete zaviesť osobné kvóty uhlíkových emisií pre svojich členov a ďalších predstaviteľov Únie.

Politici na bicykli, Zdroj: eu2011.eu
https://euractiv.sk

Komisárka pre klimatické opatrenia Connie Hedegaard dnes predstaví opatrenia, ktorými chce prispieť do debaty o udržateľnom rozvoji na summite Rio+20, ktorý sa bude konať budúci rok.

„Komisia by mala byť príkladom v boji proti globálnemu otepľovaniu a obmedziť svoje cestovanie kdekoľvek je to možné,“ prezradila Hedegaard. Zdôraznila, že veľkú úlohu pri odstránení prebytočného cestovania môžu zohrať videokonferencie.

Janusz Lewandowski, komisár pre finančné plánovanie a rozpočet, dodal: „V súčasnej nálade úsporných opatrení, nám toto opatrenie umožní ušetriť na výdavkoch a udržať pod kontrolou náklady.“

Osobné uhlíkové kvóty predstavujú maximálny objem CO2, ktoré môže jednotlivec počas roka vypustiť do ovzdušia. Tí, ktorí by túto pridelenú kvótu prekročili – napríklad častejšou leteckou prepravou alebo jazdením vo veľkých autách s vysokou spotrebou benzínu – by mohli odkúpiť nevyužité kredity od iných osôb.

Presná podoba takýchto kvót je stále predmetom diskusií. Komisárka Hedegaard údajne preferuje systém s takzvanými „transfermi kvót“, ktorý by umožnil komisárom jazdiacim na najviac znečisťujúcich vozidlách či cestujúcim často na dlhé zahraničné cesty, „kúpiť“ si uhlíkové povolenky od svojich kolegov, ktorí sedia skôr za stolom alebo využívajú ekologickejšiu dopravu.

Tento krok pravdepodobne vyvolá nevôľu a odpor najmä v okolí Catherine Ashton. Jej pozícia šéfky diplomacie EÚ vyžaduje časté lietanie, avšak podľa kolujúceho interného návrhu opatrení, kvôli svojmu druhému postu podpredsedníčky Európskej komisie, systému kvót neunikne.

Podobným návrhom sa zaoberal aj niekdajší minister životného prostredia Veľkej Británie David Miliband, ktorý hovoril o „uhlíkových kreditných kartách“. Po výsledkoch štúdie uskutočniteľnosti od plánu odstúpil, keďže sa ukázalo, že myšlienka „predbehla svoju dobu čo sa týka verejnej akceptovateľnosti a technológie.“

Pozície

Rozhodnutie zatiaľ vyvolalo skepticizmus a zdesenie. Nemenovaný predstaviteľ EÚ pre EurActiv povedal: „Ako máme dokončiť obchodné rozhovory z Dohá, ak sa nebudeme môcť stretnúť s vyjednávačmi v Indii alebo USA.“ Sťažoval sa, že „videokonferencie môžu byť užitočné, ale nenahradia stretnutia tvárou v tvár.“

Iný predstaviteľ, zodpovedný za implementáciu rozvojovej politiky EÚ v Karibiku uviedol, že ak by mu uhlíkové kvóty bránili v návštevách príjemcov programov na mieste, uvažoval by o rezignácii: „Moje dovolenky sú už spočítané, takže ak nebudem môcť pracovne cestovať, potom odchádzam.“

Našli sa však aj pozitívnejšie reakcie a priaznivci takéhoto opatrenia dokonca zašli o krok ďalej.

„S kvótami CO2, by si možno komisári dvakrát rozmysleli predtým než prevezmú nové iniciatívy,“ vyjadrila sa Jennifer Williams z britského euroskeptického think tanku Free Europe. „Navrhovala by som zavedenie kvóty „na horúci vzduch“, ktoré by obmedzili aj množstvo príhovorov, ktoré môžu urobiť.“

Osobné kvóty prijali kladne aj environmentalisti. „Ak by mohli zaviesť strop aj na množstvo papierových dokumentov, ktoré pochádzajú z kancelárií Komisie určite by to pomohlo obmedziť odlesňovanie,“ uviedol Arthur Bebb z mimovládnej organizácie Priatelia Zeme.

Ďalší vysoký predstaviteľ EÚ, ktorý odmietol byť menovaný, povedal: „Vítam tento návrh. Veľa lietania môže byť namáhavé a je to nezdravé pre životné prostredie. Avšak dúfam, že to neznamená odstrihnúť moje cestovanie prvou triedou. Keď nesiete posolstvo EÚ do odľahlých miest, posteľ, chutné jedlo a dobrý výber vína sú nevyhnutné.“

Buď takto, alebo to môžete brať ako 1. apríl.

REKLAMA

REKLAMA