Fínsko uvažuje o stavbe prvej ekologickej diaľnice

Vo Fínsku môže vyrásť prvá uhlíkovo neutrálna diaľnica na svete. Vedľa klasických benzínových púmp majú stáť po celej dĺžke dobíjacie terminály pre elektromobily. Osvetlenie majú zabezpečovať inteligentné systémy a elektrina potrebná k prevádzkovaniu diaľnice a jej zázemia sa má vyrábať z obnoviteľných zdrojov.

Časť diaľnice E18, ktorá povedie z Helsínk do Vaalimy na hranici s Ruskom, sa môže čoskoro stať prvou ekologickou cestou na svete.

Mesto Loviisa, ktoré leží zhruba v polovici cesty medzi Helsinkami a ruskou hranicou v mieste chystanej diaľnice E18, v súčasnej dobe skúma, či je podobný projekt možné vôbec realizovať. Štúdiu začalo mesto pripravovať začiatkom roku a prvé výsledky predstavilo na verejnom fóre v prvej polovici augusta.

Nejedná sa len o diaľnicu

Zmyslom celého projektu nie je len stavba diaľnice. Vláda chce na tomto konkrétnom projekte vyskúšať model „koridoru udržateľného rozvoja“, ktorý by súčasne prispieval k hospodárskemu rastu, kvalitnej doprave a ochrane životného prostredia.

Jeho tvorcovia chcú projektom prispieť k rozvoju ekonomiky regiónu. Miestne firmy by dodávali napríklad etanol, ktorý by vyrábali z odpadu a ďalších zdrojov, ktoré sú dostupné pozdĺž celej trasy diaľnice. Elektrina potrebná pre dobíjacie terminály pre elektromobily alebo k prevádzke diaľničnej infraštruktúry by sa vyrábala zo slnka alebo z vetra. Fíni chcú tiež diaľnicu osvetliť pomocou inteligentných systémov a počítajú s využitím geotermálnej energie.

Cieľom celého projektu je podporiť rozvoj a využívanie inteligentných technológií a tým prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách.

Termín dokončenia: 2016

Do projektu sú zapojené veľké energetické spoločnosti Fortum a Neste Oil, mestá Loviisa, Prvoo a Hamina, ležiace na trase plánovaného diaľničného úseku, a technologická spoločnosť Ensto.

Prípravná fáza bola zahájená tento rok a skončiť by mala v apríli 2011. Stavať by sa malo začať ešte v apríli 2011 a projekt by mal stáť celkom 700 mil. eur. S dokončením sa počíta v roku 2016.

Projekt by jeho tvorcovia radi čiastočne financovali z európskych dotácií na rozvoj transeurópskych sietí TEN.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA