Európania si kupujú z roka na rok čoraz viac elektromobilov

V roku 2013 sa v Európe už štvrtý rok po sebe zdvojnásobil predaj elektromobilov. V Holandsku a Nórsku sa každý 20 kupujúci rozhodol pri kúpe nového auta pre elektromobil. Štvrtina z celosvetovo predaných elektromobilov končí v Európe.

Vyplýva to z analýzy odbornej skupiny Transport and Environment (T&E).

Podľa údajov analýzy sa v roku 2013 predalo v Únii 50 000 elektromobilov. To predstavuje 0,4% z celkového objemu predaných áut v EÚ.

Ak by súčasný trend pokračoval, počet ročne predaných elektromobilov by narástol do roku 2015 na 100 000, do roku 2021 na 500 000 a do roku 2025 na milión predaných kusov.

Štvrtina predaných elektromobilov zo svetových trhov končí v Európe. Najväčšie globálne trhy ale predstavujú USAJaponsko. Pružný mandát pomáha Kalifornii dosiahnuť až 4% podiel na trhu.

Kalifornský prístup popisuje analýza ako "najefektívnejší". Cieľ EÚ zdvihnúť do roku 2025 tržby na úroveň 10%, považuje analýza za "dosiahnuteľný".

"Elektromobily môžu hrať dôležitú úlohu v posune k viac udržateľnej mobilite. Rastúci predaj je poháňaný potrebou výrobcov áut inovovať v snahe naplniť predpisy EÚ pre CO2," povedal Greg Archer z T&E.

Po zdĺhavých bojoch, kedy sa Nemecko postavilo proti EÚ, prišiel výsledok a od roku 2021 uvidíme ako sa prejavia nové právne predpisy EÚ, ktoré majú obmedziť emisie vypúšťané z automobilov na 95 gramov CO2 na kilometer (g/km).

EÚ sa podvolila tlaku zo strany nemeckého automobilového priemyslu a do balíčka opatrení pridala aj tzv. superkredity, systém váženia emisií uprednostňujúci čistejšie automobily (napr. elektromobily) v rámci vozového parku jedného producenta.

Napriek tomu všetkému sa nájdu automobilky ako napr. nemecká BMW a Fiat v Taliansku, ktoré podľa výsledkov T&E pravdepodobne nesplnia ciele pre rok 2021.

Analýza Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) naznačuje, že výrobcovia automobilov reagujú najrýchlejšie na prísnejšie požiadavky EÚ. Rok po zavedení záväzných cieľov EÚ z roku 2008, prijali automobilky opatrenia, ktoré prispeli k nárastu tempa redukcie emisií uhlíka z 1% až na 4%.

Priemerný objem vypúšťaných emisií CO2 z nových automobilov sa v priebehu niekoľkých rokov znížil zo 162 g/km v roku 2005 na 127 g/km v roku 2013. S časovou rezervou tak bol naplnený aj cieľ EÚ, ktorý počítal so znížením objemu vypúšťaných emisií CO2 na hodnotu 130g/km pre rok 2015.

Podľa štúdie ICCT superkredity ešte zvýraznia vplyv elektromobilov, dobíjateľných hybridných vozidiel a elektromobilov s batériovým napájaním na množstvo emisií u výrobcov.

V roku 2013 boli troma najpredávanejšími elektromobilmi nováčikovia na trhu – Renault Zoe, Mitsubishi Outlander a Volvo V60 Plug-in.

Najpredávanejšie modely z predchádzajúceho roka ako Opel Ampera, Peugeot Citroen iOn a C-zero zaznamenali v tomto roku v rámci predaja prepad.

Ďalšie kroky:

  •      2015: Cieľ 130 gramov CO2 na km má platiť v celej EÚ
  •      2021: Konečný termín pre cieľ 95g/km
  •      2025: Európska komisia môže uložiť ďalší míľnik na ceste k dekarbonizácii do roku 2050
  •      2030: Európska komisia môže uložiť ďalší míľnik na ceste k dekarbonizácii do roku 2050

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA