Europarlament odsúhlasil prísnejšie emisné limity pre autá

Poslanci schválili nariadenie, ktoré povedie do roku 2020 k postupnému zníženiu emisných limitov pre nové osobné vozidlá predávané v EÚ na 95g/km. Zelení ale hlasovali proti. V rokoch 2020 - 2022 sa počíta s udeľovaním superkreditov, ktoré majú firmy motivovať napríklad k výrobe elektromobilov.

Európsky parlament v utorok (25.2.) schválil nariadenie, ktoré povedie k postupnému zníženiu emisných limitov pre nové osobné automobily predávané v EÚ na 95g/km do roku 2020. V súčasnosti platí, že priemer emisií CO2 pri všetkých nových autách daného výrobcu musí do roku 2015 dosiahnuť úroveň 130g/km.

Platnosť výnimky, ktorá umožňuje, aby sa nový emisný limit 95g/km vzťahoval iba na 95% automobilov vozového parku výrobcu, bude obmedzená na jediný rok – 2020.

Text nariadenia bol schválený veľkou väčšinou hlasov – 499 (za): 107 (proti): 9 (zdržalo sa hlasovania). Spomedzi slovenských europoslancov ho podporili všetci okrem Moniky Flašíkovej Beňovej, ktorá nehlasovala, a Jaroslava Pašku, ktorý sa zdržal.

„Toto hlasovanie potvrdzuje, že Európa bude naďalej na špici v znižovaní emisií automobilov. Cieľ 95g predstavuje zníženie emisií CO2 o 15 miliónov ton ročne. Náklady na inováciu však musia byť sociálne prijateľné a ekonomicky uskutočniteľné tak pre spotrebiteľov, ako aj pre výrobcov,” uviedol spravodajca Thomas Ulmer (Európska ľudová strana, Nemecko).

Veľký význam inovácií zdôraznila aj slovenská europoslankyňa Katarína Neveďalová (Socialisti & Demokrati).

„Inovácie slúžia ako hybná sila pre vytváranie nových pracovných miest. Automobilový priemysel má vysoký potenciál pre budúcnosť EÚ a zvýšenie zamestnanosti obyvateľov nás posunie bližšie k uskutočneniu našich osobných aj profesionálnych cieľov. Musíme ale vždy myslieť na budúcnosť a zlepšovanie kvality životného prostredia,“ uviedla.

„Ende gut, alles gut“

Medziinštitucionálnu dohodu o novej legislatíve komplikovali predovšetkým námietky Nemecka. Predbežný kompromis medzi Radou a Parlamentom sa podarilo dosiahnuť už v júni minulého roku, na jeseň ho však Berlín zablokoval. Luxusné značky ako Daimler či BMW silno lobovali proti sprísneniu limitov s tým, že ich dosiahnutie bude pre nich extrémne náročné.

Eurokomisárka pre klimatické opatrenia Connie Hedegaard tak vo svojej okamžitej reakcii na výsledok hlasovania parlamentu nemecky uviedla: „Ende gut, alles gut.“ (Koniec dobrý, všetko dobré)

Dodala, že priemysel potrebuje istotu v plánovaní a Komisia bude v nasledujúcich mesiacoch pracovať na nápadoch pre cieľ po roku 2020.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) vo svojej reakcii uviedlo, že si výsledok hlasovania EP zaznamenalo. „Tieto európske ciele zostávajú najprísnejšie na svete. Toto hlasovanie je dôležitým krokom k poskytnutiu veľmi potrebnej právnej istoty na pomoc výrobcom pri plánovaní ich investícií do výskumu a vývoja (R&D) do roku 2020 a neskôr,“ uviedla asociácia s tým, že už v súčasnosti európske automobilky investujú do R&D sumu 32 miliárd eur ročne, a to najmä v oblasti technológií palivovej efektívnosti.

Zelení hlasovali proti

Environmentálne organizácie výsledok hlasovania opatrne privítali, výnimku pre rok 2020 ale považujú za oslabenie cieľa. „Konečná dohoda je stále dobrá pre životné prostredie, hospodárstvo EÚ a vodičov – znižuje spotrebu paliva a emisie CO2 o 27 % v priebehu 6 rokov,“ uviedol Greg Archer z mimovládnej organizácie Transport & Environment.

Proti schváleniu nariadenia hlasovali predovšetkým poslanci zo skupiny Zelených. Výnimka je totiž „hanebný úplatok nemeckým producentom áut,“ uviedla spolupredsedníčka skupiny Rebecca Harms (Nemecko).

Superkredity a reálnejšie testovanie

Takzvané superkredity, teda systém váženia emisií uprednostňujúci čistejšie automobily (napr. elektromobily) v rámci vozového parku jedného producenta, by sa mali udeľovať iba v rokoch 2020 – 2022, nie predtým.

Maximálny strop pre každého výrobcu automobilov bude v tomto období stanovený na úrovni 7,5 g/km. Vozidlá emitujúce menej ako 50g/km sa budú v roku 2020 počítať ako dva osobné automobily, v roku 2021 ako 1,67 osobného automobilu, v roku 2022 to bude 1,33 osobného automobilu a v roku 2023 jeden osobný automobil.

Nový celosvetový skúšobný postup pre ľahké úžitkové automobily (WLTP), ktorý vypracovala OSN, by mal podľa schváleného textu vstúpiť do platnosti čo najskôr, nakoľko lepšie zohľadňuje skutočné jazdné podmienky na cestách. Európska komisia naznačila, že by sa v rámci EÚ mohol začať uplatňovať od roku 2017.

Nedávne štúdie totiž ukázali, že výrobcovia automobilov využili slabiny súčasného testovacieho protokolu. Výsledkom sú údaje o spotrebe a emisiách, ktoré sú na míle vzdialené od hodnôt dosiahnutých pri bežných jazdných podmienkach.

Pred vstupom nových pravidiel do platnosti ich ešte musia schváliť ministri členských štátov. Očakáva sa, že tak spravia v nasledujúcich týždňoch.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA