Eurovoľby: „Domov“ nahral francúzskym zeleným

Odvysielanie dokumentárneho filmu „Domov“ na francúzskej verejnoprávnej televízii sa pravdepodobne podpísalo pod získanie vyššieho počtu hlasov strany „Europe Ecologie“, pripúšťa riaditeľ televízie Yann Arthus-Bertrand. Súčasne však poprel, že by televízia mala úmysel miešať politickými kartami a dopĺňa, že o termíne vysielania sa rozhodlo už pred dvoma rokmi.

Viacero francúzskych periodík si spontánne položilo otázku: „Pomohlo 5. júna uvedenie [filmu] „Domov“, ktorý sa podobá na výkrik o pomoc, kandidátke ‘Europe Ecologie’?” Francúzski zelení a ich líder Daniel Cohn-Bendit získali prekvapivo 16,3 percenta hlasov, čo je viac ako dvojnásobom v porovnaní s 7,41 percentami, ktoré získali v európskych voľbách v roku 2004.

Objektívne posúdiť dôsledok odvysielania dokumentu je náročné. Prieskumy verejnej mienky v poslednom období naznačovali rastúcu podporu zeleným, čo narúšalo tradičné koncepcie líderstva dvoch najväčších skupín v EP – Európskej ľudovej strany EPP a Strany európskych socialistov PES.

Krajná pravica vo Francúzsku obvinila štátnu televíziu, že odvysielanie dokumentu v predvečer volieb bolo „manipuláciou“. Jean-Marie Le Pen, líder Národného frontu, vyhlásil: „Podčiarkujem prehnaný, škandalózny charakter vysielania filmu „Domov“, filmu, ktorý bol navrhnutý tak, aby posilnil kandidatúru [environmentalistu Josého] Bové a pána Cohn-Bendita.“

Yann Arthus-Bertrand, riaditeľ francúzskej verejnoprávnej televízie, obvinenia z manipulácie odmieta. Denník Le Monde cituje jeho vyhlásenie: „O dátume odvysielania filmu sa rozhodlo pred dvoma rokmi a naozaj som sa musel poponáhľať, aby som bol schopný termín stihnúť.“

„Vo Francúzsku existuje schopnosť reagovať na ekologické podnety. Táto citlivosť sa určite aktivuje alebo reaktivuje filmami ako „Domov“. Áno, je to možné,“ hovorí zelený líder Cohn-Bendit.

Arthus-Bertrand však dopĺňa, že ak sa na film nazerá takto, v tom prípade určite pomohol vo voľbách aj strane UMP prezidenta Nicolasa Sarkozyho, ktorá do vlády nominovala „dobrého ministra životného prostredia“.

Sám prezident Sarkozy „nechápe“ polemiku, ktorá film obklopila. Hovorí: „Ak existuje misia verejnej televízie, je ňou vysvetľovanie environmentálnych výziev občanom.“

Francúzska tlač tiež priniesla informácie, že kanál France 2 váhal, či film odvysiela. Nakoniec však zavážil argument, že vydanie filmu sa plánovalo tak, aby si simultánne vysielal v 134 krajinách sveta. Na druhej strane, o dátume sa rozhodlo oveľa skôr ako o termíne európskych volieb.

REKLAMA

REKLAMA