Europarlament ukončil vyšetrovanie dieselgate. Štáty potrebujú dohľad

Národné a európske inštitúcie o falošných emisných testoch vedeli, ale nekonali.

Európsky parlament po vyše roku ukončil vyšetrovanie emisného škandálu. V utorok 28. februára schválil vyšetrovací výbor svoju záverečnú správu.

Správa požaduje testovanie skutočných, nie laboratórnych emisií. Odporúča tiež silnejší európsky dohľad nad členskými štátmi, ktoré sú za testovanie zodpovedné.

Test za 20 minút

„Členské štáty a Európska komisia nenaplnili svoje právne záväzky,“ uviedol podľa Európskeho parlamentu jeden z dvoch autorov správy Gerben-Jan Gerbrandy (ALDE).

„Problém nie je, že sme nevedeli. Problém je, že sme nekonali,“ narážal europoslanec na softvér, ktorý automobilkám umožnil vykazovať nižšie emisie, ako autá v skutočnosti mali.

Europoslanec, ktorý vyšetruje emisie: Európskym automobilkám hrozí osud Nokie

Gerbrandy opísal, že v minulosti sa test odohrával v laboratóriu za 20 minút za veľmi umelých podmienok.

„Hlavným dôvodom boli ekonomické záujmy, milióny pracovných miest v automobilovom priemysle,“ vysvetlil europoslanec. „To na čom v konečnom dôsledku záleží je oveľa silnejší európsky dohľad,“ myslí si Gerbrandy. Cieľom Komsiie by podľa neho nemala byť ochrana automobilového priemyslu, ale čistého ovzdušia.

Lobing automobiliek

„Hlavnou príčinou slabého vynucovania pravidiel je, že veľké a vplyvné firmy, akými automobilky bezpochyby sú, majú silné páky, aby ovplyvňovali legislatívy členských štátov a rozhodnutia národných vlád,“ povedal v rozhovore pre portál EurActiv.sk slovenský europoslanec Ivan Štefanec (EĽS, KDH), ktorý je tiež členom vyšetrovacieho výboru.

Ovplyvňovanie môže podľa neho naberať rôzne podoby od masívneho lobingu až po vyhrážanie sa obmedzením či presunom výroby.

Štefanec o dieselgate: Medzinárodné inštitúcie lepšie odolávajú tlakom lobistov

„Je dobré, že v správe na to poukazujeme, a vrháme tak úplne nové svetlo na schopnosť štátov odolávať rôznym tlakom,“ myslí si Štefanec.

„Ukazuje sa, že v boji za práva spotrebiteľa sú nadnárodné inštitúcie oveľa úspešnejšie a niekedy dokážu ľudí ochrániť účinnejšie ako národné vlády,“ dodal europoslanec.

Aktivisti sa tešia

Mimovládka Transport & Environment ocenila schválenú prácu Európskeho parlamentu.

Europoslanci podporili založenie novej európskej agentúry pre nápravu porúchaného európskeho systému pre schvaľovanie (emisií), čo je kľúčové pre to, aby sme zabránili ďalšiemu dieselgate,“ uviedli aktivisti v tlačovej správe.

Transport & Environment tvrdí, že po Európe dnes jazdí až 29 miliónov vozidiel so sfalšovanými emisnými testami.

Ekologická mimovládka ich nazýva špinavými. Na Slovensku ich napočítala 130-tisíc.

Samostatná agentúra asi nebude

Ešte však nie je isté, či sa poslanci postavia za vytvorenie úplne novej európskej agentúry.

Európskemu dohľadu sa konkrétne venuje iná správa – vo výbore pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľov.

Túto legislatívu navrhla Komisia v januári 2016. Zvyšuje jej právomoci pri kontrole členských štátov. Zavádza aj pokutovanie výrobcov vo výške 30-tisíc eur na vozidlo, u ktorého sa zistí nelegálny softvér.

Momentálne je pokuta päťtisíc eur za všetky autá.

Dôležité je dodržiavať pravidlá

Vo výbore sa však nenašla väčšina za vytvorenie novej, samostatnej agentúry.

Štefanec je proti zakladaniu nezávislej agentúry. „Nepodporujem zriaďovanie nadbytočných inštitúcií a neúmerné zvyšovanie byrokracie,“ dôvodí pre EurActiv.sk

„Ak sa dobre nastavia spoločné pravidlá a ich vykonávanie sa bude aj prísne kontrolovať, nepotrebujeme ďalšiu agentúru. Všetky úkony môžu zabezpečiť aj existujúce certifikované strediská.“

O oboch správach bude Európsky parlament ešte hlasovať v pléne v apríli.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA