Fiat a BMW nestíhajú emisné ciele EÚ

Výrobcovia automobilov v Európe sú pripravení splniť ciele v znížení emisí 95 gramov CO2 na kilometer (g/km) do roku 2021. Výnimkou je taliansky FIAT a nemecké BMW.

Ak sa zachová súčasný trend, Volvo, Toyota, Peugeot, Citroen, Renault, Ford a Daimler čoskoro dosiahnu ekologický cieľ, zatiaľ čo Volkswagenu a Nissanu sa to podarí na poslednú chvíľu.

Tvrdí to nová analýza zameraná na emisie CO2 automobiliek v roku 2013. Pre Európsku komisiu ju vypracovala mimovládna, ekologicky zameraná organizácia Transport & Energy (T&E).

Ak sa nepoponáhľajú, uhlíkové limity Fiat dosiahne až v roku 2022, BMW až v roku 2024. O tieto záväzné ciele sa v EÚ zviedol ťažký politický boj.

Obe automobilky môžu očakávať pokuty vo výške 95 eur za každý ďalší gram emisií, ktorý vypustí každé nové auto.

Manažér v T&E pre oblasť ekologických vozidiel, Greg Archer, pre EurActiv povedal, že si myslí, že nakoľko obe spoločnosti predávajú viac než milión nových vozidiel ročne, budú sa nariadenia držať.

„Každopádne nám to ukazuje, ktorí výrobcovia sú krok dopredu a ktorí majú stále veľa práce pred sebou," povedal.  Niektorí výrobcovia ešte musia urobiť rázne kroky, aby sa vyhli sankciám. To bude z ich strany vyžadovať značné úsilie a investície."

Údaje, ktoré sú založené na meraní trajektórie výkonnosti v znižovaní emisií v priebehu posledných šiestich rokov ukazujú, že emisie CO2 u vozidiel značky Fiat v minulom roku vzrástli, hovorí T&E.

Analýza neberie do úvahy medzery v právnych predpisoch EÚ, ako napríklad "super – kredity", ktoré môžu predstavovať až 7.5g/km na výrobcu v období 2020-2022. Zámerom kreditov je stimulovať výrobu elektromobilov a hybridných vozidiel tak, že výrobcom umožnia prispôsobovať sa emisným normám.

Už v roku 2013 dosiahli všetci európsky automobilový výrobcovia ciele pre rok 2015, dva roky pred plánovaným termínom, hoci mali výhrady.

Všeobecne platí, že správa vystavila automobilovému priemyslu v Európe pomerne dobré vysvedčenie. Na porovnanie, výrobcovia automobilov mimo Úniu ako Suzuki, General Motors, Hyundai, Mazda a Honda sú na ceste nesplniť cieľ pre rok 2021.

Volvo znížilo emisie svojich vozidiel o 8 %, Zatiaľ čo Renault vystriedal Fiat na pozícii výrobcu s najnižšími emisiami uhlíka a najvyššou úsporou paliva.

Mimoeurópsky konkurenti

Výrobcovia automobilov v EÚ často argumentujú, že Úniou zavedené opatrenia ich stavajú do nevýhodnej pozície v konkurenčnom boji so zahraničnými výrobcami áut. V rozhovore z minulého roku vtedajší generálny tajomník Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA)Ivan Hodač, pre EurActiv uviedol, že ciele EÚ, sú ambicióznejšie než kdekoľvek inde na svete .

„Neexistuje žiadna iná krajina, ktorá má rovnaké ciele," povedal „  a preto budú investície, ktoré bude musieť odvetvie urobiť, aby dosiahlo tieto ciele, podstatné." Vzhľadom k ekonomickej kríze nebolo odvetvie v ideálnej ekonomickej situácii, aby mohlo alokovať viac financií na investície, ale my to urobíme," pokračoval.

Nemeckí výrobcovia luxusných automobilov, ako Daimler a BMW boli obzvlášť aktívni a žiadali nemeckú vládu aby sa snažila o presadenie výnimiek.  Tvrdili, že sa na nich Komisia zamerala cielene kvôli ich „objemnejším“ modelom, ktoré v priemere vypúšťajú emisie na úrovni 147g/km.

Nová správa túto pozíciu vyvracia: Prispôsobiť štandardy v úspore paliva firemnej stratégii majú totiž automobilové značky, nie jednotlivé modely automobilov.

"Správa ukazuje, že väčšina európskych automobiliek má dobrú pozíciu na to, aby splnila ciele pre emisie CO2, a to bez ohľadu na veľkosť a typ vozidiel, ktoré predávajú," povedal Archer. „Ak odvetvie tvrdí opak, je to šírenie poplašných správ."

Zverejnenie nových údajov pravdepodobne udrží envromentálne organizácia v pohotovosti. Sledovať budú politický lobing niektorých automobiliek, napríklad BMW. Tá v minulom roku darovala Kresťanskej demokratickej únie kancelárky Angely Merkelovej 690,000 eur.

Po neľahkom boji za pretlačenie nových cieľov v úspore paliva z minulého roku, môžu nové výsledky vystaviť stopku niektorým enviromentalistom, a to pre politický lobing

Časová os :

2015 : Cieľ 130 gramov CO2 na km sa dodržiava v celej Európe

2021 : Konečný termín pre naplnenie cieľa 95g/km

2025 : Európska komisia môže zaviesť ďalší míľnik na ceste k dekarbonizácii do roku 2050

2030 : Európska komisia môže zaviesť ďalší míľnik na ceste k dekarbonizácii do roku 2050

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA