Nemecká enviroministerka: Lepšia doprava môže udržať ľudí na vidieku

Nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendrics podporuje mobilitu bez emisií. V rozhovore pre partnera EurActiv.com, denník Der Tagspiegel varuje pred konkurenciou z Číny.

Barbara Hendrics je nemecká politička za Sociálnodemokratickú stranu (SPD). Ministerkou životného prostredia je od konca roku 2013.

Rozprávala sa s Dagmar Dehmer z Der Tagspiegel.

Zmena v sektore mobility je veľkou výzvou, a to aj v porovnaní s odstavením uhlia. Vy a minister dopravy Alexander Dobrindt v stredu 2. augusta hostíte stretnutie s automobilkami. Čo chcete týmto stretnutím dosiahnuť?

Už od úplného začiatku môjho pôsobenia na poste ministerky životného prostredia som zdôrazňovala, že musíme začať revolúciu v doprave. Aj to, že Nemecko musí reagovať výnimočne rýchlo, aby ostalo na čele automobilového priemyslu aj v budúcnosti. Nechcem sa vyhýbať odpovedi, ale toto je niečo, na čo sa musíte spýtať ministra dopravy. Čo sa týka dieselu, hovoríme o špeciálnom probléme.

Už dva roky vieme, že Volkswagen aj ďalšie automobilky používali podvodný softvér, ktorý umožňoval vo veľkej miere prekročiť možnosti čistiaceho procesu plynov vylučovaných z dieselových automobilov. Je to niečo, čo musíme riešiť konzistentne. Toto stretnutie výrobcov dieselových áut je, samozrejme, len prvým krokom k prebudovaniu automobilového priemyslu na taký, ktorý by v budúcnosti poskytoval spoľahlivú mobilitu na vysokej úrovni a bol, poväčšine, bez emisií.

Veľká BritániaFrancúzsko plánujú podporiť túto revolúciu a od roku 2040 postupne vyradiť autá so spaľovacími motormi. India chce začať už v roku 2030 a Nórsko dokonca v roku 2025. Čo vy na to?

Musíme brať to, čo tieto krajiny robia, vážne. Nielen preto, že predstavujú dôležité trhy pre náš automobilový priemysel. Toto je dôvod, prečo sa potrebujeme posunúť smerom k doprave bez emisií. Ale diskusia o termíne pre Nemecko nám v skutočnosti nepomôže. Nehovorím to prvýkrát, ale dôležitý bude tlak na trhu. Najmä z Číny. To je pre nemecké prémiové automobilky veľká výzva. Majú na čínskom trhu veľký podiel a chcú si ho zachovať.

Volkswagen oznámil, že v roku 2020 plánuje na čínskom trhu predať 40 000 elektromobilov. Budú vyrobené v rámci spoločného podniku. Ak sa to Volkswagenu v Číne podarí, bude to pre Nemecko veľká výhra.

Štátny tajomník Chovanec: Ak si v roku 2025 kúpim auto, bude elektrické

Čo si myslíte o kvótach na elektromobily?

Je jasné, že pre e-mobilitu potrebujeme výrazne viac podpory. Aby sme ju vybudovali, potrebujeme atraktívne typy vozidiel. Kvóty by mohli byť riešením. Ale národná kvóta s dátumom je otázna, pretože Nemecko pokračuje s dekarbonizáciou do roku 2050. Európska komisia však premýšľa o istej forme kvót na elektromobily. Komisár pre oblasť klímy a energetiky Miguel Arias Cañete by mal návrh čoskoro predstaviť.

Každopádne by ďalšia vláda mala do svojej agendy zahrnúť posilnenie a propagáciu e-mobility a príslušnej infraštruktúry. Musí však byť na automobilkách, aby ponúkali autá, ktoré sú pre spotrebiteľov technicky a finančne atraktívne. Som presvedčená, že ak sa to podarí a zároveň vybudujeme dobrú infraštruktúru nabíjania, kvóty budú zbytočné.

Trh láka nových hráčov. Je viacero prípadov, ktoré dokazujú, že aj relatívne malé investície môžu byť efektívne. Je na to tradičné odvetvie pripravené?

Vezmite si StreetScooter od Deutsche Post a DHL. Už teraz predstihol nemecké automobilky. Deutsche Post ich oslovila, či by im mohli ponúknuť vhodný elektromobil a ak nie, tak dokedy by mohli nejaký vytvoriť na mieru. Nedostali uspokojivú odpoveď. Tak si ho postavili sami. Vnútromestská doprava rastie, pretože čím ďalej, tým viac ľudí si necháva doviesť veci priamo domov. Podľa všetkého sa tomu distribučné siete budú musieť prispôsobiť a ľahký elektromobil ako ScreetScooter do tohto konceptu skvele zapadá.

V tomto prípade je jasné, že nemecký priemysel nezobral výzvu vážne. Ale čo sa týka iných oblastí, napríklad digitalizácie alebo technológie batérií, začína sa zlepšovať a získava pozíciu lídra. Stále verím v jedinečnú schopnosť nemeckej ekonomiky inovovať na globálnej úrovni. Šanca chopiť sa vedúcej pozície tu stále je. Treba ju len využiť.

Nemecká automobilová asociácia (VDA) teraz hovorí o inovatívnych technológiách ako premena elektriny na tekutinu (power-to-liquid), kde sa palivo, veľmi podobné benzínu a nafte, vyrába z vody a oxidu uhličitého. Vychvaľujú jeho využitie v spojení so zdrojmi obnoviteľnej energie. Čo si o tom myslíte?

Ja osobne, ale aj moje ministerstvo, veríme, že technológia premeny elektriny na tekutinu je veľmi potrebná, ale nie pre automobily. Určite tieto technológie potrebujeme na dosiahnutie uhlíkovej neutrality v leteckej, lodnej a nákladnej cestnej doprave. Nemáme však dostatočnú kapacitu na produkciu power-to-liquid paliva pre súkromnú prepravu. V tej môžeme využiť priamo obnoviteľné zdroje.

Čo sa týka mestskej dopravy, nie je veľmi pravdepodobné, že revolúcia e-mobility zasiahne až 45 miliónov áut.

Nuž, je pravda, že v súčasnosti máme 45 miliónov áut. Ale väčšina z nich 23 hodín za deň len stojí. Naozaj verím, že v budúcnosti nám proces digitalizácie umožní využívať ďalšie siete a ďalšie metódy prepravy. Vďaka tomu tiež ušetríme miesto, pretože budeme potrebovať menej parkovacích miest. Tieto priestory môžeme premeniť na zeleň alebo na nich niečo vybudovať. Už teraz začína fungovať zdieľanie áut (car sharing) a iné schémy, ktoré presviedčajú ľudí, aby sa vzdali áut.

Nové technológie nestačia. Čistejšia doprava si vyžaduje nových zákazníkov

Aby sa autá využívali efektívnejšie, musí sa zlepšiť aj sieť hromadnej dopravy. Vlaky, autobusy a električky sú počas špičky preplnené.

To je pravda a je to výzva, ktorej Nemecko musí čeliť. Federálna vláda financuje veľkú časť verejnej dopravy. Regióny sú však zodpovedné za jej implementáciu. Lepšia hromadná doprava by tiež mohla spomaliť sťahovanie ľudí z vidieka do miest. Dobrá verejná doprava však sama o sebe nepresvedčí ľudí, aby ostali na vidieku. Riešenie musí zahŕňať aj zdravotnícku politiku, širokopásmové pripojenie a dostupnosť služieb. Ak ľudia na vidieku nenájdu v rozumnej vzdialenosti detského lekára alebo supermarket, mestá budú pre nich stále atraktívnejšie.

Späť k dieslovému summitu. Automobilový priemysel chce vraj založiť fond, do ktorého by automobilky a federálna vláda posielali finančné prostriedky. Tie by sa využili na dodatočné vybavenie tých dieselových automobilov, ktorých emisie sú príliš vysoké. Čo si o tom myslíte?

Fond je len návrh. A nemal by slúžiť len na dodatočné vybavenie dieselových áut. Automobilový sektor je sám zodpovedný za to, aby jeho výrobky spĺňali zákonné normy. Fond by mal financovať opatrenia proti znečisteniu ovzdušia. Robíme prvý krok, ktorým je softvérové riešenie kvality ovzdušia. Zatiaľ nevylučujeme ani zákazy automobilovej dopravy, najmä v najhustejšie osídlených oblastiach. Nejde však len o rozhodnutia politikov, zapojené sú aj súdy.

Efekt softvérových vylepšení by sme však nemali prehliadnuť. V blízkej budúcnosti budeme mať prístup k jasným informáciám o tom, ako sa dajú vylepšiť rôzne typy áut, koľko to bude stáť a aký vplyv to bude mať na kvalitu vzduchu. Potrebujeme jasné a technicky realizovateľné riešenia. To sa nestane len tak za noc.

Leave a Comment

REKLAMA

REKLAMA