Europarlament žiada vyšetriť emisnú kauzu Volkswagenu

Únia musí podľa europoslancov prijať prísnejšie opatrenia, ktoré zabránia podvodom s emisiami áut. Slovensko je skôr zdržanlivé.

Predsedovia štyroch výborov europarlamentu vyzvali Európsku komisiu, aby prijala kroky, ktoré výrobcom automobilov zabránia podvádzať pri emisných testoch a otvorila vyšetrovanie škandálu spojeného s nemeckým Volkswagenom.

Najpredávanejší výrobca v Európe včera priznal, že softvér na oklamanie skutočných emisií dieselových motorov nainštalovali až do približne 8 miliónov áut vyrobených v EÚ. Celosvetovo by mohlo ísť až o 11 miliónov automobilov z toho 480 000 v USA. Informovala o tom agentúra Rueters.  

Europoslanec Miroslav Mikolášik (KDH), ktorý je členom výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín, pripomenul, že europarlament už dlhší čas upozorňoval, že v tomto priemysle dochádza k podvodným meraniam a poskytovaniu nesprávnych údajov o výkonnosti motorov z hľadiska škodlivých emisií.

„To, že sa na to prišlo v Amerike, je ešte väčší škandál, lebo my hovoríme Amerike, aby sa zaradila a neznečisťovala a išla v ekologickom smere. Nakoniec je to európsky výrobok, ktorý vypúšťa škodlivé plyny mnohonásobne viac, ako uvádza vo svojich dokumentoch," uviedol Mikolášik. Pripomenul, že EÚ sa všeobecne pýši tvrdením, že je hlavnou hybnou silou pri ochrane životného prostredia.

Podľa hovorcu najväčšej parlamentnej frakcie Petra Liese treba navyše preskúmať aj prečo podvod neodhalili práve európske orgány. „Máme tu oveľa viac vozidiel s dieselovým motor ako v USA, ale boli to americké úrady, kto problém odhalil a nie my. Európska komisia by sa o toto mala postarať,“ povedal počas diskusie s eurokomisárkou zodpovednou za priemysel Elżbietou Bieńkowskou.

Poslanci europarlamentu budú o tejto téme hlasovať na najbližšom plenárnom zasadnutí v dňoch 26. – 29. októbra, keď sa očakáva prijatie výzvy pre Európsku komisiu, aby v tejto veci prijala náležité opatrenia.

Ovplyvní škandál Slovensko?

Europoslanec Richard Sulík (SaS) konštatoval, že si nepamätá na taký prípad, keď došlo k nehoráznemu oklamaniu miliónov spotrebiteľov. Dôležité je podľa neho zistiť celkový rozsah škôd, ktoré automobilka spôsobila najskôr sama sebe a ktorý môže mať aj podobu pokút a žalôb zo strany investorov a zákazníkov.

Nový výkonný riaditeľ koncernu Matthias Muller včera varoval, že dopady škandálu nebudú „bezbolestné“ a vyhlásil, že „každé euro, ktoré ostane v spoločnosti môže pomôcť“.

Nemecký výrobca už vyčlenil približne 6,5 miliardy eur na pokrytie nákladov spojených so sťahovaním „neekologických“ áut z trhu. V Spojených štátoch však Volkswagen čelí pokute až do výšky 18 miliárd dolárov. Ďalšiu miliardu bude podľa medializovaných informácií požadovať rumunský regulátor na uhradenie „skutočnej environmentálnej dane“.

Ako pripomenul europoslanec Sulík, bratislavský závod Volkswagenu je jeden z najväčších na svete a možno tak podľa neho očakávať vplyvy tohto škandálu aj u na Slovensku.

Člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudovít Ódor nie je úplne pesimistický, ale vidí určité riziká. Na konferencii Americkej obchodnej komory a magazínu Forbes Visions for Slovakia 2016 & Beyond vyhlásil, že problém môže nastať na strane dopytu, ak zákazníci v dôsledku škandálu dajú prednosť inej značke. Na strane ponuky zase hrozí, že VW po zaplatení vysokej ponuky obmedzí budúce investície. Podľa Ódora je však ešte skoro odhadovať dôsledky.

Členské štáty sú zdržanlivé

Odhalenie rozdielu medzi laboratórnymi a reálnymi emisiami dieselových motorov viacerých známych automobilových značiek je podľa Komisie „politickým momentom“ na urýchlené zavedenie nového testovacieho režimu, ktorý by zaručil „nulovú toleranciu“ podvodu. S novým testovacím režimom sa donedávna počítalo až od jesene 2017.

Zatiaľ čo Veľká Británia, FrancúzskoTaliansko ambície Komisie podporujú, nemenovaný zdroj z Komisie pre agentúru Reuters uviedol, že Nemecko, Rakúsko a „niekoľko východoeurópskych krajín“ zastáva skôr opatrný postoj s dôrazom na ochranu automobilového priemyslu.

EurActiv/TASR

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA