Na prvú várku ropného piesku už čakajú demonštranti

Do Európy má budúci týždeň doraziť z Kanady prvá veľká lodná zásielka ropného piesku. Pred španielsku rafinériu, ktorá je cieľovou stanicou, sa už zišli aktivisti, ktorí odmietajú prerušiť ostrú demonštráciu.

Španielska ropná spoločnosť Repsol preplaví do prístavu v Bilbau 600.000 barelov ťažkej ropy značky Western Canada Select (WCS). Odtiaľ sa ropa prevezie do neďalekej rafinérie v husto obývanej oblasti.

Do Európy sa v súčasnosti dováža denne 4000 barelov ropy vyťaženej z ropných pieskov. Štúdie naznačujú, že po spustení plánovaného plynovodu Keystone XL, ktorý prepojí polia v Alberte s Texasom, by mohla spotreba tohto druhu ropy v Európe do roku 2020 narásť až na 700.000 barelov denne.

Dňa 29. mája, po tom ako sa rozšírila informácia, že lodná zásielka "okolie znečisťujúceho" paliva už dorazila do prístavu, sa asi 50 zelených aktivistov a miestni obyvatelia rozhodli zorganizovať improvizovanú demonštráciu pred areálom rafinérie v Bilbau.

"Bola to prvá mobilizácia," povedal pre EurActiv Mariano González, hovorca skupiny Ecologistas en Acción. „Momentálne kontaktujeme miestne občianske platformy, ktoré nesúhlasia so znečistením. Predpokladáme, že posilníme naše aktivity a zorganizujeme ešte väčšie protesty proti akejkoľvek ďalšej budúcej lodnej zásielke."

V okolí rafinérie žijú tisícky ľudí. Aktivisti nevylučujú, že v snahe zastaviť dovoz ropy použijú rôzne taktiky. Na akciu sme veľmi hrdí," povedal González , "ale keby sme mali viac času na organizáciu, snažili by sme sa urobiť niečo s viacerými ľuďmi, čo by malo výraznejšie dôsledky a dopad."

Protesty podporujú zelené skupiny, vrátane Friends of the Earth, Greenpeace a Transport and Environment.

"Ropný piesok je pre našu klímu smrtiaci, musíme ho držať v zemi a mimo Európu," povedal Colin Roche zo skupiny Friends of the Earth Europe. "Ak pomôžeme tomuto nebezpečnému priemyslu, môžeme sa začať pripravovať na klimatickú katastrofu."

Pilotný projekt

Repsol tvrdí, že lodný náklad s palivom je súčasťou pilotného projektu, cieľom ktorého je zistiť, či je dovoz takéhoto druhu nákladu uskutočniteľný. Spoločnosť odmieta obavy obyvateľov z lokálneho znečistenia.

"Táto ropa neprodukuje počas rafinácie viac emisií, než akýkoľvek iný druh ropy, ktorý má podobné vlastnosti,“ povedal pre EurActiv hovorca spoločnosti Repsol, Kristian Rix. Dodal, že spoločnosť vo veľkom investovala do systému rafinácie, čo viedlo k poklesu emisií o 16 % do roku 2011. V plánoch sa počíta s ďalším 6% znížení emisií do roku 2016.

V iných častiach sveta je situácia v okolí tovární, ktoré využívajú zariadenia na rafináciu ropných pieskov poznačená zvýšeným výskytom nádorových ochorení a tiež respiračných ochorení, ako aj astmy, kardiovaskulárnych ochorení, infarktov, pľúcnej dysfunkcie a dokonca aj predčasných úmrtí.

"Repsol berie životné prostredie vážne," povedal Rix," spoločnosť v tejto oblasti investuje veľa peňazí,“ čo aj zverejnili. Pri otázke prečo potom spoločnosť importuje ropný piesok, ktorý patrí k najviac znečisťujúcim ropným zdrojom, hovorí:

"Budete sa musieť spýtať tých, čo ťažia," povedal. "Ja iba odoberám ropu, nekontrolujem koľko emisií sa uvoľní."

EÚ sa pokúšala kvantifikovať emisie, ktoré vznikajú pri energeticky náročnom procese extrakcie ropy z ropných pieskov a uistiť sa, či sa celý proces odráža aj v cene. To vyvolalo hrozby obchodnej vojny zo strany Kanady a ani krajiny EÚ nie sú v tomto smere jednotné.

Momentálne je zablokovaná aj revidovaná smernica o kvalite palív – ktorá nariaďuje do roku 2020 znížiť množstvo skleníkových plynov z pohonných hmôt v EÚ o 6 %. Legislatívny proces stojí aj napriek tomu, že štúdia posúdenia vplyvov bola hotová vlani v auguste.

Svoje obavy v spojitosti s revíziou smernice o kvalite palív vyjadril aj Washington. Problém môže nastať v rámci rokovaní o Transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP). Až do 30 druhov dieselového paliva, ktoré chcú Spojené štáty exportovať do EÚ, môže byť totiž zmiešaných s kanadským ropným pieskom.

Odhalenie informácií

Friends of the Earth získali prístup k interným dokumentom EÚ, z ktorých sa dozvedáme, že americká delegácia v Bruseli požiadala v októbri minulého roka o stretnutie s členmi Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre energetiku (DG Energy), aby tému prebrali.

"Delegácia Spojených štátov nás informovala o tom, že americké úrady majú … reálne obavy ohľadom súčasného návrhu (vyčlenenie Kanady a Venezuely ako dovozcov ropy)," hovorí o tom interná komunikácia, do ktorej EurActiv nahliadol.

"Obzvlášť znepokojení sú ohľadom funkčnosti súčasného návrhu v spojitosti s dodávateľským reťazcom," uvádza ďalej úradný list. Americkí diplomati mali "reálny problém" s "Variantom 1" v časti o posúdení vplyvu. Tu sa hovorí o metóde na výpočet emisií z fosílnych palív.

Znepokojilo ich aj keď sa dopočuli, že návrh by mohlo vypracovať Generálne riaditeľstvo EK pre oblasť klímy.

Podľa EurActiv.com mohli USA konať proti EÚ pod kanadským tlakom, no keďže na stole nie je žiadny návrh nariadenia pokiaľ ide o kvalitu pohonných hmôt, Washington nevidel žiadny dôvod na to, aby sa pustil do medzinárodnégho sporu. 

Transatlantický boj o ropný piesok sa tak možno presunie do ulíc Bilbaa.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA